• Anonym (Fridolina)

En tråd för oss som genomgår en vårdnadstvist att ventilera i!

Jag undrar om det finns något intresse av att prata om vårdnadstvister, ventilera lite och få stöd i en tråd? Jag tänkte att jag åtminstone testar och ser om någon hänger på!

Jag och min 3-åriga sons pappa ligger i en tvist som började som umgängestvist i augusti 2009 och som nu har mynnat ut i en vårdnadstvist med tid för huvudförhandling i slutet av nästa vecka.

Bakom detta ligger mycket smutskastning (som ofta vid vårdnadstvister) och lögner, det hela började med att pappan stämde mig då han hävdade att jag ägnade mig åt umgängessabotage vilket absolut inte är sant; jag har tvärtom jagat honom med blåslampa för att få igång ett umgänge och främjat relation mellan far och son på alla tänkbara sätt.

I november 2009, februari 2010, juli 2010 och november 2010 har vi fått fyra domar på umgänge som alla har brutits av pappan. Sammanlagt har han träffat vår son drygt 20 timmar sedan juli 2009 trots att jag hört av mig oändligt många gånger och försökt få igång ett kontinuerligt umgänge för sonens skull., men utan någon som helst lycka.

Nu stundas huvudförhandlingen och magontet börjar göra sig påmint. Jag vet med mig att jag har rent mjöl i påsen men frågan är om tingsrätten anser att det räcker.
    Jag känner även att min son blir en förlorare i det här varesig jag ges ensam vårdnad eller vi tilldöms fortsatt gemensam vårdnad.

Jag kan välja mellan pest eller kolera... Antingen fortsätter den gemensamma vårdnaden, det blir krångel med pappersarbete gällande sonen vilket går ut över honom; eller så får jag ensam vårdnad och pappan försvinner ännu ett snäpp längre bort ifrån sonen. Vilket som, så fungerar ju inte umgänget och min son kommer inte ha ett närvarande pappa. Chansen finns att han någon gång tar sitt förnuft till fånga, men sedan vi separerade för 2 ½ år sedan har något intresse för sonen glimtat till en enda gång...

Är vi fler som befinner oss i en knivig sits, som sörjer att vår separation från barnens andra förälder går ut över våra barn på ett eller annat sätt? Dela gärna med er av er historia, så följs vi åt och peppar varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-16 14:15
    Sedan vi separerade för 2 ½ år sedan har inget intresse för sonen glimtat till, inte ens en enda gång* skulle det stå.
  • Svar på tråden En tråd för oss som genomgår en vårdnadstvist att ventilera i!
  • Anonym (And)

Gokväll!
    Jag vet egentligen inte om detta är rätt tråd att posta detta men jag försöker och hoppas ni kan hjälpa mig.

För 15år sedan hade jag en relation till en kvinna som var ganska kort men oerhört intensiv, jag var oerhört omogen på den här tiden och levde verkligen för dagen och betedde mig som ett stort jävla egoistiskt svin.
    Ca 4 månader efter att vår romans tagit slut ringer hon och berättar att jag skall bli far till hennes barn och i den situationen jag befann mig i då så kändes det som om hela livet rasade på några få minuter och jag bad henne att göra abort och förklarade för henne att jag inte på några villkor vill bli pappa, efter detta samtalet blev det tyst och åren har gått tills för ett tag sedan då jag började fundera lite på det här igen.

Jag kollade upp var den här kvinnan bor idag och tog reda på att hon har en dotter som precis motsvarar i ålder, jag åkte för att se tjejen (dottern)och den chock jag fick när jag fick se henne går inte att beskriva, hon var verkligen lik mig och som jag ser det går det inte att ta miste på att detta faktiskt är min dotter.

Jag står nu inför ett helvetiskt dilemma, jag är äldre idag och har verkligen mognat, skaffat mej familj och en mycket god ekonomi och vill verkligen försöka göra rätt för mej i efterhand, jag vet att man inte kan reparera det jag har förstört men kanske kan något göras och kanske förtjänar hon att veta sanningen? eller bör jag  kanske försöka glömma även om det är så oerhört svårt på så många sätt.

Jag vet att jag själv har satt mig i den här skiten och jag förtjänar nada, men vad tycker ni? skall jag kontakta, har jag några rättigheter trots mitt svineri ?

Mvh And........

• orpon
    Anonym (And) skrev 2011-04-25 00:03:56 följande:
    Gokväll!
    Jag vet egentligen inte om detta är rätt tråd att posta detta men jag försöker och hoppas ni kan hjälpa mig.

För 15år sedan hade jag en relation till en kvinna som var ganska kort men oerhört intensiv, jag var oerhört omogen på den här tiden och levde verkligen för dagen och betedde mig som ett stort jävla egoistiskt svin.
    Ca 4 månader efter att vår romans tagit slut ringer hon och berättar att jag skall bli far till hennes barn och i den situationen jag befann mig i då så kändes det som om hela livet rasade på några få minuter och jag bad henne att göra abort och förklarade för henne att jag inte på några villkor vill bli pappa, efter detta samtalet blev det tyst och åren har gått tills för ett tag sedan då jag började fundera lite på det här igen.

