• Anonym (MUPP)

En tråd för oss som genomgår en vårdnadstvist att ventilera i!

Ska på Muntlig Förberedande Förhandling i slutet av maj... orolig, men vid gott humör... Mitt ex hävdar att dotterns ( 4,5 år ) bästa är att vara med mig varannan helg, och dessutom ska exet mest troligt flytta en bra bit till sommaren. Jag anser att det bästa för dottern är vv boende. Jag är välutbildad, har bra ekonomi, fast jobb, skötsam på alla sätt, stabilt boende, med sambo... Exet saknar utbildning, inget jobb, ingen ekonomi och mycket skulder...

Vi har sen tidigare muntligt avtal om hur umgänget ska se ut, 5 dar på två veckor, som jag nu vill utöka till vv boende då jag nu har möjlighet (mitt jobb har hindrat mig tidigare), Exet vägrar, med hänvisning till att det bästa för barnet är en stadig punkt. Jag tror det enbart beror på att hon blir av med UH, och vill jävlas för att jag har en ny sambo, samt att exet vill ta dottern med sig i flyten. Jag erbjöd UH även fast det blir vv boende, men även det tackades det nej till...

Jag är dock försiktigt optimistisk på att få igenom det jag anser är det bästa för dottern, iaf vissa delar av det... VV boende och dottern skriven hos mig... Vårdnaden kommer nog att fortsätta vara gemensam...

• Anonym (MUPP)
    Anonym (m) skrev 2011-04-23 15:44:21 följande:
    Får jag fråga varför ditt ex skulle vara en sämre mamma för att hon saknar utbildning, jobb mm??
    Absolut inte sämre mamma, men, jag står för stabilitet och trygghet... Exet har konstant ont om pengar, saknar mål i livet, och flyttar dit hon träffar en kille... Men jag är fullt införstådd med att barnet älskar henne lika mycket...
  • Anonym (MUPP)
    Om du bara har åsikten att du tjänar bättre så barnet bör bo med dig kan du lika gärna nu se reslutatet att barnet kommer vara boende med sin mamma.
    Möjligen du kan få igen om vv men det är frågan om.. ditt samarbete verker inte ligga bra till då du stämmer på dessa löjiga grunder.
    Nej då, grunderna jag stämmer på är helt andra, nämligen att mamman inte samarbetar. Hon har nekat alla förslag i familjerätten, enbart jag har fått ändra på mig. Sen kommunicerar hon inte alls, hon gör allt för att hålla mig utanför barnets liv. Jag får inte prata med barnet emellan umgänget, och överenskommelser "glömmer" hon bort...

Alltså, det är hennes vägran att samarbeta som är grunden för stämningen.
  • Anonym (MUPP)

Det andra var bara andra yttre faktorer så att säga... Finns fler bevis till hennes ovilja till samarbete...

Jag anser att grunden till genemsamt vårdnadsskap är samarbete och kommunikation... Nån som inte håller med där?

Om den ene föräldern då gör allt för att inte samarbeta, vägrar att kommunicera alls, inte ens genom FR, då anser jag nog allt att den föräldern inte längre är lämplig som vårdnadshavare. Sen spelar det ju ingen roll om den ene föräldern har varannan helg, så länge det är gemensamt vårdnadskap, så har bägge samma ansvar, samma beslutanderätt, samma skyldigheter....

• Anonym (MUPP)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2011-04-24 18:58:38 följande:
    ok men ofta ser man inte bakåt på det somvarit utan framåt på det som blir...

hur kan hon hålla dig utanför barnet?
    Har du inte utvecklingssamtl på förskolan?
    När du har barnet besöker du inte bvc?
    Ringer du bvc och frågar ?

om du är vårdadshavare har du rätt att ta del av all info hon behöver således inte informera dig om  allt.
    Det är inte alla barn som pratar med den andra då de är hos den ena.
    Viljan att ringa själv kommer ofta senare än 4,5  års ålder.

DU skrev ett lång inlägg fört där du srev att du ansåg dig vara bättre pga din utbildning.
    Nu hävdar du att hon inte samarbetar men i först inlägget sa du att hon motiverade det med att det inte var barnets bästa.

Jag tycker det låter som att du stämt för du anser dig vara bättre men har hittat på några omständigheter för att yrka om boendet.
    Det är ganska vanligt att umgängeföräldern gör så kan jag säga.
    Iblnad har de tröttnat på att åka och vill att den rollen ska bytas, iblnad vill de inte betala och iblnad är det inte alls pga barnet utan bara för att djävlas med  den andra.

Du är så oklar i dina anledningar varför så jag tror att du stämt för att du på något sätt vill sätta dit mamman för att du inte får din vilja igenom.
    Rätt eller fel men du verkar vilja ge sken av annat än sanningen här.
    Det är din åsikt, och jag respekterar den.... Du har dock fel.
  • Anonym (MUPP)

Glömde bort att FL är mammornas forum, där man alltid ser saker ur mammans perspektiv och tar mammans parti... ber om ursäkt

• Anonym (MUPP)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2011-05-10 10:27:04 följande:
    jag tycker att Mupp inte lagt fram några samarbetssvårigheter alls bara påstått att de finns.

närjag eftefrågade efter mer detaljer så fick jag inga.. det fanns kanske inget mer att få..?
    Ursäkta, jag har ett liv att sköta, kan inte vara på FL jämt... Skäms

