• Mli79

Gastric Bypass (GBP)

Tänk så underbart det kan vara med träningsvärk! Jag har tränat regelbundet i hela två veckor nu och det är fantastiskt vilken skillnad det gör på kropp och humör. Vikten sniglar sig dock nu efter ett litet ryck som inte varade så länge. Men tills min platå började så hade jag tappat 75% av min övervikt utan att träna. Det är väl det som man räknar med efter en OP? Så då kanske det inte är så konstigt att man får kämpa lite nu.
    Jag har dock ett litet klädproblem. Jag hittar inga kläder som sitter snyggt pga min hängmage. Den är inte så värst stor, men den börjar redan vid höfterna och viker ner några cm längst ner. Det är så mycket löst skinn att det hänger över byxlinningen. Jag har ju levt i jeggings med hög midja, men har svårt att hitta det nu när jag äntligen är för liten för de stora avdelningarna. Längtar efter sommarklänningsväder, då är ju problemet löst Ska prata med VC (eller kanske direkt med akademikliniken?) om en OP, väntar dock till sommaren för att se hur mkt jag går ner nu tills det är årsdag för OP.

• Mli79
    Tinzi skrev 2011-02-20 18:12:47 följande:
    HERREGUUUUD vad FEL jag hade. Jag mätte maten idag, tog 2 dl ris & 2 dl blokålsgratäng, det blev ju en JÄTTE portion mot vad jag brukar äta. Och jag som trodde jag åt 6 dl är nu LUGN för jag äter nog MAX 3-4.

Dock undrar jag varför jag inte gått ner ngt på snat 2 veckor...:( rasade ju 30 kg på kort tid, så antar kroppen återhämtar sig efter 3 tuffa månader?! 
    Jag har också svårt att uppskatta mängden mat. Tycker att jag äter mycket ibland och passar på att mäta upp då och då. Jag skulle nog absolut bli mätt på 2 dl, men äter nog oftare 3 eftersom jag är kass på att äta långsamt. Jag äter ju det jag lägger upp, oavsett mängd typ. Idag har jag ätit typ konstant hela eftermiddagen. Gjorde misstaget att äta en hallongrotta, och då är det kört. Vitt mjöl och socker är min inkörsport till de tyngre drogerna. Låter jag bara bli så blir allt så mycket lättare.
  • Mli79

Äsch vad det går segt nu. Jag tränar regelbundet, äter regelbundet och max 1300kcal om dagen (har lite koll via viktklubb) och ändå så går jag inte ner. Gick upp ett kg veckan till idag. Har inget måttband så jag kan mäta mig heller, måste köpa ett nytt imorgon så man förhoppningsvis kan se lite resultat. Hade ett litet viktras för tre veckor sedan och står nu still + ett kg upp. Det är så retsamt, vågen visar 87kg. Mitt mål är 78. Bara att vända på siffrorna..

• Mli79

Nu har jag hittat mitt måttband och världen blev lite ljusare Trots ingen viktnedgång så har jag tappat 3 cm i midjan dessa två veckor. Dålig våg, bra måttband

• Mli79
    Metallica87 skrev 2011-02-28 13:11:07 följande:
    10 mars ska jag på intervjun på ersta...hjälp vad nervös jag är :S vill inte fucka upp det här nu. Någon som kommer ihåg vad det är för frågor som dom ställer ?kram
    Jag var också nervös över bedömningen på Ersta, men det hade jag inte behövt att vara. Jag pratade först med en sköterska och sen en kirurg och båda frågade typ samma saker, om jag hade testat att gå ned själv innan, med vilka metoder och resultat, och om jag visste vad det innebar med en OP. Sen tog dom lite mått och klämde på magen så var det klart Jag var på möte med dietist samtidigt som en man som precis blivit godkänd för OP han också, och han hade ingen aning om att man skulle äta oftare och mindre, vad dumping var eller så...
    Det ska nog mycket till för att man inte ska få en OP om man har kommit så långt som till bedömningen, såvida det inte finns medicinska skäl. Men det borde redan vara upptäckt vid det här laget.
    Det kommer att gå jättebra, försök att inte oroa dig!
  • Mli79
    Munchies skrev 2011-03-05 21:02:28 följande:
    Imorgon kväll skrivs jag in och på måndag kl. 13 är min operation planerad... Är så nervös, börjar få kalla fötter. Är mest sjukhusrädd, tror det bidrar till dessa känslor.

