• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Tjohalia
    Anne B M skrev 2011-02-17 14:41:24 följande:
    Till alla nya vill jag berätta min historia...

Jag opererades i mars 2010, och har sedan dag ett i princip mått skit, har aldrig kunnat äta så "mycket" som man ska kunna, har alltid känt ett motstånd vid intag av mat och dryck.

Fick efter ett telefonsamtal med Ersta sjukhus i maj-2010 utskrivet magsårsmedicin, utan att dom ens undersökt mig. Jag åt medicinen i två veckor, vilket var rekommendationen, men det blev inte mycket bättre av det, så jag tänkte att det är så här man ska må efter en operation.

I augusti-2010 började kräkningarna tillta allt oftare, och i oktober-2010 var det ohållbart, hade så ont att jag fick åka ambulans in till akuten (dom misstänkte tarmvred på 112).

Jag blev röntgad och diagnosen löd "förstoppning". Blev utskriven efter ett dygn, efter två dagar åkte jag ambulans in igen, till samma akut, då jag på riktigt trodde att magvärken skulle döda mig. Träffade då en jättegullig läkare som frågade om jag ville komma till Ersta, som var det opererande sjukhuset, och det ville jag ju. Väl där så blir jag inlagd i sex dygn, dom hittade det största magsår dom någonsin skådat. Jag fick antibiotika och magsårsmedicin, och i december-2010 så var magsåret helt läkt, dock fortsatte jag att kräkas, så jag har fått åka in och ut på Ersta i omgångar för att få dropp, och det även innan magsåret var helt läkt.

När jag åkte in i oktober-2010 så fick Jag OxyNorm utskrivet (morfinliknande preparat), och jag påtalade dygnet innan jag skrevs ut från Ersta att jag hade det svårt att andas, dom sa att det var ångest. När jag väl blev utskriven och hade varit hemma i fem timmar så minns jag bara att jag hann ringa två telefonsamtal, det ena till min make, som var på apoteket och hämtade ut allehanda mediciner till mig, och till honom sa jag "kom hem nu, jag kan inte andas", sedan ringde jag till mina föräldrar och sa "kom nu, jag kan inte andas, ni måste passa Amanda (vår dotter på 7 år), sedan sa jag till henne att hon skulle låsa upp dörren. När mina föräldrar kommer fem minuter senare är jag medvetslös, kort efter att dom kommit kom ambulansen. Jag hade fått en allergisk reaktion på morfinet. Sedan den dagen tror min dotter att jag ska dö varje dag.

I onsdags förra veckan fick jag nog, jag vägrade att bara åka in och få dropp och sedan bli hemskickad, jag ville nu veta orsaken till alla kräkningar, för något var ju uppenbart fel.

Vad dom gjorde i min mage i måndags då dom öppnade upp mig var följande - Passagen till den lilla nya magsäcken var för trång, men oftast så upptäcks det kort efter operationen, inte nästan 1 år senare. Vidare så kopplade man om ett par tarmar då maten gick till den bortkopplade magsäcken, då den inte kom fram till den nya lilla, då passagen var för trång. Sedan sydde de ihop alla "slitsar" så att jag ska slippa tarmvred i framtiden.

Jag fick ligga på IVA i 19 timmar efter operationen för att dom gav mig morfin efter operationen, som jag då inte tål *klantskallar*.

Jag har gått ner nästan 60 kilo på mindre än ett år, och fram tills i tisdags så ångrade jag min operation varje dag. Nu när jag inte mår illa, och kan äta utan att kräkas så kanske jag kan börja glädjas åt mitt nya, smala liv.
    Å herregud vilken historia, hoppas verkligen att du får bli frisk nu så att du kan njuta av ditt nya, smalare liv!
    Jag ska opas den 12:e april och börjar få lite kalla fötter. Inte så att jag tänker låta bli, men rejält nervös är jag stundtals. Jag är trots allt övertygad om att det är det enda rätta. Jag skulle jättegärna gå med i facebookgruppen om det är möjligt, jag har skickat en förfrågan. Jag vill helst inte skriva ut mitt namn här, men kan beskriva profilbilden så att du vet om du ska godkänna mig eller inte Jag har blont hår (rätt så platt), en lila och vitrutig skjorta på mig, går man in på profilen så syns mina kläder, på den lilla bilden är hakan avkapad.
    Flicka 050414 * Pojke 070309
  • MissHellen

Åh, som jag längtat efter den här dagen: idag kom nämligen mitt operationsdatum Wiho! Den 19 April är de dag!

• Philippa
    MissHellen skrev 2011-02-21 12:31:34 följande:
    Åh, som jag längtat efter den här dagen: idag kom nämligen mitt operationsdatum Wiho! Den 19 April är de dag!
    Härligt, grattis
  • Maddisen80
    Grattis till operationstiden
  • Ådi
    Åh stort grattis!
    Själv är jag verkligen i startgroparna.. väntar på att få komma på bedömning. Har alltså inte blivit beviljad op än
    Tänk om/när jag kan skriva här att jag också fått op datum!
    Hur lång tid har det tagit för dig sedan du var på VC till nu? För mig är det nästan exakt ett år sedan jag var på VC och de skickade remissen. Efter det har jag varit på "massmöte" men nu är det stiltje..

Lycka till med allt nu!
  • Frusun

Hej! Jag har följt forumet ett tag men aldrig skrivit. Det har varit intressant och väldigt skönt att kunna läsa om era upplevelser. Nu är det, efter 2 års väntan äntligen dags för mig att göra min Gbp. Jag är så spänd och nervös men längtar så efter att få börja mitt nya liv. Jag hoppas det kommer gå lika bra för mig som för de flesta av er. Jag hoppas kunna tappa 50 kg, är 175 cm lång och har ett BMI på 40,5. Har tappat 8 kg på 2 veckors flyt. Finns det någon annan som lägger sig på operationsbordet på Lindesberg lasarett runt den 9 mars? Fortsätt kämpa där ute, jag tycker ni är fantastiska!

• cyprezz

Grattis till alla som fått sina op tider och ni som nyligen gjort era ops. BAMSE kram till er som e lite ner eller mår dåligt krya på er .

• Tinzi

Nu vet jag hur det är att dumpa rejält. Åt nudlar m. grönsaker och sen hade mn gubbe gjort kladdkaka när jag kom hem och tog en bit. Tydligen åt jag för mkt och för fort, så efter 5 min kändes det som att jag skulle spy(men inte kunde) va ur, svettig, frös...FY! Aldrig mer!!!!!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)