• Anonym (Fridolina)

En tråd för oss som genomgår en vårdnadstvist att ventilera i!

Jag undrar om det finns något intresse av att prata om vårdnadstvister, ventilera lite och få stöd i en tråd? Jag tänkte att jag åtminstone testar och ser om någon hänger på!

Jag och min 3-åriga sons pappa ligger i en tvist som började som umgängestvist i augusti 2009 och som nu har mynnat ut i en vårdnadstvist med tid för huvudförhandling i slutet av nästa vecka.

Bakom detta ligger mycket smutskastning (som ofta vid vårdnadstvister) och lögner, det hela började med att pappan stämde mig då han hävdade att jag ägnade mig åt umgängessabotage vilket absolut inte är sant; jag har tvärtom jagat honom med blåslampa för att få igång ett umgänge och främjat relation mellan far och son på alla tänkbara sätt.

I november 2009, februari 2010, juli 2010 och november 2010 har vi fått fyra domar på umgänge som alla har brutits av pappan. Sammanlagt har han träffat vår son drygt 20 timmar sedan juli 2009 trots att jag hört av mig oändligt många gånger och försökt få igång ett kontinuerligt umgänge för sonens skull., men utan någon som helst lycka.

Nu stundas huvudförhandlingen och magontet börjar göra sig påmint. Jag vet med mig att jag har rent mjöl i påsen men frågan är om tingsrätten anser att det räcker.
    Jag känner även att min son blir en förlorare i det här varesig jag ges ensam vårdnad eller vi tilldöms fortsatt gemensam vårdnad.

Jag kan välja mellan pest eller kolera... Antingen fortsätter den gemensamma vårdnaden, det blir krångel med pappersarbete gällande sonen vilket går ut över honom; eller så får jag ensam vårdnad och pappan försvinner ännu ett snäpp längre bort ifrån sonen. Vilket som, så fungerar ju inte umgänget och min son kommer inte ha ett närvarande pappa. Chansen finns att han någon gång tar sitt förnuft till fånga, men sedan vi separerade för 2 ½ år sedan har något intresse för sonen glimtat till en enda gång...

Är vi fler som befinner oss i en knivig sits, som sörjer att vår separation från barnens andra förälder går ut över våra barn på ett eller annat sätt? Dela gärna med er av er historia, så följs vi åt och peppar varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-16 14:15
    Sedan vi separerade för 2 ½ år sedan har inget intresse för sonen glimtat till, inte ens en enda gång* skulle det stå.
  • Svar på tråden En tråd för oss som genomgår en vårdnadstvist att ventilera i!
  • h8him
    Anonym (bara sambo) skrev 2011-05-10 09:46:43 följande:
    h8him Tycker inte du ger bra respons till Mupp. Ärligt talat så kan man inte skriva hela historian här, då den i många fall är föööööööööör lång. Döm inte ge kritik (bra och dålig) på ett vänligt sätt.

Jag är sambo med en pappa som snart ska in i en vårdnadstvist. Det har varit fruktansvärt många turer gm åren och min sambo är konflikträdd och har valt att sticka huvudet i sanden alldeles för länge. Men nu, efter att vi träffade familjerättens representant, bara jag, min sambo, sambons bror, min och vår granne, så äntligen (får man säga så) ska det vidare till advokat. Familjerätten frågade min sambo rakt ut vad han väntar på! ...i den situation vi har med hans ex, barn som far illa mm så sa FR att det finns bara en lösning, vårdnadstvist. Trodde aldrig att FR kunde säga så, men där står vi nu!
    Hans ex har fördärvat umgänget helt mellan oss och den minsta sonen. Hon har vid 2 tillfällen gått under jorden med barnen, senast sommaren 2010 då hon höll undan barnen i 6v. Hon ljuger för barnen, både om min sambo och mig, säger åt dem att de ska inte lyssna på mig, jag är inte deras mamma osv. Som familjerätten sa, sätter hon barnen i lojalitetskonflikt. Sen finns det ett par andra punkter som är ännu värre, som jag dock inte vill skriva om här.

TIPS TACK!!! Vi har haft ett rent helvete m denna mamma i snart 6 år och det finns nog inte stora chanser för henne iaf i en vårdnadstvist men för att komma på det viktigaste som inte varit oki gm åren som kan visa tingsrätten att detta gör att man inte heller kan lita på henne i framtiden! Vilka bitar ska man ta upp, förutom umgängessabotage och svårigheter m papper osv.
    Det ni kan göra är att visa på mammans samarbetsovilja och hennes undanhållanden av barnen. Om förskola/skola vet att barnen far illa av nuvarande situation så är det bra att få dem att vittna. Även andra som kan intyga om barnens mående.

