• Zodic

Gastric Bypass (GBP)

frökenKAJO skrev 2011-02-17 18:46:42 följande:
    För åtta månader sedan var man stor som ett hus, och nu undrar folk om man fått anorexi... kontraster, kontraster!

Men helt ärligt så undrar jag om det verkligen stämmer att kroppen bromsar när den nått rätt nivå. Tycker att vi verkar vara många som blir vääääldigt magra under det första årets massiva viktras. Fast
    det stabiliserar sig väl på sikt.
    Hur var new york? Hoppas du slapp dumpningar i stil med mina, hua!

Framför allt undrar jag lite över vad min kropp anser är rätt nivå! :)
    Jag går fortfarande ner 0,5-1kg i veckan, och har nu nått ett bmi på 25, skulle utan problem tänka mig att gå ner en sådär 8kg till men det kommer jag väl göra rätt fort om det fortsätter såhär.

Hur har ni blivit viktstabila, ni som är det?? Hur snabbt stannade det av? 
  • Zodic
    missteddy skrev 2011-02-18 17:23:55 följande:
    frågar samma här för er som inte har fb. jag fundrar starkt på att söka mej till soffia hemmet. är det någon som gjort sin op där? hur blev ni bemötta där. hur länge fick ni vänta frånni varit där tills ni låg på op bordet
    Rekommenderar dom absolut, är jättenöjd! Från att jag ringde vårdslussen och flyttades dit tog det tre veckor innan jag var där på bedömning och sedan två månader innan jag var opad, väldigt snabbt tycker jag! :)
  • Zodic
    Tinzi skrev 2011-02-21 21:53:56 följande:
    Nu vet jag hur det är att dumpa rejält. Åt nudlar m. grönsaker och sen hade mn gubbe gjort kladdkaka när jag kom hem och tog en bit. Tydligen åt jag för mkt och för fort, så efter 5 min kändes det som att jag skulle spy(men inte kunde) va ur, svettig, frös...FY! Aldrig mer!!!!!
    vet hur det känns :(
    jag reagerar väldigt starkt på just chokladgrejer... men det känns bra att det finns spärrar ;)

• Zodic
    PetraD skrev 2011-02-26 23:33:36 följande:
    är dålig på att dricka vatten, blivit bättre nu, men blandar ofta fun light.. ett tag drack mycket pepsi max. men min dietist sa att läkare säger att det inte är bra pga kombinationen av sötningsmedel och kolsyra. någon som hört det?
    sötningsmedel är aldrig bra...

jag dricker mycket te, och mjölk. 
  • Zodic

Idag var jag o tog tester för första gången sedan opn, inte bra.. det skulle man ju jgort ett halvår efter o nu har det gått 10 månader. Hoppas jag för resultaten imorgon!

• Zodic
    Tjohalia skrev 2011-03-02 09:43:33 följande:

Lägger min fråga här med (den ligger redan i svammelhörnan på FB):

Efter operationen ska jag ju leva på soppor i två veckor, jag tänkte börja samla lite recept och laga i förväg och frysa in så att det går lätt och smidigt sen. Men vad är det jag ska tänka på? "Kom ihåg protein" och "1,5 dl/portion" är det enda jag skrivit upp sen info mötet... Visst ska dom vara helt släta? Kan man mixa eller ska man sila bort bitarna? Är redda soppor eller buljongsoppor bäst? Vad har ni för tips?

redda soppor är ju bäst eftersom du ska få i dig så mkt som möjligt, kan du få i lite grädde där är det ju bra. jag åt typ inga soppor, åt mosad frukt och yoghurt. mosat ägg, mosade fiskbullar. inget som behövdes lagas i förväg direkt.
  • Zodic
    JohannaL skrev 2011-03-04 20:53:34 följande:
    Vill inte skrämma nån, men vill bara varna er som börjat fundera på att bli gravida innan 1 år, Jag blev gravid i mån 6, dvs aldeles för tidigt, är nu bara i v 19, men denna graviditet är fruktansvärd, har aldrig varit så trött och mått så illa som jag gör nu, är liggandes hela dagen, dumpar på allt jag ätr, har idga träffat dietist och ska pressa i mig näringsdryck också. Så en liten vink till er som börjat tänka samma tankar som jag gjorde, låt det första året få gå så era kroppar fixar det bättre för detta är inget jag önskar nån =(