Är jättenojjig över att vakna upp och få veta att jag inte blivit opererad. Har haft stora problem med att flyta, har haft svårt att få i mig alla påsarna. Diskuterade saken med min dietist och kirurgen, men det gick inte att prata med dem.

Kirurgen var stenhård, välj mellan dessa två märkena och väljer du något annat så kommer vi inte kunna operera dig + han opererade en kille igår och det var såååå svårt att få till det och de såg direkt att han hade fuskat. Måste bara tillägga att jag blev lite stött, berättade för kirurgen att jag hade problem med flytet - då drog han historian om killen som fuskat och svullat i sig en massa. Varför antar han att jag inte kan hålla mig ifrån gottat några veckor bara för att jag är tjock? Försökte avbryta hans tal och berätta att jag hade problem med att få i mig påsarna, inte att jag vill äta mat. Han lyssnade inte alls utan körde sin grej om att jag inte fick äta en massa mat. Roligt med kirurger och läkare som lyssnar på sina patienter, alltid uppfriskande.

Iaf, vissa dagar har jag "fuskat". Har jag bara fått i mig 180 kcal och jag inte har klarat av att dricka fler påsar, så har jag två gånger ätit en liten måltid med lika mycket kalorier som 1-2 påsar. Har det varit jättedumt av mig? Kunde ju inte riktigt prata med dietisten, och jag tänkte att det borde handla om viktnedgång och kalorier - inte själva pulverkosten i sig.

Har gått ner fem kg på två veckor nu. Tror jag hade gått ner mer om jag ätit så mycket som det är meningen att man ska äta, och vissa dagar har jag inte ens druckit vatten och det kanske bidrar till den lilla viktnedgången. Om det nu är en väldigt liten viktnedgång, läser man runt tycker jag att andra går ner mer än vad jag gjort.

Tror ni att jag behöver oroa mig för att inte lever ska ha minskat, med tanke på att jag ätit riktig mat två gånger?
    Idioter finns det överallt, i alla positioner. Synd bara att man ska råka ut för dem i ett sånt utsatt läge som du befinner dig i.
    Jag tror inte att du behöver vara orolig alls. Många sjukhus har ju inte flytkrav utan det går lika bra med vanlig mat upp till en viss kalorigräns. Och helt ärligt, om de under OPn skulle  upptäcka att du inte flytit (hur de nu skulle göra det om du ändå har hållt dig under en viss kalorigräns) så kommer de ju med största sannolikhet operera dig ändå, och om du får skäll sen på uppvaket så är du ju ändå opererad och måste bara stå ut med idioterna något dygn innan du kan välja en annan vårdgivare.
  • Mli79

Nu är jag nere på den vikten som jag innan OPn hade satt som dröm-mål, dvs 85 kg. Sist jag vägde så här "lite" var jag 12 år.
    Trots att jag är väldigt nöjd så har man ju insett att man kan gå ner ett par kg till, även om det går långsamt nu. Så jag har flyttat målet till 78. Normalt BMI för mig är från 75kg. Lite vrickat att man ändrar sitt mål egentligen, man borde ju vara nöjd. Jag funderar på om man kommer att vara nöjd när man når 78, eller om man flyttar det lite till då. Jag har ju aldrig varit med om att inte behöva gå ner i vikt, det kanske är det som gör att man ändrar målet.