Det är lätt att falla för att smutskasta varandra i en tvist. I ert fall blir det en hårfin gräns mellan att tala om vad som verkligen finns bakom tvisten och smutskastning. Försök hålla det hela sakligt och glöm aldrig att allt ska vara utifrån barnens perspektiv. Hoppas allt slutar lyckligt för barnen!
  • h8him
    Anonym (bara sambo) skrev 2011-05-10 09:46:43 följande:
    h8him Tycker inte du ger bra respons till Mupp. Ärligt talat så kan man inte skriva hela historian här, då den i många fall är föööööööööör lång. Döm inte ge kritik (bra och dålig) på ett vänligt sätt.
    På vilket sätt har jag dömt? Jag har skrivit att det inte går att utläsa att mamman verkligen inte samarbetar. Bara för att du har andra erfarenheter betyder det inte att Mupp har samma erfarenheter som dig. Alla bär vi vår egen historia och beroende på våra erfarenheter så uppfattar vi dem olika. Varför ska man inte få tala om att man inte kan se att det finns samarbetsproblem?

Kanske är det så att vissa av oss har haft andra, större problem, och därför inte kan se, det vi uppfattar som bagateller, som samarbetssvårigheter.
  • Anonym (erfarenhet)
    h8him skrev 2011-05-10 10:18:05 följande:
    På vilket sätt har jag dömt? Jag har skrivit att det inte går att utläsa att mamman verkligen inte samarbetar. Bara för att du har andra erfarenheter betyder det inte att Mupp har samma erfarenheter som dig. Alla bär vi vår egen historia och beroende på våra erfarenheter så uppfattar vi dem olika. Varför ska man inte få tala om att man inte kan se att det finns samarbetsproblem?

Kanske är det så att vissa av oss har haft andra, större problem, och därför inte kan se, det vi uppfattar som bagateller, som samarbetssvårigheter.
    jag tycker att Mupp inte lagt fram några samarbetssvårigheter alls bara påstått att de finns.

närjag eftefrågade efter mer detaljer så fick jag inga.. det fanns kanske inget mer att få..?

Men nä jag tycker inte du är dömande.
    jag har hållit på många pappor som kunnat lägga fram samarbetsvårigheter men de som bara skapar tjafs kallar detta för mammornas forum..
  • Anonym (bara sambo)

h8him
    Det ni kan göra är att visa på mammans samarbetsovilja och hennes undanhållanden av barnen. Om förskola/skola vet att barnen far illa av nuvarande situation så är det bra att få dem att vittna. Även andra som kan intyga om barnens mående.

Det är lätt att falla för att smutskasta varandra i en tvist. I ert fall blir det en hårfin gräns mellan att tala om vad som verkligen finns bakom tvisten och smutskastning. Försök hålla det hela sakligt och glöm aldrig att allt ska vara utifrån barnens perspektiv. Hoppas allt slutar lyckligt för barnen!

Visst vet vi att den kommer bli smutsig vårdnadstvisten, framförallt fr hennes sida. Jag är dock glad över att vi har "ett levande bevis" (vet ej vilka som läser här så vill inte avslöja för mycket) på vad ett bra föräldraskap kontra ett dåligt kan göra i skillnad. Svårigheter m papper, umgängessabotage, upprepade försök till medling mm som alltid saboteras av henne.
    Det enda vi vill är att få lugn och ro i våra liv, både för oss vuxna men framförallt för barnen. Vi är förbaskat trötta på att leva med henne i vårt hem, vilket vi ibland gör gm hennes förtal om oss till barnen. Det jag har oerhört svårt att förstå, det är hur man som mamma kan skada sina barn psykiskt bara för att man måste hämnas på sitt ex. Det är ju barnen som mår sämst av det. Hoppas att går fort och relativt smärtfritt i Tingsrätten. Sen är man ju lite orolig iaf för att det ofattbara ska inträffa.