Samarbetssvårigheter: inte kommunicera alls kring barnet eller nånting annat, undanhålla barnet från umgänge, polisanmäla om allt möjligt, från trakasserier till våldtäkt (allt läggs ned såklart), undanhåller uppgifter från förskola samt vägrar att prata om utökat umgänge... Jag tycker det räcker ganska bra?
    Anonym (ensam mamma) skrev 2011-05-10 10:07:33 följande:
    Jag kan hålla med mamman om att det i många fall kan vara bäst för barnet med en fast punkt.
    Det du vänder dig mest mot är väl egentligen att du befarar att hon ska ta barnet och flytta, eller?
    Jag anser att om man skaffat barn ihop så ska man göra ALLT för att kunna fortsätta bo kvar såpass nära varandra att umgänget kan fortsätta.
    Kanske utökat helgumgänge kan vara något för dig och din dotter? Dvs t ex torsdag - måndag varannan helg.
    Kan hålla med om att en fast punkt är bra då det är oroligt och ostabilt hos nån av föräldrarna. Dock anser jag att barnets behov av att ha tillgång lika mycket till båda sina föräldrar överväger detta. Sen, den viktiga frågan, vilken av föräldrarna ska ha rätten att bestämma var barnet ska ha sin fasta punkt?

Det jag befarar mest är inte själva flytten, utan att barnet ej längre ska ha tillgång till sina föräldrar på det sätt som är det bästa för barnet, samt med sitt övriga kontaktnät som är oerhört viktigt för barnet.
    Håller med dig om det du skrev om att man ska göra allt för att bo kvar i närheten, och om en förälder flyttar, så borde det vara den föräldern som tar ansvaret för att barnet kan fortsätta bo i sin trygga omgivning..,

Och, absolut vore utökat umgänge nåt, men från 5 dar av 14 (fre-ons) så är steget litet till vv boende, eller hur? Det är ju det vi har ett muntligt avtal om, som xet nu vägrar, och alltså varannan helg gör sig skyldig till umgängessabotage då dottern bara får fre -mån hos mig...
  • Anonym (MUPP)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2011-05-11 10:47:52 följande:
    Är det möjligen som så att du är mitt ex?? Det verkar så, då du går i sån försvarsställning för henne....
  • Anonym (MUPP)
    Jag skall dock berätta relativt snart hur det går i rätten...
  • Anonym (MUPP)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2011-05-11 10:47:52 följande:
    om att inte kunna kommuniccera det kan lika gärna vara både den ena eller den andra som gör det svårt att prata om barnet... hon kanske har en helt annan syn på det hela om att det är du som är problemet  där..

undanhåller barnet från umgänge... har ni ett umgängesavtal nu då? ni kom ju inte överens i familjerätten skrev du..

om du kräver att träffa barnet när det dig behagar kanske hon gjort rätt i att polisanmäla dig för trakaserier...
    omhon polisanmält dig för våldtäckt så kan jagi nte uttala mig omdet skett eller ej.. vem vet.. många som gjort något nekar ofta till brottet.

Man kan inte undanhållauppgifter fårn förskolan från en anna vårdnadshavare, du har som vårdnadshvare rätt att själv ta del av allt rörande barnet.
    Ta kontakt med förkoslan själv och axla ditt ansvara som vårdnadshvare.

Är du ej vårdnadshvare så har hon ingen skyldighet att ge dig mer info än att du kan ha umgänge med barnet.

Hon har så vitt jag förstått av dina inlägg pratat utökat umgänge med dig och motiverat att barnet är för litet och bör ha en fast punkt.
    Anonym (erfarenhet)... du är inte särskilt nyanserad i din kritik du va? Och en sak som är helt säker, bortom allt tvivel, det är att i Sverige så är man oskyldig till dess att domstolen sagt nåt annat. Och då ett fall läggs ned av åklagare innan det ens kommer till domstol, så finns det enbart ett sätt att betrakta en anklagelse: grundlös.

I övrigt väljer jag att inte kommentera dig mer då du totalt saknar insikt och har en grundläggande förmåga att se andras perspektiv. Du borde kalla dig anonym (oerfarenhet).
  • Anonym (MUPP)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2011-05-15 20:57:47 följande:
    jag förväntade mig inte att du kunde ta kritik, inte när du inleder hur bra du är för du har ett välbetalt jobb och hon är dålig pga sin låga utbildning.

Du behöver inte kommentera mitt inlägg, bara reflektera om hur du kommer bli bemött i rätten.
    är du beredd på sådant här mostånd där... ja du har du tid att förbereda dig.
    Ditt ex har nämligen ett ombud som kommer få  dig att framstå som problemet.

lycka till mupp
    Tack så mycket, det har gått ganska bra hittills i den muntliga förberedande förhandlingen... X:et erkände sina samarbetsvårigheter, lovade bättring, via sitt ombud... Dom satte sig såklart emot de yrkanden jag har, men just att det var hon som stod för samarbetssvårigheterna erkände hon. Medling är nästa steg, och jag hyser hyggligt hopp om att x:et nu börjar inse att samarbete och utökat umgänge är det som dottern vinner på...

Sen gjorde hennes ombud en hel del misstag, som min sak vinner på... Kommer dock inte att kasta nåt i ansiktet på x:et, jag är enbart ute efter att vi ska samarbeta, och säkerställa det som jag anser är det bästa för dottern..smutskastningen låter jag henne stå för...
Svar på tråden En tråd för oss som genomgår en vårdnadstvist att ventilera i!