• Mli79
    Queenie70 skrev 2011-03-13 10:39:14 följande:

Nån som kan berätta exakt HUR "sjuk" eller orörlig man blir efter en bukplastik? Hur mycket kan man lyfta? Hur länge sjukskriven? Skulle ha ringt kirurgen efter jul, men drar mig eftersom jag inte vet om det är möjligt för mig att göra en bukplastik nu när jag är ensam med en 2.5 åring.

Jag har ingen aning, men vill också veta. 
  • Mli79

För er som är intresserade så har jag pratat med akademikliniken i Skåne, de som tillhandahåller bukplastik genom landstinget. Man måste ha ett BMI under 30, gärna 28. Man ska ha varit viktstabil i 6 månader, dvs INGEN viktskillnad what so ever. De räknar med att man har nått den vikten efter tidigast 1,5 år efter OP, innan dess är det inte lönt..  Efter möte med dom får man skriva en egenremiss, alternativt så skriver opererande enhet en remiss. Sen blir det läkarbesök och sen OP. Sjukskrivningstid 2-4 veckor beroende på teknik och arbete.

Så jag får nog lugna mig lite.. hade ju tänkt att söka till hösten men får väl avvakta till nästa år. Det känns lite drygt eftersom min vikt verkligen sniglar sig nedåt, går bara ner i vikt eftersom jag tränar mkt och verkligen tänker på vad jag äter.

• Mli79
    Jag tycker att min viktnedgång är lite konstig. Jag tränar ca 4 dagar i veckan, rör på mig ordentligt varje dag och håller lite koll på mitt intag med viktklubb.se. Ändå så går jag ned väldigt ojämt och långsamt, började efter en platå i hösten. Enligt dietisten på Ersta äter jag bra, ligger mellan 800-1300 kcal/dag. Enligt henne så ska vi räkna med att ha samma kaloriupptag nu som innan OP, vissa får sämre, vissa "anpassar sig" bättre.
    Jag har 5 kg kvar till mitt mål, och det hade jag tänkt skulle vara klart om 8 veckor, dvs på årsdagen av OP. Nu jäklar blir det hårdkörning dessa veckor!
  • Mli79
    SilverEmma skrev 2011-04-03 21:54:30 följande:
    Det kan inte vara så att du får i dig för lite, då du tränar ganska bra också?
    Enligt dietisten så var min kalorinivå bra, men tanken slår mig ändå ganska ofta. Jag tänkte testa att äta väldigt näringsrik mat varje mål istället för bara frukt till mellanmål och se om det gör skillnad. Sålänge jag inte äter smågodis eller choklad (vilket händer, men inte särskilt ofta) så kommer jag ändå inte upp i mer kalorier än ca 1400/dag.
  • Mli79

Äh, nu är jag irriterad. Jag har ju bara 5 kg kvar till min målvikt och det var ju satan i gatan vad dom kilona sitter fast!
    Jag har stått helt still i tre veckor nu, (igen). Tränar 3-4 dagar i veckan, rör på mig varje dag. Äter enligt viktklubb (för att hålla koll så det inte blir för lite eller för mkt) och har ätit mellan 1000 och 1400 kcal varje dag, bra mat. Hur kan jag då stå stilla i vikt? Mina mått ändras inte heller. Jag vill så gärna bli av med de här sista kilona så jag en gång för alla kan släppa tanken på att gå ner i vikt. Kommer ju säkert att nojja sen över att gå upp, men det blir en annan kamp. Funderar allvarligt på att ta en allevo-vecka för att något ska hända, sen om det är bra eller dåligt vet jag inte.

