• Didaj

Några/någon i Varberg som vill umgås? =)

Ska bo här nere en längre period, har en liten son på 7 mån snart! Vi gärna träffa andra som bor i Varberg :) Någon?

• Svar på tråden Några/någon i Varberg som vill umgås? =)
  • Moa89

Ja, vi bodde i västra frölunda i Göteborg innan vi flyttade. Har kollar med Derome och de har en väntetid på nästan 5 år, helt galet! Visst är det mysigt att vara hemma med de små:) Hoppas att du hittar en bra kurs!

Jag mår mycket bättre den här graviditeten, men har sån hemsk foglossning:( Mådde så sjukt illa och kräktes i början, men det gick äntligen över för ett par månader sen. Hur mår du själv?

Hej KnasM! Mm, visst är det jobbigt att va utan körkort när man bor utanför. Ska försöka ta tag i körkortet nu framöver om sambon vågar åka med mig;) Nu funkar det bra att plugga på distans tycker jag, gjorde dock misstaget att skjuta upp en del till kvällarna innan, men när man har barn så är det ju då man är som tröttast (iaf jag). Mitt bästa råd är att du får så mycket som möjligt gjort då din son sover middag, så man bara har småsaker kvar till kvällen som inte kräver alltför mkt tankekraft. Vad hade du tänkt plugga för nått?

• BubbelBoom

Har själv släkt uppe i Gbg och har bott där så Gbg är en stad jag hittar i (och älskar)=)

Hur kommer de sig att ni flyttade ner hit då? Var det för att sambon din eventuellt skulle få jobb?
    Är jag fööör nyfiken nu så säg till:D

Ja, jag hoppas det finns någon kurs som passar mig så jag kommer ut och träffar lite fok haha:D

Jag mår kanon denna graviditeten! Hade en enkelt förra gången med, fanns itne så mkt att klaga på mer än viktuppgång och foglossning from hell i 1 vecka (sen gick de över)
    Nu känner jag av foglossning mellan bena, som jag hade förra gången.. Men hoppas INTE de blir en sån jobbig vecka som jag hade med dottern. Mådde lite mer illa i början denna gången men har aldrig kräkt någon graviditet=)

Beundrar er som klarar distans så! Har ingen självdisiplin till de och med Alice här hemma skulle de gå åt pip svängen på direkten:)

Hej Knas M, hur länge har du bott här?

Jag har bott i Vbg snart 2 år men som mammaledig så träffar man inte så mkt folk så jag känner knappt en kotte här nere pga de:/

Vore skoj att ha en träff i solen (om den kommer snart) fram över=)

• LillfisenE
    Moa89 skrev 2011-04-12 15:06:07 följande:
    Ja, vi bodde i västra frölunda i Göteborg innan vi flyttade. Har kollar med Derome och de har en väntetid på nästan 5 år, helt galet! Visst är det mysigt att vara hemma med de små:) Hoppas att du hittar en bra kurs!

Jag mår mycket bättre den här graviditeten, men har sån hemsk foglossning:( Mådde så sjukt illa och kräktes i början, men det gick äntligen över för ett par månader sen. Hur mår du själv?

Hej KnasM! Mm, visst är det jobbigt att va utan körkort när man bor utanför. Ska försöka ta tag i körkortet nu framöver om sambon vågar åka med mig;) Nu funkar det bra att plugga på distans tycker jag, gjorde dock misstaget att skjuta upp en del till kvällarna innan, men när man har barn så är det ju då man är som tröttast (iaf jag). Mitt bästa råd är att du får så mycket som möjligt gjort då din son sover middag, så man bara har småsaker kvar till kvällen som inte kräver alltför mkt tankekraft. Vad hade du tänkt plugga för nått?
    Åh, smidigt tips!
    Jag har äntligen fått mitt lämp. och ska väl försöka köra en del så fort mannen fått sitt handledarintyg... Förhoppningsvis har jag körkortet i år eller i början av nästa år..
    Jag vill plugga till barnmorska.
  • LillfisenE
    BubbelBoom skrev 2011-04-12 15:57:39 följande:
    Har själv släkt uppe i Gbg och har bott där så Gbg är en stad jag hittar i (och älskar)=)

Hur kommer de sig att ni flyttade ner hit då? Var det för att sambon din eventuellt skulle få jobb?
    Är jag fööör nyfiken nu så säg till:D

Ja, jag hoppas det finns någon kurs som passar mig så jag kommer ut och träffar lite fok haha:D

Jag mår kanon denna graviditeten! Hade en enkelt förra gången med, fanns itne så mkt att klaga på mer än viktuppgång och foglossning from hell i 1 vecka (sen gick de över)
    Nu känner jag av foglossning mellan bena, som jag hade förra gången.. Men hoppas INTE de blir en sån jobbig vecka som jag hade med dottern. Mådde lite mer illa i början denna gången men har aldrig kräkt någon graviditet=)

Beundrar er som klarar distans så! Har ingen självdisiplin till de och med Alice här hemma skulle de gå åt pip svängen på direkten:)

Hej Knas M, hur länge har du bott här?

