• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • missteddy
    Mary Jo skrev 2011-02-19 20:24:37 följande:
    Imorgon åker jag till stockholm och på måndag efter lunch rullas jag in på operation! Spännande! Men nu börjar det bli lite nervöst..
    du ska se att det kommer gå jätte bra
  • Lattjo
    Tinzi skrev 2011-02-20 06:01:55 följande:
    Nån mer än jag som känner stark rädsla för att allt ska gå åt skogen? dvs gå upp alla kg igen?

Jag känner så för att jag stått still i vikt 2-3 veckor nu, och för att jag faktiska äter som en normalperson redan efter  4 månader. Dumpar bara om jag kastar i mig på mindre än 6 min ca och dricker för fort. Dvs jag kan äta ALLT.  Känner att jag som innan OP får "hålla igen suget" hela tiden & är så rädd att jag inte skall klara det i längden.

Har nu iof gått ner 30 kg sen min op, men men.... 
    Jag kan också äta ALLT och det kan kännas så fel. Jag har varit opad i 2 månader idag och jag vet väl egentligen inte hur mycket jag skulle kunna äta. Jag håller mig till mina 3 dl jag ska men jag kan inte som många andra lägga upp mat utan att tänka på hur mycket för att sen äta mig lagom mätt. Jag blir liksom inte mätt förrän ganska långt efteråt. Jag är rädd för att det ska misslyckas i längden men jag har gett mig fan på att det inte ska misslyckas. Jag är noga med att bara äta godis på lördagar och då är ju skillnaden att jag inte äter så mycket för jag blir så illamående (har aldrig dumpat med hjärtklappning som alla pratar om utan blir bara grymt illamående). Jag har dessutom märkt att jag ofta väljder bort godis, fika eller vad det nu kan vara för jag inte riktigt vet när jag ska äta det, jag vill inte missa några andra mål så det blir ofta att jag äter något nyttigare istället :) Det hade ju aldrig hänt innan iaf ;)

Jag har dock bestämt mig för att inte gå runt och vara rädd för att det ska misslyckas, jag tror att risken bara är större då. Just nu koncentrerar jag mig istället på att ändra mina vanor så dom sitter som berget sen.

Hur stora portioner kan du äta? Kan du äta en hel normalportion (som enligt min dietist är ca 6 dl)? Då skulle jag absolut ringa till sjukhuset och fråga, kanske är passagen för stor?
  • sweety88
    Tinzi skrev 2011-02-20 06:01:55 följande:
    Nån mer än jag som känner stark rädsla för att allt ska gå åt skogen? dvs gå upp alla kg igen?

Jag känner så för att jag stått still i vikt 2-3 veckor nu, och för att jag faktiska äter som en normalperson redan efter  4 månader. Dumpar bara om jag kastar i mig på mindre än 6 min ca och dricker för fort. Dvs jag kan äta ALLT.  Känner att jag som innan OP får "hålla igen suget" hela tiden & är så rädd att jag inte skall klara det i längden.

Har nu iof gått ner 30 kg sen min op, men men.... 
    Jag känner igen din oro, jag har iofs inte varit opererad speciellt lång tid ännu men har ännu inte upplevt någon speciell dumpning och hunger och sug har jag till dt mesta. Jag har gett mig fan på hålla mig till dt jag ska äta, men kan inte undangå tanken på ett nytt misslyckandel. Jag går desutom inte ner så mkt i vikt, stått still mer eller mindre sen jag kom hem från sjukhuset.
  • frökenKAJO

Jag har också kunnat äta ganska mycket i ett tidigt skede, och dumpar dessutom nästan aldrig. Jag har dock hållt mig till rekomendationerna beträffande mat och motion, och låtit bli onyttigheter nästan helt och hållet det första halvåret, och jag har nu gått ner snart 50 kilo och ligger på typ BMI 21-22. Smal med andra ord.

Visst kan det hända att det blir kämpigare längre fram, det räknar jag med. Samtidigt finns det ju hjälp att ta till i så fall i form av beteendeterapi, coaching samt pt.

• sweety88
    frökenKAJO skrev 2011-02-20 12:53:22 följande:
    Jag har också kunnat äta ganska mycket i ett tidigt skede, och dumpar dessutom nästan aldrig. Jag har dock hållt mig till rekomendationerna beträffande mat och motion, och låtit bli onyttigheter nästan helt och hållet det första halvåret, och jag har nu gått ner snart 50 kilo och ligger på typ BMI 21-22. Smal med andra ord.

