• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Mli79
    Tinzi skrev 2011-02-20 18:12:47 följande:
    HERREGUUUUD vad FEL jag hade. Jag mätte maten idag, tog 2 dl ris & 2 dl blokålsgratäng, det blev ju en JÄTTE portion mot vad jag brukar äta. Och jag som trodde jag åt 6 dl är nu LUGN för jag äter nog MAX 3-4.

Dock undrar jag varför jag inte gått ner ngt på snat 2 veckor...:( rasade ju 30 kg på kort tid, så antar kroppen återhämtar sig efter 3 tuffa månader?! 
    Jag har också svårt att uppskatta mängden mat. Tycker att jag äter mycket ibland och passar på att mäta upp då och då. Jag skulle nog absolut bli mätt på 2 dl, men äter nog oftare 3 eftersom jag är kass på att äta långsamt. Jag äter ju det jag lägger upp, oavsett mängd typ. Idag har jag ätit typ konstant hela eftermiddagen. Gjorde misstaget att äta en hallongrotta, och då är det kört. Vitt mjöl och socker är min inkörsport till de tyngre drogerna. Låter jag bara bli så blir allt så mycket lättare.
  • litenkisse
    missteddy skrev 2011-02-20 17:32:25 följande:
    är någon som hade en ganska hög bmi innan op. hur ligger ni nu och hur snabbt rasade ni. jag har en bmi på 49.5
    Jag hade bmi 47,7 innan operationen. Nu efter nio månader ligger jag på 26,4
  • Jumbopolly
    Tinzi skrev 2011-02-20 18:12:47 följande:
    HERREGUUUUD vad FEL jag hade. Jag mätte maten idag, tog 2 dl ris & 2 dl blokålsgratäng, det blev ju en JÄTTE portion mot vad jag brukar äta. Och jag som trodde jag åt 6 dl är nu LUGN för jag äter nog MAX 3-4.

Dock undrar jag varför jag inte gått ner ngt på snat 2 veckor...:( rasade ju 30 kg på kort tid, så antar kroppen återhämtar sig efter 3 tuffa månader?! 
    jag tog med mig mat i en 230 ml burk igår och tänkte att det är ju så lite mat.
    Hällde upp det på en tallrik och såg OJ det var ju MASSOR med mat...
    Sedan lite gurka och feta ost till det.. (enkelt att ha med när man sakll bort)
    Åt inte upp riktigt allt men nästan.. blev PROPPMÄTT.. så har insett att jag äter inte mycket mer än ca 2-3 dl och det är bra =) (fast jag trodde att jag åt MYCKET MYCKET mer)
  • 1638

Ja inte får jag i mig några 3 dl inte.... mer troligt mellan 1,75-2,25
    Har testat en enda gång att äta tills jag verkligen KÄNDE mig mätt men oj oj vad det kostade efteråt.
    Magen spände o gjorde ruggigt ont i ca 3 timmar..... fick då verkligen i mig för mycket.

De gånger jag varit inlagd o de har portionerat maten åt mig har de gett mig precis vad jag klarar så därför har jag trott att jag får i mig så mkt jag behöver.

Har varit opad i dryga 1 år nu så magen är nog så stor den ska vara.
    Fick rådet att pga mitt magsår äta mindre mängd men en gång extra/dygn....
    Men det känns ändå som jag får i mig vad kroppen kräver för att orka

• Anne B M

Hej alla! Ligger inne på Ersta igen, åkte in i lördags med kraftiga smärtor i magen, feber och kräkningar. Idag väntas skiktröntgen och andra undersökningar. Orkar verkligen inte mer nu. Har legat inne på Ersta sammanlagt 26 dagar sedan oktober-2010.

• Philippa
    Anne B M skrev 2011-02-21 08:27:50 följande:
    Hej alla! Ligger inne på Ersta igen, åkte in i lördags med kraftiga smärtor i magen, feber och kräkningar. Idag väntas skiktröntgen och andra undersökningar. Orkar verkligen inte mer nu. Har legat inne på Ersta sammanlagt 26 dagar sedan oktober-2010.
    Men oj, vilken otur du har!

Skicka en cyberkram!
  • 1638

Dear old Ersta...
    Jag opererades oxå där o har legat inne i omgångar för magsmärtor... sammanträffande??????
    Fast jag bor ju i Norrköping o ligger inne på mitt hemmasjukhus (vrinnevi)
    De utför op här men har sån kö, därav min op på Ersta.

Hoppas de kan komma fram till vilken hjälp du behöver för att bli av med dina besvär....

• Maddisen80
    Anne B M skrev 2011-02-21 08:27:50 följande:
    Hej de är inte roligt att du ligger inne, men krya på dig här får du en bamsekram
  • Maddisen80
    1638 skrev 2011-02-21 11:06:43 följande:
    Dear old Ersta...
    Jag opererades oxå där o har legat inne i omgångar för magsmärtor... sammanträffande??????
    Fast jag bor ju i Norrköping o ligger inne på mitt hemmasjukhus (vrinnevi)
    De utför op här men har sån kö, därav min op på Ersta.

Hoppas de kan komma fram till vilken hjälp du behöver för att bli av med dina besvär....
    ligger du inne nu på sjukhus eller har du legat inne ? kram
  • 1975

Fan Anne vilken otur du har haft och har!
    Jätte kram till dig!!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)