• Mli79

Nu har jag gjort kroppsmätningen, impedansmätningen. Förra gången var dagen innan OP (1 juni 2010) och då var värdena BMI 43 vikt 128kg varav 50% kroppsfett 50% fettfri massa. Nu var det lite annorlunda, BMI 27, 81 kg fett 32% och fettfri massa 68%. Min fettfördelning över kroppen var idealisk för en kvinna, och jag hade bara tappat 8 kg muskelmassa vilket tydligen var helt exeptionellt bra. Jag behöver inte bry mig om att jaga rätt BMI, det finns inga hälsovinster genom att jaga de sista 6 kilona, jag skulle vara mkt nöjd med mitt resultat   Fick också veta mycket intressanta värden angående min förbränning. Min basala förbränning, dvs vad kroppen förbränner om jag skulle ligga helt stilla en dag, är 1700 kcal. Vill jag stå stilla i vikt är det alltså det absolut minsta jag ska äta per dygn. Känns så skönt att vara "normal-förklarad"

Så härmed förklarar jag viktkampen över.
  • Mli79
    entity skrev 2011-05-21 17:23:21 följande:
    Hej på er alla, och grattis till alla som fått tid eller är nyopade :)

En liten fundering ang hår. Jag fick tidigare bra tips här om vad jag ska äta då jag tappar så mkt hår, men hur har ni andra gjort, har ni "härdat ut" eller klippt er? Jag har långt hår men det börjar ju se ut som något liknande skabbräv i och med mängden som lossnat :( Om man håller ut tills dess att det slutar lossna, kommer det liksom att se okej ut senare, eller är det bättre att klippa?

Känner mig rätt nere över håret faktiskt, det är till och med värre än hängbuken och slapp-skinnet :(
    Jag hade hår ner till halva ryggen och klippte mig i typ page när jag tappade som mest hår. Det är ju inte ett måste, jag klippte mig för att jag ville förändras och för att håravfallet "känns" mindre på kortare längder. Nu när mitt förlorade hår är på utväxt så är det ju inte så snyggt, ett par cm hår som mest bara står rakt ut. Då saknar jag att kunna sätta upp eländet i en tofs. Nu blir det ju till att styla håret vareviga dag om man ska se någelunda respektabel ut
  • Mli79
    Zodic skrev 2011-05-30 10:44:37 följande:
    Eftersom svaren var ganska frånvarande så frågar jag lite snabbt, hur ofta äter ni onyttiga saker, alltså rent onyttigt som kakor godis osv. ?
    Våra godisrutiner i familjen är följande: fredagsmys med chips, godis, läsk etc. Lördagsmys med frukt med chokladdopp. Bakar ofta något på söndagen. Så minst tre dagar i veckan. Blir jag sugen mitt i veckan slinker det ner en och en annan saltlakris från skolcafeterian Å just ja, House MD soff-date med mannen och popcorn på tisdagar.
    Det är ju väldigt sällan några mängder jag äter godsaker, inte som förr direkt. Jag håller koll på kalorinivån mha viktklubb. Hade jag inte haft den kollen så hade jag stressat upp mig.
  • Mli79

Jag håller med Hellekis. Äter du bara 800kcal och tränar på det så är risken att du bara ska leva på typ 400kcal netto om dagen. Det orkar inte kroppen med. Inte bara riskerar man att inte gå ner i vikt, man riskerar sin hälsa på sikt också. Operationen är en stor påfrestning för kroppen, och har den levt på svält och hård träning sista tiden innan OP så blir det en tuffare återhämtningsperiod efter OP också.
    Träna lagom, det är ändå roligare att spara träningen tills efter OP då man faktiskt känner att man orkar. Tids nog så kommer vi ju i form, varför plåga sig i onödan?

• Mli79
    Memme81 skrev 2011-07-21 15:02:19 följande:
    Hej ni som är opererade!
    Vad använder ni för preventivmedel? Jag har hela tiden använt NUVARING då jag hört att vi inte tar upp tabletter lika som andra och har då inte velat ta p-piller, vill inte riskera att bli gravid.

Jag har nyligen fått barn igen och ska i augusti börja med preventivmedel igen, funderar på vad jag ska ha, vi ska inte ha fler barn nu. Två får räcka för oss:)
    Jag har p-spruta, helt fantastiskt. Ingen mens eller mensvärk på tre år nu
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)