• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Maddisen80
    RadarQueen skrev 2011-02-26 18:42:56 följande:
    TACK! Verkligen! Känner mig lite osynlig här iom att jag inte har tiden att sitta så mkt. Så jag lämnar tråden och önskar er andra lycka till =)
    Du måste updatera sen hur de har gått med operation vill ju höra hur de går
  • storkvinnan9901
    littlemisstrouble skrev 2011-02-28 11:51:14 följande:

någon som har sett reklamen för kalla fakta om gbp och vet vad den handlar om?

japp gå in på tv4 och kolla
    om de nya fetma op...sen om en tjej som har fått en massa biverkningar hon har en blogg med läst lite
    synd om henne

men en sak nya femta op? dessa har funnits i många år, finns ju olika op med

ska bli intressant att se

tror tyvärr bara kalla fakta kommer inrikta sig på dem de inte har gått så bra, och lite till alla de tusen tals det har gått bra för
  • Metallica87

10 mars ska jag på intervjun på ersta...hjälp vad nervös jag är :S vill inte fucka upp det här nu. Någon som kommer ihåg vad det är för frågor som dom ställer ?kram

• Zodic
    PetraD skrev 2011-02-26 23:33:36 följande:
    är dålig på att dricka vatten, blivit bättre nu, men blandar ofta fun light.. ett tag drack mycket pepsi max. men min dietist sa att läkare säger att det inte är bra pga kombinationen av sötningsmedel och kolsyra. någon som hört det?
    sötningsmedel är aldrig bra...

jag dricker mycket te, och mjölk. 
  • Maddisen80
    Metallica87 skrev 2011-02-28 13:11:07 följande:
    10 mars ska jag på intervjun på ersta...hjälp vad nervös jag är :S vill inte fucka upp det här nu. Någon som kommer ihåg vad det är för frågor som dom ställer ?kram
    ´lycka till på intervjun på ersta ,håller tummarna att de kommer gå bra
  • Anne B M
    Nu väger jag 57 kilo, vill inte gå ner mer nu, inte på grund av dålig hälsa iaf. Skulle vilja glädjas åt min viktnedgång på 64 kilo, men jag kan inte...
  • Maddisen80
    Anne B M skrev 2011-02-28 13:45:08 följande:
    Nu väger jag 57 kilo, vill inte gå ner mer nu, inte på grund av dålig hälsa iaf. Skulle vilja glädjas åt min viktnedgång på 64 kilo, men jag kan inte...
    Hej hur mår du nu? Har magen blivit bättre? Grattis till din viktminskning de är jättebra jobbat.
  • Anne B M
    Maddisen80 skrev 2011-02-28 13:46:47 följande:
    Hej hur mår du nu? Har magen blivit bättre? Grattis till din viktminskning de är jättebra jobbat.
    Jag mår jättedåligt, har jätteont ock kräks fortfarande massor .
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)