• Tinzi

Gastric Bypass (GBP)

1638 skrev 2011-02-17 16:11:11 följande:
    Varför ny tråd?
    *undrar eftersom jag inte hittat svar på den frågan *
    Undrar jag med...trådar lever väl för evigt numera eller har jag missupfattat?
  • Tinzi

Nån mer än jag som känner stark rädsla för att allt ska gå åt skogen? dvs gå upp alla kg igen?

Jag känner så för att jag stått still i vikt 2-3 veckor nu, och för att jag faktiska äter som en normalperson redan efter  4 månader. Dumpar bara om jag kastar i mig på mindre än 6 min ca och dricker för fort. Dvs jag kan äta ALLT.  Känner att jag som innan OP får "hålla igen suget" hela tiden & är så rädd att jag inte skall klara det i längden.

Har nu iof gått ner 30 kg sen min op, men men.... 

• Tinzi
    Lattjo skrev 2011-02-20 10:33:10 följande:
    Jag kan också äta ALLT och det kan kännas så fel. Jag har varit opad i 2 månader idag och jag vet väl egentligen inte hur mycket jag skulle kunna äta. Jag håller mig till mina 3 dl jag ska men jag kan inte som många andra lägga upp mat utan att tänka på hur mycket för att sen äta mig lagom mätt. Jag blir liksom inte mätt förrän ganska långt efteråt. Jag är rädd för att det ska misslyckas i längden men jag har gett mig fan på att det inte ska misslyckas. Jag är noga med att bara äta godis på lördagar och då är ju skillnaden att jag inte äter så mycket för jag blir så illamående (har aldrig dumpat med hjärtklappning som alla pratar om utan blir bara grymt illamående). Jag har dessutom märkt att jag ofta väljder bort godis, fika eller vad det nu kan vara för jag inte riktigt vet när jag ska äta det, jag vill inte missa några andra mål så det blir ofta att jag äter något nyttigare istället :) Det hade ju aldrig hänt innan iaf ;)

Jag har dock bestämt mig för att inte gå runt och vara rädd för att det ska misslyckas, jag tror att risken bara är större då. Just nu koncentrerar jag mig istället på att ändra mina vanor så dom sitter som berget sen.

Hur stora portioner kan du äta? Kan du äta en hel normalportion (som enligt min dietist är ca 6 dl)? Då skulle jag absolut ringa till sjukhuset och fråga, kanske är passagen för stor?
    Ja, jo jag antar att det inte är nån idee att oroa sig. Jag har börjat att engagera mig mer i maten jag lagar på sistone & min dietist vet allt & säger det är helt normalt. Jag tror jag äter 6 dl, men min kile säger att det är max 4-5. 

Jag vet dock att det är enorm skillnad på hur jag äter nu mot förr, och även om jag kan äta allt så vräker jag ju inte i mig iaf som då :)

Har beslutat att få fart på träningen rejält nu, då kanske oron för att gå upp igen minskar. :) 
  • Tinzi

HERREGUUUUD vad FEL jag hade. Jag mätte maten idag, tog 2 dl ris & 2 dl blokålsgratäng, det blev ju en JÄTTE portion mot vad jag brukar äta. Och jag som trodde jag åt 6 dl är nu LUGN för jag äter nog MAX 3-4.

Dock undrar jag varför jag inte gått ner ngt på snat 2 veckor...:( rasade ju 30 kg på kort tid, så antar kroppen återhämtar sig efter 3 tuffa månader?! 

• Tinzi

Nu vet jag hur det är att dumpa rejält. Åt nudlar m. grönsaker och sen hade mn gubbe gjort kladdkaka när jag kom hem och tog en bit. Tydligen åt jag för mkt och för fort, så efter 5 min kändes det som att jag skulle spy(men inte kunde) va ur, svettig, frös...FY! Aldrig mer!!!!!