Jag har bott i Vbg snart 2 år men som mammaledig så träffar man inte så mkt folk så jag känner knappt en kotte här nere pga de:/

Vore skoj att ha en träff i solen (om den kommer snart) fram över=)
    Hej!
    Jag har bott här sedan i juli förra året.. flyttade ner från Skövde där jag kommer ifrån (typ), blivande maken har sina rötter här nere i väröbacka så därför bar det av hit.. Han hade bättre jobbmöjligheter här och vi blev med hus (eller en del av ett hus) så då var det bara och packa ihop sig fort som tusan innan Edwin kom till världen.
    Ne, de enda jag träffar är de mammorna från bvc som de byggt ihop till en grupp.. Så umgänget är inte jättestort här direkt, men men...

Träffas gärna vid bättre väder! 
  • Moa89

Hej!

Ja, det hade varit jättekul att träffa er båda när vädret tillåter! Är hemma på tok för mycket nu och börjar förvandlas till en liten galen kaffetant som spionerar på grannarn snart;)

Vi flyttade faktiskt hit av ren slump. Vi bodde precis vid Frölunda torg i ett riktigt ruffigt område och sökte andra lägenheter i Gbg, men det är ju nästintill omöjligt att få en i ett bra (barnvänligt) område. Så vi såg annonsen för det här parhuset vi bor i nu på nätet, sökte, och skrev kontrakt dagen efter:) Var enbart för Felicias skull och pga att vi ska ha en liten till nu till sommaren som vi valde att flytta hit, annars hade vi nog stannat. Älskar Göteborg!

Min sambo jobbar som resaurangchef nu och ska ev få en liknande position här nere om vi har tur, men får tyvärr inte reda på det fören i augusti:/

Va skönt att du mår bättre den här graviditeten BubbleBoom! Foglossningen är verkligen hemsk, känner mig som en 90-årig gammal tant utan sin rullator ibland.

Förresten, tog någon av er redan på könet av era barn när de låg i magen? Vi ska faktiskt och göra det nu den 19:e, ska bli jättespännande!

• BubbelBoom

Knas M: Ahaa okej, lika bra att passa på innan sonen kom=)
    Hur länge planerar du att vara mammaledig?
    Ska du läsa på distans först och sen plugga till Barnmorska i Vbg då?

Moa: Wow fasen va spontana ni är och bara flyttar så, trivs ni?
    Hoppas han får jobb då, det vore ju toppen att slippa pendla=)

Vart går du på mvc? Västra vall?
    Jag fick problem med ryggen i början av denna graviditeten och var en tur hos sjukgymnasten, finns ju mkt att testa mot just foglossning, hört om tens? Enligt en vän ska de hjälpa, men har icke provat själv.

Vi visste inte första graviditeten vad det var för kön på bebisen. Vi trodde pojke och ut kom en tjej. Så denna gången ville jag veta så nu vet vi men det är hemligt faktiskt=) Känns skönt att veta, känner att jag har en närmre relation till bebisen i magen nu när jag vet att det är min dotter/son som ligger där inne=)

Vart ska ni kolla könet? Vi gjorde sånt 3 d ul nu för någon vecka sedan, fick kanon fina bilder!

• LillfisenE
    BubbelBoom skrev 2011-04-12 21:00:26 följande:
    Knas M: Ahaa okej, lika bra att passa på innan sonen kom=)
    Hur länge planerar du att vara mammaledig?
    Ska du läsa på distans först och sen plugga till Barnmorska i Vbg då?
    Jag vill vara mammaledig till han är ett år.. minst.. men det kommer inte mina dagar att räcka till, så vi har dagisplats från hans 1årsdag och frammåt.. tyvärr..

Ne, jag är utbildad sjuksköterska och tänkte läsa barnmorska på disans via Borås Högskola, så jag kan vara hemma och plugga, lägga tiden som jag vill/kan och ha Edwin på dagis lite mindre än 100%.. Får se om det går, men värt att testa. Barnmorska finns inte att läsa i Vbg så det är Borås eller Göteborg som gäller..
    Göteborg har ingen distansutbilning, har sökt den med men som nr 2... vill inte känna mig uppbunden mellan 8.-16 varje dag för föreläsningar, inte när han är så liten..
  • BubbelBoom
    LillfisenE skrev 2011-04-12 21:08:17 följande:
    Jag vill vara mammaledig till han är ett år.. minst.. men det kommer inte mina dagar att räcka till, så vi har dagisplats från hans 1årsdag och frammåt.. tyvärr..