Förstår att det inte e samma för alla, men troligheten att det blir jobbigare när dte är för tidigt är nog stor.. 
    Fy så jobbigt, lider med dig! :(
    Det är ju jobbigt att vara gravid annars också, men kombinationen kan inte vara kul. Ser inte fram emot nästa graviditet (jo, fast inte illamåendet och tröttheten).  
  • Zodic
    Fru U skrev 2011-03-11 00:03:20 följande:
    Men psykologkontakt, ingår inte det när man bedöms? (jag såg inte hela programmet)
    Jag tror man kan få det om man själv ber om det, jag fick iaf aldrig frågan om det. Känner heller inget behov av det men tror absolut många skulle behöva det!
    Fru U skrev 2011-03-10 23:17:19 följande:
    Ni som såg programmet och tänker göra op jag hoppas det är okej att jag ställer en fråga till er.

Kände ni att de som var med hade fel förväntningar på operationen? För det var den känsla jag fick, att några (i princip alla) trodde att livet skulle bli perfekt bara de gjorde en gbp
    Såg inte programmet men har fått den uppfattningen på andra håll också, livet kommer få en mening helt plötsligt, blir kommer bli bra.. vilket inte alls har med vikten att göra, men klart det kan hjälpa, speciellt om man lider av viktrelaterade sjukdomar.

• Zodic
    skärgårdsbo skrev 2011-03-21 21:09:35 följande:
    Ni som har opererat er på Sophiahemmet - kallar de till ett-årskontrollen eller ska man kontakta dem själv?
    hej! det var inte igår, hur går det för dig? :)
  • Zodic
    V P E skrev 2011-03-23 22:58:32 följande:
    Sju månader sen op. Gått ner 33 kg och väger idag 64. Vill ner under 60 innan jag är nöjd.
    Men nu går jag inte ner nåt alls fastän jag äter runt 1200 kcal om dagen... är det liksom över nu eller?
    Har kroppen bestämt sig för att det räcker eller är det bara en segdragen platå? Har varken ökat eller minskat på ett par månader.

Hur gör man för att kicka igång det igen? 1200 kcal är redan ganska lite tycker jag...
    Promenerarockså  en timme några ggr i veckan...
    man ska inte räkna kalorier slaviskt, se till att äta bra och ofta och drick mycket vatten. äter man för lite går man inte ner.
  • Zodic

Skulle vilja höra hur ni andra tänker kring att "unna sig" ?? När det gäller mat alltså ;)
    Tänker ni på det som att ni unnar er eller blir det bara något onyttigt då och då utan att ni tänker på det?
    Jag vill känna att jag är NORMAL liksom, så vad är normalt? :)
    Jag får dåligt samvete varje gång jag äter något onyttigt, vilket inte är allt för ofta men för ofta sista tiden känner jag. Jag kan inte möla i mig onyttigheter, speciellt inte choklad som kan gärna ätit innan. Men några lösgodisar eller ett halvt glas cola räcker för att jag ska känna mig lite dålig.

Jag bryr mig kanske inte så mycket om inte vågen faktiskt visat att jag gått upp två kg efter att stadigt gått ner lite då och då. Då får jag för mig att om jag kan gå upp med det jag äter måste jag på något sätt reagera mycket kraftigare på mycket mindre nu för tiden, om ni förstår hur jag menar..

Mitt största problem är väl att tröstäta, det är när jag mår dåligt som jag helst vill äta onyttiga saker. Någon som har tips på hur man jobbar bort det?? Jag försöker ge mig själv saker som jag kan bli glad av istället men det är ju inte lika direkt som godis :P

• Zodic

Eftersom svaren var ganska frånvarande så frågar jag lite snabbt, hur ofta äter ni onyttiga saker, alltså rent onyttigt som kakor godis osv. ?