• Tinzi

Hej hopp! Här står det nästan still  vikt, rasad eju nästan 40 kg på några månader, nu rör det sig inte neråt alls sen 5 veckor. Är kroppen i vilofas/chock kanske? borde komma i gång med träning så fort jag hinner inser jag ju. kanske är därför :)

Sen undrar jag om någon mött problem vid bukplastik? samt om NÅN fått godkänt för bröstlyft? för här hänger det som aldirg förr, och det är så svårt att hålla sig ren/fräsch...får börja spara pengar till lyft, för får nog problem snart...

• Tinzi
    Badfantasten skrev 2011-05-13 14:45:54 följande:
    Remiss för bukplastik skickades från min Vårdcentral till Sjukhuset. Blev godkänd och bukplastiok opererad. Alltså mötte jag inga hinder, däremot tiden efter op var tuff de första 4-6 v. Resultatet blev kanon, supernöjd men det var otroligt tufft med smärta, svårt att gå/andas utan min gördel. Svårt att resa mig från sittande/liggande. Kunde gå korta sträckor bara.
    JO hört att det skall göra väldigt ont, men det får jag ta, jag har 25 kg kvar så när jag gått ner mina 65 kg kommer det nog hänga säkert 20 cm, så jag känner att jag verkligen vill få det åtgärdat. Hur länge var du viktstabil å vilket bmi hade du vid op?
  • Tinzi
    Badfantasten skrev 2011-05-17 10:58:19 följande:

BMI 36 före op. Betalade min op själv.

Var viktstabil ca 6-8 månader, bukplastik op 1 år efter GBP op. Gick alltså väldigt snabbt från GBP- viktnedgång- Bukplastik.

Lycka till med de sista kilona

Oki, tack! Jag har dock inte råd så får se hur de beviljar sen när det är klart lr ej :)
  • Tinzi

Hur var ert BMI när ni fick beviljat magplastik?

• Tinzi

*depp* inte gått ner i vikt på 5 veckor :( gick ner 40 kg sen i nov, nu är det stopp! Hänt er/nån?

Allt hänger, känner mig fulare än innan nästan (även om jag mår bättre ej har ont och inte ångrar mig ett dyft.

• Tinzi
    fohader skrev 2011-07-12 18:29:59 följande:
    Hur har det gått för er efteråt? Jag har gått ner 45 kg och stått stilla dom senaste 4 månaderna. Har Max 10 kg kvar
    som mig då! fast jag har 20 kvar. Gick ner 40 kg på 4 mån, sen stopp! Nu gått ner 1,5 på 9 veckor lixom :( jaja, borde väl röra på mig mer (när jag nu ska hinna det m. jobb och barnen) antar det är normalt att stanna en tid....
  • Tinzi

Så! Nu behöver jag lite hjälp! Ni som SKA eller HAR gjort en bukplastik efter eran GBP HUR gick ni tillväga`

Har någon kontaktat ett privat sjukhus som tar emot landstingspatienter och sedan fått betalningsförbindelse av vårdslussen?

Eller måste man först kontakta en vårdcentral för att få en remiss skickad till ett sjukhus eller hur gör man?

Samt vilket BMI hade ni? (vad hade  för gräns) jag har 15 kg kvar att gå ner men byst , armar, ben och framför allt magen hänger så ofantligt mkt att det kliar och är jobbigt att visa sig (dvs träna osv)

Behöver lite tips tjejer :)

• Tinzi
    Muneca skrev 2011-07-16 12:20:11 följande:
    Hej på era alla!

