• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Naemi
    Sanda skrev 2011-02-24 09:55:17 följande:
    Sitter och funderar på om jag vågar gå till vv igen, bodde i Dalsland förut och den läkaren ville inte ge mig någon remiss. Nu bor jag i Alingsås och funderar på att försöka igen.

Jag är 30 år, väger 118 kg till mina 169, BMI 41.3.
    Jag har ryggproblem, risk för diabetes(2 graviditetsdiabetes och farfar och två farbröder med diabetes) och det senaste är sömnapne, tror jag iallafall. Är jag täppt i näsan vaknar jag på nätterna av att jag inte andas.
    Jag är färdigutbildad förskolelärare till januari och jag vill kunna klara av mitt yrke.
    Jag har varit kraftig överviktig i 10 år. Ska jag våga söka igen?
    Sjävklart ska du kräva det du har rätt till. Vissa läkare verkar ovilliga att hjälpa oss tjocka och tar oss inte på allvar, men du har rätt till en remiss då du uppfyller BMI-kravet. BMI-kravet kan skilja sig lite landstingen emellan, men det verkar soom att de flesta anser att BMI 40 kvalificerar för utredning / operation.

Så; kräv det du har rätt till och gå till läkaren väl förberedd och godta inget annat än att han / hon skriver en remiss till rätt instans. Jag hade med mig fakta om det mesta jag fick tag på, och visade att jag faktiskt var me rinsatt i detta än vad läkaen jag träffade var. Och jag fick känslan av att han egentligen inte ville skriva en remiss, men jag vägrade att acceptera ett nej.

Lycka till.
  • sweety88
    Sanda skrev 2011-02-24 10:55:33 följande:
    Ok, kan man göra det?
    När jag fick mig egen remiss ringde jag bara kirurgin och hon tog alla uppgifterr dom behövde över telefon, sen godkännde en läkaren mig remiss kort efter dt Glad jag blev oxå nekad remiss på vårdcentralen
  • Sanda

11/3 har jag fått en tid till doktorn! med en notis från min psykolog som rekommenderar operationen för mig och hoppas kunna påskynda den! Spännande!

• Mli79

Nu har jag hittat mitt måttband och världen blev lite ljusare Trots ingen viktnedgång så har jag tappat 3 cm i midjan dessa två veckor. Dålig våg, bra måttband

• MammaOsa
    Remia skrev 2011-02-24 08:03:45 följande:
    Vad mycket jobbigt du har råkat ut för. Kan inte vara roligt alls.

De är lite kinkiga med att lyssna på överviktiga ibland. De vill ju att man verkligen har försökt med andra metoder och att övervikten ska ha varat länge... Men nu har du ju käna att tänka på så det bör väl inte vara några problem?
    Det är bara att berätta vilka metoder du har använt för att gå ner i vikt. Får ju hoppas att det inte blir några problem när du ska till vc.
    Det där med APC kan jag inte uttala mig om, ifall det skulle vara något hinder.

I slutändan är det ju kirurgen som bestämmer om du ska opas eller inte. Så personligen tycker inte jag att läkarna på vc ska besämma det. En remiss ska skickas och sen är det upp till kirurgen att bedöma.

Det går ju skicka egenremiss också. Här i Växjö ville inte kirurg ha en sån... men det kanske går på ert sjukhus.
    Tack för ditt svar. Jo jag kan tänka mig att de är kinkiga. Jag har försökt andra metoder men det krävs ju inte enbart att man ändrar kost utan stor del som är a och o är motionen och där är jag helkörd. Jag har verklige försökt allt och jag har lyckats gå ner själv men nu går det inte mer, min kropp orkar inte längre. Jag vill verkligen ner i vikt i huvudet men kroppen strejkar totalt.

Får verkligen hoppas på det bästa. Skall till en bra dr på vc i allefall. Så får se vad hon säger när jag kommer dit.
  • PruttPottan

*smyger n här efter att ha pratat med mig själv i förra*

Oj.. Fick idag brev från Sahlgrenska.. Först skulle jag ha 3 veckor med LCD men nu är det reducerat till knappt två. 10 mars är det min tur att åka in och karvas i =)  Förutsatt att det går att ordna med så kort varsel på barnets pappas jobb så han kan vara ledig. De hade lovat mig besked god tid :(

Men på lördag börjar jag med flytande.. Känns lite skumt att det gått så fort men det kanske är lika bra =)

• PruttPottan
    HelenaN1973 skrev 2011-02-23 20:37:49 följande:
    Då var första steget gjort; var på gruppinfo-mötet på Sahlgrenska göteborg i måndags.
    Nu väntar jag bara svar på bedömningen om jag blir godkänd eller ej.
    HOPPAS SÅ!!!!!
    Fick du inget besked av kirurgen där? Eller behöver du komplettera med andra papper?

Så fick jag göra så det tog ett tag men jag fick ändå ett ja direkt där.
  • SilverEmma

Min första helt rökfria dag har gått bra! Tog min sista cigg igår morse. Men det underlättar att jag är snorförkyld och har jättebekymmer med luftrören... Blir nog värre när jag är frisk.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)