• Anonym
    Anonym (bara sambo) skrev 2011-05-10 11:58:01 följande:
    h8him

Visst vet vi att den kommer bli smutsig vårdnadstvisten, framförallt fr hennes sida. Jag är dock glad över att vi har "ett levande bevis" (vet ej vilka som läser här så vill inte avslöja för mycket) på vad ett bra föräldraskap kontra ett dåligt kan göra i skillnad. Svårigheter m papper, umgängessabotage, upprepade försök till medling mm som alltid saboteras av henne.
    Det enda vi vill är att få lugn och ro i våra liv, både för oss vuxna men framförallt för barnen. Vi är förbaskat trötta på att leva med henne i vårt hem, vilket vi ibland gör gm hennes förtal om oss till barnen. Det jag har oerhört svårt att förstå, det är hur man som mamma kan skada sina barn psykiskt bara för att man måste hämnas på sitt ex. Det är ju barnen som mår sämst av det. Hoppas att går fort och relativt smärtfritt i Tingsrätten. Sen är man ju lite orolig iaf för att det ofattbara ska inträffa.
    Man kan aldrig vara nog försiktig... Har pappan gjort interimistiskt yrkande? Om inte kan det ta ett år eller mer innan det är klart i rätten.
  • Anonym (bara sambo)

Advokaten är på G ja, det blir ett intermistiskt yrkande och FR sa att det får ta max 7-8 mån fr muntliga förhandlingen till dess att vårdnadstvisten är över, enl nån ny policy. Men vad är ett år i sammanhanget eg? Vi har redan 6 år bakom oss och många år till framåt, så ett år är ju inte så mkt om man ser det så:)

• Anonym (MUPP)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2011-05-10 10:27:04 följande:
    jag tycker att Mupp inte lagt fram några samarbetssvårigheter alls bara påstått att de finns.

närjag eftefrågade efter mer detaljer så fick jag inga.. det fanns kanske inget mer att få..?
    Ursäkta, jag har ett liv att sköta, kan inte vara på FL jämt... Skäms

Samarbetssvårigheter: inte kommunicera alls kring barnet eller nånting annat, undanhålla barnet från umgänge, polisanmäla om allt möjligt, från trakasserier till våldtäkt (allt läggs ned såklart), undanhåller uppgifter från förskola samt vägrar att prata om utökat umgänge... Jag tycker det räcker ganska bra?
    Anonym (ensam mamma) skrev 2011-05-10 10:07:33 följande:
    Jag kan hålla med mamman om att det i många fall kan vara bäst för barnet med en fast punkt.
    Det du vänder dig mest mot är väl egentligen att du befarar att hon ska ta barnet och flytta, eller?
    Jag anser att om man skaffat barn ihop så ska man göra ALLT för att kunna fortsätta bo kvar såpass nära varandra att umgänget kan fortsätta.
    Kanske utökat helgumgänge kan vara något för dig och din dotter? Dvs t ex torsdag - måndag varannan helg.
    Kan hålla med om att en fast punkt är bra då det är oroligt och ostabilt hos nån av föräldrarna. Dock anser jag att barnets behov av att ha tillgång lika mycket till båda sina föräldrar överväger detta. Sen, den viktiga frågan, vilken av föräldrarna ska ha rätten att bestämma var barnet ska ha sin fasta punkt?

Det jag befarar mest är inte själva flytten, utan att barnet ej längre ska ha tillgång till sina föräldrar på det sätt som är det bästa för barnet, samt med sitt övriga kontaktnät som är oerhört viktigt för barnet.
    Håller med dig om det du skrev om att man ska göra allt för att bo kvar i närheten, och om en förälder flyttar, så borde det vara den föräldern som tar ansvaret för att barnet kan fortsätta bo i sin trygga omgivning..,

Och, absolut vore utökat umgänge nåt, men från 5 dar av 14 (fre-ons) så är steget litet till vv boende, eller hur? Det är ju det vi har ett muntligt avtal om, som xet nu vägrar, och alltså varannan helg gör sig skyldig till umgängessabotage då dottern bara får fre -mån hos mig...
  • Anonym (erfarenhet)
    Anonym (MUPP) skrev 2011-05-10 23:12:42 följande:
    Ursäkta, jag har ett liv att sköta, kan inte vara på FL jämt... Skäms