Igår var jag på Sophiahemmet på konsultation. Ni hade rätt, jag fick behålla kläderna på
    Jättetrevlig kirurg, Peter Loogna.. jag upplevde honom dock som aningen stressad och trött men det kan ju vara för att jag ställde så mycket frågor? Men man e ju inte mer än människa och det är tillåtet att vara trött och stressad ibland, är ju det själv typ nästan hela tiden
    Skrev inte på några papper, tog med mig allt hem och sa att jag ville läsa igenom det i lugn och ro och sedan posta tillbaks det. Det gick bra,
    Har fått erbjudande att vara med i en studie, där dom sätter ett par extrastygn för att förhindra tarmvred.. men man vet inget om effekterna än.. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det, känns som man gärna vill vara bidrag till framgång inom medicinen, men samtidigt så känns operationen tung i sig, känns som jag inte vill göra något ytterligare utöver det.. 
    Har någon av er hört om det eller varit delaktig i det?
    Ta stygnen! Helt klart! På Carlanderska har de gjort så länge, sophia är lite efter där.
  • Tinzi
    LillemorR skrev 2011-07-16 13:28:57 följande:
    Jag undrar om det är en svår omställning att äta så lite varje gång och finns suget kvar efter mer godis tex?
    suget finns kvar hos mig, men äter ju inte mer då jag vet att jag får rännskita, illamående till tusen OM jag gör det.
  • Tinzi
    From big to small skrev 2011-07-14 14:20:10 följande:
    Man måste vända sig till VC först. Jag var där i slutet på förra månaden, så nu väntar jag spänt på ett första besök hos kirurgen. Jag hoppas att dom ger mig nya tuttar också, vilket dr på VC var tveksam till, men buken trodde han inte var ngt problem. Man skulle ha 3 cm överhäng, och jag har 5 cm.
    Oki, men du är klar m. din viktnedgång, har bmi på? för jag har 15-20 kg kvar nämligen, men har gått ner 43 nu å det hänger som faaaan :(

Tuttarna har jag för mig måste vara medicinska orsaker, men kan ha fel.

Fick du remiss bara så där? några kriterier? eller sa han att kirurgen får avgöra?
    när ska du dit? meddela gärna hur det gick :)
  • Tinzi
    Badfantasten skrev 2011-07-14 14:21:51 följande:
    Min vårdcentral skickade remiss för buplastik till sjukhuset (landstinget, ej privat) när jag nått normalvikt och stått stilla ngr månader. Gjorde endast bukplastik, bröst + armar var inte aktuella.

Var beredd på att det är en tuff op. Kanon nöjd men var 4 tuffa veckor efter op.
    För mig var det ca 2-3 v smärta, kunde inte gå långt, svårt att vända, resa sig, hosta mm..... Men det var det värt.

Lycka till
    Oki, antar jag måste bli färdig också :) sa de varför inte byst/armar?

för mitt hänger kopiöst mkt! ser hemskt ut alltså!
  • Tinzi

Nå tjejer vad tror ni om detta:

Jag skulle till vård centralen för något helt annat. När jag av en slum säger: Tror du att man kan gå något gjort åt min överblivna hud nu efter 43 kg?

Vi konstaterade att jag har 15 kg till att gå ner, men att jag har 15 cm häng mage/hud som kliar & har sig.

Han sa att han genast ska skicka remiss till Sahlgrenska i GBG till plastikirurgen där.

MEN...det är väl ändå de i GBG som avgör? Har ju svårt att tro de gör ngt åt det redan nu när jag borde gå ner lite till...men läkaren tyckte ändå vi skulle skicka remissen m. tanke på kliandet...

• Tinzi
    MrC skrev 2011-07-20 10:20:25 följande:
    Remissen tar väl tid också. Tills då har du tappat 10 kg till och dom sista 5 är "hänget" då.
    Ja vi får hoppas på¨det :)
  • Tinzi
    Maddisen80 skrev 2011-07-20 19:20:59 följande:
    Hej hoppas att dem i gbg godkänner plastik de är ju värt ett försök iaf.
    Ja precia, hoppas jag med! jag menar...alla går ju inte ner hela sin övervikt, men kan ju ändå få besvärande häng så de borde ju godkänna om man har massa besvär och viktnedgången rör sig saaaaaaaaakta nedåt..eller iaf ge mig besked om hur mkt de vill att jag går ner först...
  • Tinzi
    Maddisen80 skrev 2011-07-20 19:34:31 följande:
    Hej jo hoppas att du  får komma till göteborg snabbt
    Ja det vore toppen :)
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)