• Anonym (Fridolina)

En tråd för oss som genomgår en vårdnadstvist att ventilera i!

Jag undrar om det finns något intresse av att prata om vårdnadstvister, ventilera lite och få stöd i en tråd? Jag tänkte att jag åtminstone testar och ser om någon hänger på!

Jag och min 3-åriga sons pappa ligger i en tvist som började som umgängestvist i augusti 2009 och som nu har mynnat ut i en vårdnadstvist med tid för huvudförhandling i slutet av nästa vecka.

Bakom detta ligger mycket smutskastning (som ofta vid vårdnadstvister) och lögner, det hela började med att pappan stämde mig då han hävdade att jag ägnade mig åt umgängessabotage vilket absolut inte är sant; jag har tvärtom jagat honom med blåslampa för att få igång ett umgänge och främjat relation mellan far och son på alla tänkbara sätt.

I november 2009, februari 2010, juli 2010 och november 2010 har vi fått fyra domar på umgänge som alla har brutits av pappan. Sammanlagt har han träffat vår son drygt 20 timmar sedan juli 2009 trots att jag hört av mig oändligt många gånger och försökt få igång ett kontinuerligt umgänge för sonens skull., men utan någon som helst lycka.

Nu stundas huvudförhandlingen och magontet börjar göra sig påmint. Jag vet med mig att jag har rent mjöl i påsen men frågan är om tingsrätten anser att det räcker.
    Jag känner även att min son blir en förlorare i det här varesig jag ges ensam vårdnad eller vi tilldöms fortsatt gemensam vårdnad.

Jag kan välja mellan pest eller kolera... Antingen fortsätter den gemensamma vårdnaden, det blir krångel med pappersarbete gällande sonen vilket går ut över honom; eller så får jag ensam vårdnad och pappan försvinner ännu ett snäpp längre bort ifrån sonen. Vilket som, så fungerar ju inte umgänget och min son kommer inte ha ett närvarande pappa. Chansen finns att han någon gång tar sitt förnuft till fånga, men sedan vi separerade för 2 ½ år sedan har något intresse för sonen glimtat till en enda gång...

Är vi fler som befinner oss i en knivig sits, som sörjer att vår separation från barnens andra förälder går ut över våra barn på ett eller annat sätt? Dela gärna med er av er historia, så följs vi åt och peppar varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-16 14:15
    Sedan vi separerade för 2 ½ år sedan har inget intresse för sonen glimtat till, inte ens en enda gång* skulle det stå.
  • Svar på tråden En tråd för oss som genomgår en vårdnadstvist att ventilera i!
  • Anonym (E)

Hej Anonym Linda, hade precis min muntliga förberedelse, hoppas att om du haft din att det gått bra.... för mig gick det så där men är ändå lite lättad....

• Anonym (Linda)
    Anonym (E) skrev 2011-04-13 12:10:19 följande:
    Hej Anonym Linda, hade precis min muntliga förberedelse, hoppas att om du haft din att det gått bra.... för mig gick det så där men är ändå lite lättad....
    Sitter här nu kvällen efter min muntliga förberedelse. Fy sjutton vad jobbigt det var. Och då blev det ändå förlikning med domaren för oss. Hela grejen känns så löjlig. Varför kan vi inte bara prata och diskutera oss fram till saker?? Vad är det för fel på honom??

Utgången på det hela blev ändå bra. Det blev som jag önskat. Eftersom det ÄR det bästa för barnet. Men jag mår ändå dåligt just nu.
  • Anonym (MUPP)

Ska på Muntlig Förberedande Förhandling i slutet av maj... orolig, men vid gott humör... Mitt ex hävdar att dotterns ( 4,5 år ) bästa är att vara med mig varannan helg, och dessutom ska exet mest troligt flytta en bra bit till sommaren. Jag anser att det bästa för dottern är vv boende. Jag är välutbildad, har bra ekonomi, fast jobb, skötsam på alla sätt, stabilt boende, med sambo... Exet saknar utbildning, inget jobb, ingen ekonomi och mycket skulder...

Vi har sen tidigare muntligt avtal om hur umgänget ska se ut, 5 dar på två veckor, som jag nu vill utöka till vv boende då jag nu har möjlighet (mitt jobb har hindrat mig tidigare), Exet vägrar, med hänvisning till att det bästa för barnet är en stadig punkt. Jag tror det enbart beror på att hon blir av med UH, och vill jävlas för att jag har en ny sambo, samt att exet vill ta dottern med sig i flyten. Jag erbjöd UH även fast det blir vv boende, men även det tackades det nej till...