• Zodic
    Muneca skrev 2011-06-27 10:29:07 följande:
    Hej!
    Ny i tråden..
    Har ett BMI på 36, tänker bekosta min operation själv.
    Finns det någon som kan rekommendera läkare i Stockholmstrakten?
    Priset är ointressant, huvudsaken är att det är en bra kirurg.

Väldigt väldigt väääldigt tacksam för svar.
    Sophiahemmet!! :)
    Det var kalasbra där! Mycket nöjd! 
  • Zodic
    Tinzi skrev 2011-06-29 22:38:49 följande:
    *depp* inte gått ner i vikt på 5 veckor :( gick ner 40 kg sen i nov, nu är det stopp! Hänt er/nån?

Allt hänger, känner mig fulare än innan nästan (även om jag mår bättre ej har ont och inte ångrar mig ett dyft.
    jag har stannat helt typ :( stått still länge men gick ner 1,5kg när jag var i kina förra veckan :P förväntar mig dock att det går jag säkert upp rätt snart. måste äta bättre känner jag!
    förvisso trivs jag bra med min aktuella vikt :) men herregud... kroppen! mina bröst har försvunnit helt bannemig! jag längtar tokmycket efter plastik!! innan jag gjort det kan jag inte riktigt njuta fullt ut av min "nya" kropp :P men känner att det är bäst att få iaf ett barn till innan jag gör något.
    Muneca skrev 2011-06-29 08:14:13 följande:
    Hej allihop!
    Nu har jag bokat tid hos Peter Loogna för konsultation, om 2½ vecka.
    Är jättenervös... Hur lång tid tog det för er att få tid för operation efter det att ni varit på konsultationen?
    Jag kommer önska tid i februari, är det lite att hoppas på förmycket tro?
    jag opades två månader efter mötet med loogna! innan februari lär du ju få :)
  • Zodic

tinzi, dom brukar vilja att man ska ha varit viktstabil i 6 månader, men kön på sahlgrenska lär ju vara låång.
    jag tänkte fixa allt på en gång på citadellkliniken, privat. det bara känns som resultatet blir bäst. :)

men grattis till din viktnedgång det ärj u jättebra :D 

• Zodic

En fråga ang ersättning för resor. Vet ni hur långt bakåt man kan få det?? Jag gjorde min op i maj förra året och har fortfarande inte fått tummen ur och skickat in kvittona >_<
    Och vem ska man kontakta, bor i Göteborg. Jag minns ju inte alls vad det hette..

• Zodic
    Philippa skrev 2011-08-22 11:25:54 följande:
    Det är ju över ett år sedan.. tror det är kört att få ersättning så sent efter.
    två år gällde :D

• Zodic

Någon som har numret till de i västra götaland som man ska prata med ang ersättning för resa när man använt vårdgarantin?? 
    Jag ringer runt och ingen har koll, va fasen...

workmonday skrev 2012-04-02 14:01:19 följande:
    Min pappa hamna på sjukhus när jag va 7 år, låg där tills jag va 14 då han dog. Livrädd för att fel minnen kmr ..... Hatar sjukhus.
    Får man Smsa med folk? Hur många nätter brukar de bli??
     Man brukar stanna 1-2 nätter beroende på om man tex bor nära eller om man orkar osv. Man får absolut smsa, ha dator med sig osv. Man brukar vara rätt trött så man vill ofta helst vila. :)
  • Zodic
    JJJPKP skrev 2014-02-06 11:59:40 följande:
    Hej ,gjorde en GBP operation den 18 november 2013. Vikten på operationsdagen var 95 kg och nu 3,5 månad senare har jag bara lyckats gå ner till 81 kg. Vad gör jag för fel?
    Men hur fort vill du att det ska gå? Det är ju 1kg i veckan, visst man vill ju att det ska vara klart NU men tänk om du fortsätter på samma sätt i ett år, det blir 52kg. Viktnedgången brukar ju pågå rätt länge!
    Väg dig inte för ofta för då stirrar du dig sönder på vågen. :) Det är ju en jättebra och lagom viktnedgång, tänk på huden också, den vill du väl ska hänga med :)
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)