Ne, jag är utbildad sjuksköterska och tänkte läsa barnmorska på disans via Borås Högskola, så jag kan vara hemma och plugga, lägga tiden som jag vill/kan och ha Edwin på dagis lite mindre än 100%.. Får se om det går, men värt att testa. Barnmorska finns inte att läsa i Vbg så det är Borås eller Göteborg som gäller..
    Göteborg har ingen distansutbilning, har sökt den med men som nr 2... vill inte känna mig uppbunden mellan 8.-16 varje dag för föreläsningar, inte när han är så liten..
    Hoppas du kommer in på distans utbildningen då. Kommer säkert gå bra att plugga så om du har lite avlastning av dagis vissa dagar i veckan. Hur länge läser du till barnmorska då?

Tycker ni de är tidigt att sätta honom på dagis vid 1 år? Han kanske är jättemogen för de då=) Håller tummarna för de så det känns bra för er att skola in honom=)

Få se om Alice ska börja dagis till hösten. Beror på hur hon tar grejen med att bli storasyster, och om vi får en bra dagisplats. Jag föredrar att hon får en bra plats även om vi får vänta längre, jag är ju ändå hemma.
  • LillfisenE
    BubbelBoom skrev 2011-04-13 09:13:34 följande:
    Hoppas du kommer in på distans utbildningen då. Kommer säkert gå bra att plugga så om du har lite avlastning av dagis vissa dagar i veckan. Hur länge läser du till barnmorska då?

Tycker ni de är tidigt att sätta honom på dagis vid 1 år? Han kanske är jättemogen för de då=) Håller tummarna för de så det känns bra för er att skola in honom=)

Få se om Alice ska börja dagis till hösten. Beror på hur hon tar grejen med att bli storasyster, och om vi får en bra dagisplats. Jag föredrar att hon får en bra plats även om vi får vänta längre, jag är ju ändå hemma.
    Ja, han kan vara mogen för det, men jag vägrar ha honom heltid..alltså om jag inte kommer in och måste jobba i höst, då kommer han få vara på dagis från 6.15-16 eller 17 beroende på när mannen slutar.. 5 dagar i veckan, det tycker jag är för mycket för en så "Liten" kille..
    Men som det ser ut nu vill jag ha honom halvdagar eller varannan halvdag beroende på hur mycket det är att plugga. Vill att han ska träffa andra barn och få "leka av sig" men inte vara så mycket ifrån mamma och pappa..

Vi fick platsen vi ville ha, kommunalt. Hade sökt en privat förskola med, men där var det tydligen JÄTTELÅNG kö och får de inte bygga ut vet de inte alls om han kan få plats även nästa år.. så jag vågar inte vänta på den, dock står jag kvar i kön så vi kanske kan byta sen isf.
  • Moa89

BubbleBoom: Ja, vi trivs jättebra! Är så skönt att bo i ett litet hus och ha en trädgård som barnen kan leka i:) Men oj vad jag kan sakna tillgängligheten och bekvämligheterna från storstan ibland!

Åh, vad gjorde ni 3D-ultraljudet? Har velat göra ett sånt! Vi ska göra ett vanligt ultraljud på MammaMia mottagningen på Carlanderska i Gbg. Vi tog reda på det sist också, vi bemöttes av mkt negativ kritik pga det, men precis som du sa så tyckte jag att man fick en närmre relation till bebisen. Men jag har på känn att det är en liten kille den här gången... Ja, jag går på Västra Vall, men pga att min sambo jobbar så mycket så har jag svårt att ta mig in dit utöver rutinbesöken. Är sugen på att pröva akupunktur.

KnasM: Vi var i samma sits som er när Felicia fyllde ett. Mina dagar räckte inte till så det var därför jag bestämde mig för att läsa på distans. Tyckte hon var på tok för liten att börja heltid på dagis... Men när jag började läsa så gick det över förväntan så Felicia har varit hemma med mig hela tiden. Det tar ett litet tag innan man lär sig att prioritera tiden rätt, men sen flyter det på bra! Hon ska börja på dagis nu i maj (6h/v), tror hon börjar bli lite trött på att vara hemma med mamma;)

Vi ska göra en liten minilekplats i trädgården så fort det blir lite varmare, med rutschkana, pool, sandlåda etc så då får ni gärna komma hit med de små så kan de leka och vi gotta oss i solen!:)

Svar på tråden Några/någon i Varberg som vill umgås? =)