Jag är dock försiktigt optimistisk på att få igenom det jag anser är det bästa för dottern, iaf vissa delar av det... VV boende och dottern skriven hos mig... Vårdnaden kommer nog att fortsätta vara gemensam...

• Anonym (m)
    Anonym (MUPP) skrev 2011-04-19 21:06:19 följande:
    Ska på Muntlig Förberedande Förhandling i slutet av maj... orolig, men vid gott humör... Mitt ex hävdar att dotterns ( 4,5 år ) bästa är att vara med mig varannan helg, och dessutom ska exet mest troligt flytta en bra bit till sommaren. Jag anser att det bästa för dottern är vv boende. Jag är välutbildad, har bra ekonomi, fast jobb, skötsam på alla sätt, stabilt boende, med sambo... Exet saknar utbildning, inget jobb, ingen ekonomi och mycket skulder...

Vi har sen tidigare muntligt avtal om hur umgänget ska se ut, 5 dar på två veckor, som jag nu vill utöka till vv boende då jag nu har möjlighet (mitt jobb har hindrat mig tidigare), Exet vägrar, med hänvisning till att det bästa för barnet är en stadig punkt. Jag tror det enbart beror på att hon blir av med UH, och vill jävlas för att jag har en ny sambo, samt att exet vill ta dottern med sig i flyten. Jag erbjöd UH även fast det blir vv boende, men även det tackades det nej till...

Jag är dock försiktigt optimistisk på att få igenom det jag anser är det bästa för dottern, iaf vissa delar av det... VV boende och dottern skriven hos mig... Vårdnaden kommer nog att fortsätta vara gemensam...
    Får jag fråga varför ditt ex skulle vara en sämre mamma för att hon saknar utbildning, jobb mm??
  • Anonym (MUPP)
    Anonym (m) skrev 2011-04-23 15:44:21 följande:
    Får jag fråga varför ditt ex skulle vara en sämre mamma för att hon saknar utbildning, jobb mm??
    Absolut inte sämre mamma, men, jag står för stabilitet och trygghet... Exet har konstant ont om pengar, saknar mål i livet, och flyttar dit hon träffar en kille... Men jag är fullt införstådd med att barnet älskar henne lika mycket...
  • Anonym (erfarenhet)
    Anonym (MUPP) skrev 2011-04-23 22:30:42 följande:
    Absolut inte sämre mamma, men, jag står för stabilitet och trygghet... Exet har konstant ont om pengar, saknar mål i livet, och flyttar dit hon träffar en kille... Men jag är fullt införstådd med att barnet älskar henne lika mycket...
    PÅ vilket sätt menar du att barnet far illa av att bo med sin mamma?
    Ska mamman flytta NU?

Vad är det som säger att du inte skulle tex slå  barnet eller att du skulle se till att främja barnets intressen och ta dig tid för barnet?

Du vet väl att rätten inte går på utbildningen.. en gång gjorde de det och den domaren är anmäld  kan jag informera dig om.
    Jag vet dessutom flera som gjort felet och gå in på utbildning och yrke,  väldigt märkligt för det har inget med lämpligheten som  föärlder att göra så den parten funderade på JOanmäla.

OM du dessutom yrkar på fortsatt gemensam vårdnad så ser man inget hinder i att barnet ska var skriven hos sin mamma. Då visar du med all öppenhet att det inte finns någon oro överhuvutaget.

Vad har du gjort för detta då?
    Socanmälan?
    har förskolan reagerat påa tt barnet far ille?

Om du bara har åsikten att du tjänar bättre så barnet bör bo med dig kan du lika gärna nu se reslutatet att barnet kommer vara boende med sin mamma.
    Möjligen du kan få igen om vv men det är frågan om.. ditt samarbete verker inte ligga bra till då du stämmer på dessa löjiga grunder.
  • Anonym (MUPP)
    Om du bara har åsikten att du tjänar bättre så barnet bör bo med dig kan du lika gärna nu se reslutatet att barnet kommer vara boende med sin mamma.
    Möjligen du kan få igen om vv men det är frågan om.. ditt samarbete verker inte ligga bra till då du stämmer på dessa löjiga grunder.
    Nej då, grunderna jag stämmer på är helt andra, nämligen att mamman inte samarbetar. Hon har nekat alla förslag i familjerätten, enbart jag har fått ändra på mig. Sen kommunicerar hon inte alls, hon gör allt för att hålla mig utanför barnets liv. Jag får inte prata med barnet emellan umgänget, och överenskommelser "glömmer" hon bort...