Visst kan det hända att det blir kämpigare längre fram, det räknar jag med. Samtidigt finns det ju hjälp att ta till i så fall i form av beteendeterapi, coaching samt pt.
    Du inger hopp Flört
  • 1638

Räknade nyss ut att mitt BMI är 20,9... har ingen koll på hur man bör ligga o om det är bra.
    Vet bara att jag är 175 cm o väger 64... vill ligga runt 69-72 för där trivdes jag bra....
    Börja bygga muskler o träna som gäller för äta mig till det klarar jag icke... dumpar på tok massa "vanliga" saker o vågar inte ens testa mera kolhydrater/fett/sött eller annat som påstås öka kroppsvikten...
    Och i o med att jag äter mesta dels protein så våagar jag heller inte köra konditions träning i allt för stor utsträckning för då skakar jag o blir helt matt o tagen... gör av med så mkt energi då...
    Räckte med 2 timmar på busfabriken med barnen för att få mig skakig o trött...( laddade väl dåligt innan men man lär så länge man lever)
    Älskar ju att träna o där käner jag att det blivit en annorlunda situation än jag hade hoppats på. Hade mera tänkt att äntligen kan jag åter igen träna mig till ett behagligt (obehagligt kanske) illamående pga utmattning.....
    Nu mår jag inte illa utan är mera skakig, orkeslös o somnar hur lätt som helst där jag står o går
    Och jag tar tillskott i form av drycker när jag tränat men har dumpat lite till o från av dem.... sucka... vad är väl en bal på slottet....

• missteddy

är någon som hade en ganska hög bmi innan op. hur ligger ni nu och hur snabbt rasade ni. jag har en bmi på 49.5

• Tinzi
    Lattjo skrev 2011-02-20 10:33:10 följande:
    Jag kan också äta ALLT och det kan kännas så fel. Jag har varit opad i 2 månader idag och jag vet väl egentligen inte hur mycket jag skulle kunna äta. Jag håller mig till mina 3 dl jag ska men jag kan inte som många andra lägga upp mat utan att tänka på hur mycket för att sen äta mig lagom mätt. Jag blir liksom inte mätt förrän ganska långt efteråt. Jag är rädd för att det ska misslyckas i längden men jag har gett mig fan på att det inte ska misslyckas. Jag är noga med att bara äta godis på lördagar och då är ju skillnaden att jag inte äter så mycket för jag blir så illamående (har aldrig dumpat med hjärtklappning som alla pratar om utan blir bara grymt illamående). Jag har dessutom märkt att jag ofta väljder bort godis, fika eller vad det nu kan vara för jag inte riktigt vet när jag ska äta det, jag vill inte missa några andra mål så det blir ofta att jag äter något nyttigare istället :) Det hade ju aldrig hänt innan iaf ;)

Jag har dock bestämt mig för att inte gå runt och vara rädd för att det ska misslyckas, jag tror att risken bara är större då. Just nu koncentrerar jag mig istället på att ändra mina vanor så dom sitter som berget sen.

Hur stora portioner kan du äta? Kan du äta en hel normalportion (som enligt min dietist är ca 6 dl)? Då skulle jag absolut ringa till sjukhuset och fråga, kanske är passagen för stor?
    Ja, jo jag antar att det inte är nån idee att oroa sig. Jag har börjat att engagera mig mer i maten jag lagar på sistone & min dietist vet allt & säger det är helt normalt. Jag tror jag äter 6 dl, men min kile säger att det är max 4-5. 

Jag vet dock att det är enorm skillnad på hur jag äter nu mot förr, och även om jag kan äta allt så vräker jag ju inte i mig iaf som då :)

Har beslutat att få fart på träningen rejält nu, då kanske oron för att gå upp igen minskar. :) 
  • Tinzi

HERREGUUUUD vad FEL jag hade. Jag mätte maten idag, tog 2 dl ris & 2 dl blokålsgratäng, det blev ju en JÄTTE portion mot vad jag brukar äta. Och jag som trodde jag åt 6 dl är nu LUGN för jag äter nog MAX 3-4.

Dock undrar jag varför jag inte gått ner ngt på snat 2 veckor...:( rasade ju 30 kg på kort tid, så antar kroppen återhämtar sig efter 3 tuffa månader?! 

• Lattjo

Jag misstänkte nästan det! Jag tyckte jag åt supermycket tills jag upptäckte att jämfört med andra opade åt jag hälften ungefär... :) jag tror vi är så rädda att misslyckas helt enkelt! Att du står still är i get konstigt när du rasat så mycket på så kort tid. Fortsätt som du gjort så kommer det snart igång igen!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)