• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • missteddy

frågar samma här för er som inte har fb. jag fundrar starkt på att söka mej till soffia hemmet. är det någon som gjort sin op där? hur blev ni bemötta där. hur länge fick ni vänta frånni varit där tills ni låg på op bordet

• Maddisen80
    Jossii skrev 2011-02-18 12:17:27 följande:

Jag fick träffa världens sötaste läkare idag på vc. Han tog sig verkligen tid och lyssnade och jag kände mig så trygg. Mitt ekg såg jätte bra ut men mitt blodtryck ligger fortfarande högt. Det var en besvikelse men vi diskuterade lite hur vi skulle göra och kom fram till att jag skulle börja med blodtrycks medicin... så det fick jag u...tskrivit. Han tog även några extra prover, både blodprov och urinprov. Jag hoppas verkligen jag kommer få behålla denna läkaren nu.
    Nu ska jag lägga papperna på lådan till Landskrona lasarett, så nu e det bara till att vänta på op-tid. =)
    Hej tråkigt att du har högt blodtryck men de är ju bra att de finns medicin för de, hoppas att blodtrycket gå ner , håller tummarna.
  • Maddisen80
    littlemisstrouble skrev 2011-02-18 16:00:15 följande:
    usch nu är jag så less på alla tester Rynkar på näsan verkar som om ingenting fungerar, får väl inte göra op i slutändan heller. bläh på allt.
    är de nåt knasigt med proverna ???
  • PetraD
    missteddy skrev 2011-02-18 17:23:55 följande:
    frågar samma här för er som inte har fb. jag fundrar starkt på att söka mej till soffia hemmet. är det någon som gjort sin op där? hur blev ni bemötta där. hur länge fick ni vänta frånni varit där tills ni låg på op bordet
    jag gjorde min op på sophiahemmet
    de är toppen
    jag skulle egentligen gjort min i värnamo, men fick göra den på sophiahemmet istället eftersom de i värnamo hade så lång kö och samarbetade med dem på sophiahemmet.
    jag var på vårdcentralen och pratade med läkare för remiss 14/10-09, sen runt lucia ringde de och frågade om jag var intresserad av att göra den i sthlm istället.. fick tid till den 14/1-10 till info och samtal med läkare (då hade de kommit från sthlm/sophiahemmet till värnamo) och fick då tid till min op 2/2
  • Zodic
    missteddy skrev 2011-02-18 17:23:55 följande:
    Rekommenderar dom absolut, är jättenöjd! Från att jag ringde vårdslussen och flyttades dit tog det tre veckor innan jag var där på bedömning och sedan två månader innan jag var opad, väldigt snabbt tycker jag! :)
  • missteddy

vad är vårdslussen för något?

• littlemisstrouble
    Maddisen80 skrev 2011-02-18 17:43:47 följande:
    är de nåt knasigt med proverna ???
    ja allt jag gör är det fel på. arbetsprovet visade nåt konstigt så nu har jag en 24 timmars ekg på mig för att kolla att det inte är något jättefel ...jag kliar ihjäl mig gaaaah.
    sen var det något med sömnregistreringen och så vidare. usch jag blir så less på alla prover.
    Planering är a och o......
  • MIJV

En fråga å jag hoppas ni vill/kan svara.. =)

Kanske en underlig fråga men jag har själv megabåtar till fötter å har haft mindre fötter innan graviditet osv, hoppas, önskar att fötterna krymper i takt med viktminskningen så ni som har opererats, har era skostorlekar ändrats?

• Ferguson
    MIJV skrev 2011-02-18 23:23:20 följande:
    En fråga å jag hoppas ni vill/kan svara.. =)

Kanske en underlig fråga men jag har själv megabåtar till fötter å har haft mindre fötter innan graviditet osv, hoppas, önskar att fötterna krymper i takt med viktminskningen så ni som har opererats, har era skostorlekar ändrats?
    Har en kompis som oxå gjort op, hon tappade 2 skostorlekar!!!
    Lev livet imorgon kan det vara försent
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)