Jag kollade upp var den här kvinnan bor idag och tog reda på att hon har en dotter som precis motsvarar i ålder, jag åkte för att se tjejen (dottern)och den chock jag fick när jag fick se henne går inte att beskriva, hon var verkligen lik mig och som jag ser det går det inte att ta miste på att detta faktiskt är min dotter.

Jag står nu inför ett helvetiskt dilemma, jag är äldre idag och har verkligen mognat, skaffat mej familj och en mycket god ekonomi och vill verkligen försöka göra rätt för mej i efterhand, jag vet att man inte kan reparera det jag har förstört men kanske kan något göras och kanske förtjänar hon att veta sanningen? eller bör jag  kanske försöka glömma även om det är så oerhört svårt på så många sätt.

Jag vet att jag själv har satt mig i den här skiten och jag förtjänar nada, men vad tycker ni? skall jag kontakta, har jag några rättigheter trots mitt svineri ?

Mvh And........
    Oj, vilket dilemma.....
    Faktum är att du ju egentligen inte har några rättigheter, det är barnet som har rättigheter... Men, då du verkar intresserad och skulle vilja ha kontakt, så är mitt förslag att du skriver ett brev till mamman och förklarar situationen... Du är ju inte pappa på papperet ( antar jag ) så det är mamman som är vårdnadshavare och bestämmer över barnet...

Börja med att kontakta henne....
  • Anonym (And)
    orpon skrev 2011-04-25 08:50:03 följande:
    Oj, vilket dilemma.....
    Faktum är att du ju egentligen inte har några rättigheter, det är barnet som har rättigheter... Men, då du verkar intresserad och skulle vilja ha kontakt, så är mitt förslag att du skriver ett brev till mamman och förklarar situationen... Du är ju inte pappa på papperet ( antar jag ) så det är mamman som är vårdnadshavare och bestämmer över barnet...

Börja med att kontakta henne....
    Hej!
    Jag har skickat snigelpost till henne men jag fick aldrig något svar, glömde att nämna detta i mitt tidigare inlägg.

Tack för ditt svar!
  • h8him
    Anonym (MUPP) skrev 2011-04-24 18:50:45 följande:
    Det andra var bara andra yttre faktorer så att säga... Finns fler bevis till hennes ovilja till samarbete...

Jag anser att grunden till genemsamt vårdnadsskap är samarbete och kommunikation... Nån som inte håller med där?

Om den ene föräldern då gör allt för att inte samarbeta, vägrar att kommunicera alls, inte ens genom FR, då anser jag nog allt att den föräldern inte längre är lämplig som vårdnadshavare. Sen spelar det ju ingen roll om den ene föräldern har varannan helg, så länge det är gemensamt vårdnadskap, så har bägge samma ansvar, samma beslutanderätt, samma skyldigheter....
    Vad är det hon inte samarbetar med? Är det saker du vill bestämma som hon inte går med på?

Klart samarbete och kommunikation är grunden, men det går båda vägarna. Att stämma henne är inte speciellt samarbetsvilligt, eller hur?

Det finns prejudikat på att man kan vägra samarbeta och ändå få behålla boende och vårdnad.

Att ha pengar och en bra utbildning är inte samma sak som att vara en bra förälder.
  • Anonym (MUPP)

Glömde bort att FL är mammornas forum, där man alltid ser saker ur mammans perspektiv och tar mammans parti... ber om ursäkt

• h8him
    Anonym (MUPP) skrev 2011-04-26 07:51:33 följande:
    Glömde bort att FL är mammornas forum, där man alltid ser saker ur mammans perspektiv och tar mammans parti... ber om ursäkt
    Är det? Tycker nog att även mammor generellt sett får många hårda ord på sig när det diskuteras boende/vårdnad. Det intressanta i det du skrivit var bara att inget talar för att mamman verkligen är samarbetsovillig. Du skriver hela tiden att det är din uppfattning men ingenstans har du beskrivit vad hon gör som är så samarbetsovilligt.
  • Anonym (E)

Anonym Linda, ja det är jobbigt med MUF, vi har nu medling och han träffar barnet dagtid en dag i veckan...i juni blir det en till MUF. Hur fick ni det?

• Anonym (bara sambo)

h8him Tycker inte du ger bra respons till Mupp. Ärligt talat så kan man inte skriva hela historian här, då den i många fall är föööööööööör lång. Döm inte ge kritik (bra och dålig) på ett vänligt sätt.

Jag är sambo med en pappa som snart ska in i en vårdnadstvist. Det har varit fruktansvärt många turer gm åren och min sambo är konflikträdd och har valt att sticka huvudet i sanden alldeles för länge. Men nu, efter att vi träffade familjerättens representant, bara jag, min sambo, sambons bror, min och vår granne, så äntligen (får man säga så) ska det vidare till advokat. Familjerätten frågade min sambo rakt ut vad han väntar på! ...i den situation vi har med hans ex, barn som far illa mm så sa FR att det finns bara en lösning, vårdnadstvist. Trodde aldrig att FR kunde säga så, men där står vi nu!
    Hans ex har fördärvat umgänget helt mellan oss och den minsta sonen. Hon har vid 2 tillfällen gått under jorden med barnen, senast sommaren 2010 då hon höll undan barnen i 6v. Hon ljuger för barnen, både om min sambo och mig, säger åt dem att de ska inte lyssna på mig, jag är inte deras mamma osv. Som familjerätten sa, sätter hon barnen i lojalitetskonflikt. Sen finns det ett par andra punkter som är ännu värre, som jag dock inte vill skriva om här.

