• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Remia

Tjohoooo!!!! 
    Har följt denna tråd och kanske skrivit något, men under annat namn.
    De ringde från kirurgen nu och gav mig en tid i mars... meeeeen... dumma jag har inte slutat röka så det blir framskjutet till maj. Trodde dock att det skulle dröja till hösten. Har ju för sjutton bara stått i kö sedan i november. Förvånad. Åberopade inte vg eller nåt.

Åh, jag är sååååå jäkla glad!!! Känner mig dock förbaskat dum som inte har lyckats med rökningen. Men nu jäklar. Nu är det slut. Nu fimpar jag.

De ska höra av sig i slutet av april, en månad innan op. Är det för att tala om ev flyt och så då?

GLAAAAD!!!!! Skrattande

• Anne B M
    1975 skrev 2011-02-23 10:41:01 följande:
    Jag verkar inte ha fått godkänt. Judit heter jag.
    Jag har godkänt alla förfrågningar, så du kanske inte har skickat ngn? Pröva igen .
  • Anne B M
    Remia skrev 2011-02-23 11:54:03 följande:
    Tjohoooo!!!! 
    Har följt denna tråd och kanske skrivit något, men under annat namn.
    De ringde från kirurgen nu och gav mig en tid i mars... meeeeen... dumma jag har inte slutat röka så det blir framskjutet till maj. Trodde dock att det skulle dröja till hösten. Har ju för sjutton bara stått i kö sedan i november. Förvånad. Åberopade inte vg eller nåt.

Åh, jag är sååååå jäkla glad!!! Känner mig dock förbaskat dum som inte har lyckats med rökningen. Men nu jäklar. Nu är det slut. Nu fimpar jag.

De ska höra av sig i slutet av april, en månad innan op. Är det för att tala om ev flyt och så då?

GLAAAAD!!!!! Skrattande
    Grattis
  • SilverEmma

Grattis Reima! Står själv i valet och kvalet nu om jag ska sluta direkt eller vänta lite... Men nu har jag bara fem cigg kvar, vilket räcker två dagar för mig (är ingen storrökare direkt) Så jag har nästan bestämt mig för att sluta när paketet är slut... Eller passar jag på redan nu när jag blivit förkyld, det sätter sig alltid på mina luftrör. Inget gott att röka då...

• Sannalouise87
    SilverEmma skrev 2011-02-23 12:16:17 följande:
    Grattis Reima! Står själv i valet och kvalet nu om jag ska sluta direkt eller vänta lite... Men nu har jag bara fem cigg kvar, vilket räcker två dagar för mig (är ingen storrökare direkt) Så jag har nästan bestämt mig för att sluta när paketet är slut... Eller passar jag på redan nu när jag blivit förkyld, det sätter sig alltid på mina luftrör. Inget gott att röka då...
    SLUTA!! Tänk om dom ringer dig i veckan och ger dig en snabb tid? Det vet man aldrig!
  • SilverEmma

Sannalouise - jag lever lite i den världen där det absolut inte skulle hända mig.

Men du har rätt... Fan... Ger bort de sista till en kompis som kommer förbi senare, klarar inte att bara slänga dem!

• Remia
    Anne B M skrev 2011-02-23 12:08:05 följande:
    Grattis
    Tack! Skrattande
  • Remia
    SilverEmma skrev 2011-02-23 12:16:17 följande:
    Tack! Skrattande
    Det är nog bäst att sluta direkt. Ångrar att jag inte gjorde det... Pga min dumhet får jag vänta annu längre. Visserligen har jag inte fått vänta länge alls tycker jag... men ändå. Det grämer mig nåt enormt. Demon Så gör inte samma dumma misstag som jag är du snäll. Glad
  • Anne B M

Jag tycker självklart att ni ska sluta röka om ni kan, själv så rökte jag lite då och då innan operationen, men snusade mest . Fem timmar efter operationen tog jag en cigg med annan nyopererad, gissa om sköterskorna var måttligt glada, haha.

• SilverEmma

Klart ni har rätt... Det är ganska lätt att sluta just nu ändå eftersom luftrören inte mår bra. Röker max tre cigg per dag annars och har aldrig haft problem att hålla uppe en period innan. Har bara inte varit redo att sluta helt... Men fick en liten sporre för ett par veckor sedan. Min pappa lovade mig en rejäl summa pengar den dagen jag varit rökfri ett år... Nästan så att jag kan fixa brösten efter viktnedgången om jag inte får det betalt.

Så...nu är jag rökfri då.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)