Alltså, det är hennes vägran att samarbeta som är grunden för stämningen.
  • Anonym (MUPP)

Det andra var bara andra yttre faktorer så att säga... Finns fler bevis till hennes ovilja till samarbete...

Jag anser att grunden till genemsamt vårdnadsskap är samarbete och kommunikation... Nån som inte håller med där?

Om den ene föräldern då gör allt för att inte samarbeta, vägrar att kommunicera alls, inte ens genom FR, då anser jag nog allt att den föräldern inte längre är lämplig som vårdnadshavare. Sen spelar det ju ingen roll om den ene föräldern har varannan helg, så länge det är gemensamt vårdnadskap, så har bägge samma ansvar, samma beslutanderätt, samma skyldigheter....

• Anonym (erfarenhet)
    Anonym (MUPP) skrev 2011-04-24 18:46:23 följande:
    Nej då, grunderna jag stämmer på är helt andra, nämligen att mamman inte samarbetar. Hon har nekat alla förslag i familjerätten, enbart jag har fått ändra på mig. Sen kommunicerar hon inte alls, hon gör allt för att hålla mig utanför barnets liv. Jag får inte prata med barnet emellan umgänget, och överenskommelser "glömmer" hon bort...

Alltså, det är hennes vägran att samarbeta som är grunden för stämningen.
    ok men ofta ser man inte bakåt på det somvarit utan framåt på det som blir...

hur kan hon hålla dig utanför barnet?
    Har du inte utvecklingssamtl på förskolan?
    När du har barnet besöker du inte bvc?
    Ringer du bvc och frågar ?

om du är vårdadshavare har du rätt att ta del av all info hon behöver således inte informera dig om  allt.
    Det är inte alla barn som pratar med den andra då de är hos den ena.
    Viljan att ringa själv kommer ofta senare än 4,5  års ålder.

DU skrev ett lång inlägg fört där du srev att du ansåg dig vara bättre pga din utbildning.
    Nu hävdar du att hon inte samarbetar men i först inlägget sa du att hon motiverade det med att det inte var barnets bästa.

Jag tycker det låter som att du stämt för du anser dig vara bättre men har hittat på några omständigheter för att yrka om boendet.
    Det är ganska vanligt att umgängeföräldern gör så kan jag säga.
    Iblnad har de tröttnat på att åka och vill att den rollen ska bytas, iblnad vill de inte betala och iblnad är det inte alls pga barnet utan bara för att djävlas med  den andra.

Du är så oklar i dina anledningar varför så jag tror att du stämt för att du på något sätt vill sätta dit mamman för att du inte får din vilja igenom.
    Rätt eller fel men du verkar vilja ge sken av annat än sanningen här.
  • Anonym (MUPP)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2011-04-24 18:58:38 följande:
    ok men ofta ser man inte bakåt på det somvarit utan framåt på det som blir...

hur kan hon hålla dig utanför barnet?
    Har du inte utvecklingssamtl på förskolan?
    När du har barnet besöker du inte bvc?
    Ringer du bvc och frågar ?

om du är vårdadshavare har du rätt att ta del av all info hon behöver således inte informera dig om  allt.
    Det är inte alla barn som pratar med den andra då de är hos den ena.
    Viljan att ringa själv kommer ofta senare än 4,5  års ålder.

DU skrev ett lång inlägg fört där du srev att du ansåg dig vara bättre pga din utbildning.
    Nu hävdar du att hon inte samarbetar men i först inlägget sa du att hon motiverade det med att det inte var barnets bästa.

Jag tycker det låter som att du stämt för du anser dig vara bättre men har hittat på några omständigheter för att yrka om boendet.
    Det är ganska vanligt att umgängeföräldern gör så kan jag säga.
    Iblnad har de tröttnat på att åka och vill att den rollen ska bytas, iblnad vill de inte betala och iblnad är det inte alls pga barnet utan bara för att djävlas med  den andra.

Du är så oklar i dina anledningar varför så jag tror att du stämt för att du på något sätt vill sätta dit mamman för att du inte får din vilja igenom.
    Rätt eller fel men du verkar vilja ge sken av annat än sanningen här.
    Det är din åsikt, och jag respekterar den.... Du har dock fel.
Svar på tråden En tråd för oss som genomgår en vårdnadstvist att ventilera i!