TIPS TACK!!! Vi har haft ett rent helvete m denna mamma i snart 6 år och det finns nog inte stora chanser för henne iaf i en vårdnadstvist men för att komma på det viktigaste som inte varit oki gm åren som kan visa tingsrätten att detta gör att man inte heller kan lita på henne i framtiden! Vilka bitar ska man ta upp, förutom umgängessabotage och svårigheter m papper osv.

• Anonym (erfarenhet)
    Anonym (bara sambo) skrev 2011-05-10 09:46:43 följande:
    h8him Tycker inte du ger bra respons till Mupp. Ärligt talat så kan man inte skriva hela historian här, då den i många fall är föööööööööör lång. Döm inte ge kritik (bra och dålig) på ett vänligt sätt.

Jag är sambo med en pappa som snart ska in i en vårdnadstvist. Det har varit fruktansvärt många turer gm åren och min sambo är konflikträdd och har valt att sticka huvudet i sanden alldeles för länge. Men nu, efter att vi träffade familjerättens representant, bara jag, min sambo, sambons bror, min och vår granne, så äntligen (får man säga så) ska det vidare till advokat. Familjerätten frågade min sambo rakt ut vad han väntar på! ...i den situation vi har med hans ex, barn som far illa mm så sa FR att det finns bara en lösning, vårdnadstvist. Trodde aldrig att FR kunde säga så, men där står vi nu!
    Hans ex har fördärvat umgänget helt mellan oss och den minsta sonen. Hon har vid 2 tillfällen gått under jorden med barnen, senast sommaren 2010 då hon höll undan barnen i 6v. Hon ljuger för barnen, både om min sambo och mig, säger åt dem att de ska inte lyssna på mig, jag är inte deras mamma osv. Som familjerätten sa, sätter hon barnen i lojalitetskonflikt. Sen finns det ett par andra punkter som är ännu värre, som jag dock inte vill skriva om här.

TIPS TACK!!! Vi har haft ett rent helvete m denna mamma i snart 6 år och det finns nog inte stora chanser för henne iaf i en vårdnadstvist men för att komma på det viktigaste som inte varit oki gm åren som kan visa tingsrätten att detta gör att man inte heller kan lita på henne i framtiden! Vilka bitar ska man ta upp, förutom umgängessabotage och svårigheter m papper osv.
    tyvärr måste jag säga att  rätten ser det inte så att ni  inte kan se bakåt och känna att ni inte kan lita på henne i framtiden.
    Det som varit har varit och nu får man se framåt.

hon kan säga att hon ska göra bra nu och ändå vinna trots att hon gjort förut.

jag håller med h8him.
  • Anonym (ensam mamma)
    Anonym (MUPP) skrev 2011-04-19 21:06:19 följande:
    Ska på Muntlig Förberedande Förhandling i slutet av maj... orolig, men vid gott humör... Mitt ex hävdar att dotterns ( 4,5 år ) bästa är att vara med mig varannan helg, och dessutom ska exet mest troligt flytta en bra bit till sommaren. Jag anser att det bästa för dottern är vv boende. Jag är välutbildad, har bra ekonomi, fast jobb, skötsam på alla sätt, stabilt boende, med sambo... Exet saknar utbildning, inget jobb, ingen ekonomi och mycket skulder...

Vi har sen tidigare muntligt avtal om hur umgänget ska se ut, 5 dar på två veckor, som jag nu vill utöka till vv boende då jag nu har möjlighet (mitt jobb har hindrat mig tidigare), Exet vägrar, med hänvisning till att det bästa för barnet är en stadig punkt. Jag tror det enbart beror på att hon blir av med UH, och vill jävlas för att jag har en ny sambo, samt att exet vill ta dottern med sig i flyten. Jag erbjöd UH även fast det blir vv boende, men även det tackades det nej till...

Jag är dock försiktigt optimistisk på att få igenom det jag anser är det bästa för dottern, iaf vissa delar av det... VV boende och dottern skriven hos mig... Vårdnaden kommer nog att fortsätta vara gemensam...
    Jag kan hålla med mamman om att det i många fall kan vara bäst för barnet med en fast punkt.
    Det du vänder dig mest mot är väl egentligen att du befarar att hon ska ta barnet och flytta, eller?
    Jag anser att om man skaffat barn ihop så ska man göra ALLT för att kunna fortsätta bo kvar såpass nära varandra att umgänget kan fortsätta.
    Kanske utökat helgumgänge kan vara något för dig och din dotter? Dvs t ex torsdag - måndag varannan helg.
Svar på tråden En tråd för oss som genomgår en vårdnadstvist att ventilera i!