Samarbetssvårigheter: inte kommunicera alls kring barnet eller nånting annat, undanhålla barnet från umgänge, polisanmäla om allt möjligt, från trakasserier till våldtäkt (allt läggs ned såklart), undanhåller uppgifter från förskola samt vägrar att prata om utökat umgänge... Jag tycker det räcker ganska bra?
    Anonym (ensam mamma) skrev 2011-05-10 10:07:33 följande:
    Jag kan hålla med mamman om att det i många fall kan vara bäst för barnet med en fast punkt.
    Det du vänder dig mest mot är väl egentligen att du befarar att hon ska ta barnet och flytta, eller?
    Jag anser att om man skaffat barn ihop så ska man göra ALLT för att kunna fortsätta bo kvar såpass nära varandra att umgänget kan fortsätta.
    Kanske utökat helgumgänge kan vara något för dig och din dotter? Dvs t ex torsdag - måndag varannan helg.
    Kan hålla med om att en fast punkt är bra då det är oroligt och ostabilt hos nån av föräldrarna. Dock anser jag att barnets behov av att ha tillgång lika mycket till båda sina föräldrar överväger detta. Sen, den viktiga frågan, vilken av föräldrarna ska ha rätten att bestämma var barnet ska ha sin fasta punkt?

Det jag befarar mest är inte själva flytten, utan att barnet ej längre ska ha tillgång till sina föräldrar på det sätt som är det bästa för barnet, samt med sitt övriga kontaktnät som är oerhört viktigt för barnet.
    Håller med dig om det du skrev om att man ska göra allt för att bo kvar i närheten, och om en förälder flyttar, så borde det vara den föräldern som tar ansvaret för att barnet kan fortsätta bo i sin trygga omgivning..,

Och, absolut vore utökat umgänge nåt, men från 5 dar av 14 (fre-ons) så är steget litet till vv boende, eller hur? Det är ju det vi har ett muntligt avtal om, som xet nu vägrar, och alltså varannan helg gör sig skyldig till umgängessabotage då dottern bara får fre -mån hos mig...
    om att inte kunna kommuniccera det kan lika gärna vara både den ena eller den andra som gör det svårt att prata om barnet... hon kanske har en helt annan syn på det hela om att det är du som är problemet  där..

undanhåller barnet från umgänge... har ni ett umgängesavtal nu då? ni kom ju inte överens i familjerätten skrev du..

om du kräver att träffa barnet när det dig behagar kanske hon gjort rätt i att polisanmäla dig för trakaserier...
    omhon polisanmält dig för våldtäckt så kan jagi nte uttala mig omdet skett eller ej.. vem vet.. många som gjort något nekar ofta till brottet.

Man kan inte undanhållauppgifter fårn förskolan från en anna vårdnadshavare, du har som vårdnadshvare rätt att själv ta del av allt rörande barnet.
    Ta kontakt med förkoslan själv och axla ditt ansvara som vårdnadshvare.

Är du ej vårdnadshvare så har hon ingen skyldighet att ge dig mer info än att du kan ha umgänge med barnet.

Hon har så vitt jag förstått av dina inlägg pratat utökat umgänge med dig och motiverat att barnet är för litet och bör ha en fast punkt.
  • Anonym
    Anonym (erfarenhet) skrev 2011-05-11 10:47:52 följande:
    om att inte kunna kommuniccera det kan lika gärna vara både den ena eller den andra som gör det svårt att prata om barnet... hon kanske har en helt annan syn på det hela om att det är du som är problemet  där..

undanhåller barnet från umgänge... har ni ett umgängesavtal nu då? ni kom ju inte överens i familjerätten skrev du..

om du kräver att träffa barnet när det dig behagar kanske hon gjort rätt i att polisanmäla dig för trakaserier...
    omhon polisanmält dig för våldtäckt så kan jagi nte uttala mig omdet skett eller ej.. vem vet.. många som gjort något nekar ofta till brottet.

Man kan inte undanhållauppgifter fårn förskolan från en anna vårdnadshavare, du har som vårdnadshvare rätt att själv ta del av allt rörande barnet.
    Ta kontakt med förkoslan själv och axla ditt ansvara som vårdnadshvare.

Är du ej vårdnadshvare så har hon ingen skyldighet att ge dig mer info än att du kan ha umgänge med barnet.

Hon har så vitt jag förstått av dina inlägg pratat utökat umgänge med dig och motiverat att barnet är för litet och bör ha en fast punkt.
    Fast om det är så som MUPP skriver så är det inte bra det heller. Grunden för gemensam vårdnad är att det fungerar åt båda hållen. Onödigt kanske att grilla personen hela tiden. MUPP ger sin bild av saken.
  • Anonym (MUPP)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2011-05-11 10:47:52 följande:
    Är det möjligen som så att du är mitt ex?? Det verkar så, då du går i sån försvarsställning för henne....
Svar på tråden En tråd för oss som genomgår en vårdnadstvist att ventilera i!