• SkåneSally

lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???

Hej,

Undrar en sak, ser inga skäl till att det är så förutom att det är en kvarleva från när mammorna var hemma, varför är det så många lov i skolan? Det är ju helt extremt på ett läsår, och arbetande föräldrar har inte lika mycket semester.
    Jag ser inte nyttan med att loven är så många och långa, de kunde varit mer i skolan istället och lärt sig massa bra saker!

• Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???
  • Dr Mupp
    SkåneSally skrev 2011-01-08 19:47:51 följande:
    Jag tycker ändå att det är extremt många lovdagar totalt, jag tror att de flesta barn pallar mycket mer, de är ju kunskapstörstande och dagens skola är inte speciellt ansträngande (allafall inte på långstadiet), skolan slutar halv två och sen är det fritids och det är inte så mycket de gör där tyvärr, och då bor vi ändå i en kommun  som blivit sveriges bästa bskolkommun ett antal gånger. Jag är inte speciellt imponerad.
    Jag har två barn i skolan. Båda var helt slut redan i början av december. Det var segat att få dem till skolan. Just höstterminen är tung. Det är bara ett lov under hela terminen. Komemr ihåg själv hur fruktansvärt tungt de var där i i slutet av terminen. Vårterminen är inte lika jobbig tack vare fler lov. Jag behövde dessa lov när jag gick i skolan och mina barn behöver loven.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Tjatte
    071020 skrev 2011-01-08 18:21:14 följande:
    fast då undrar jag (eftersom jag svarade som lärare alltid gör) hur ska det va då? hur ska vi få till färre skollovs veckor? Orkar barnen det? Är det rättvist mot dem (yngre/äldre)? Hur ska läraren få tid under veckan till allt som måste göras om man kortar ner tiden/vecka?
    Jag utger mig inte för att ha ett förslag på hur ni ska få ihop er arbetstid, det är jag alldeles för dåligt insatt i för att uttala mig. Det jag undrar är varför man inte får diskutera det knepiga i att barnen är lediga i 16 v per år och de allra flesta föräldrar har 5-6 veckors semester? Varför måste lärare alltid känna sig så hotade av den diskussionen och direkt gå i försvarsposition om den egna arbetstiden/ledigheten?
    FML
  • Tuffen

Men varför ska barnen behöva betala priset för att föräldrar måste jobba? Varför är lösningen att barnen är mer i skolan? Borde inte föräldrar till barn under säg 10 år kunna få motsvarande vab-ersättning för att vara hemma på loven? Det vore bättre, tycker jag.

• neelliee

Om vi hade färre/kortare lov skulle alla föräldrar vilja ha semester under precis samma veckor och DET skulle aldrig fungera. Tänk hur semesterplaneringen ser ut redan som det är på olika arbetsplatser. Att som tuffen föreslår ge alla föräldrar ledigt alla lov är ju sjukt respektlöst mot barnlösa som då i princip ALDRIG kan åka hem över jul, påsk, midsommar etc, eller fira semester samtidigt som familj och vänner. Tänk om fyra på en avdelning har skolbarn och två har det inte? Då ska de som inte har barn ALDRIG få semester i juli, ledigt julhelgen, kunna ta en klämdag och resa bort en långhelg osv? Eller så får skolbarnen vara på fritids de korta lov de har, eller så får familjen aldrig vara lediga tillsammans även om barnen kan vara hemma med en förälder, om den andra måste jobba.

Nu när vi har gott om lov kan ett barn vara ledig första jullovsveckan och gå på fritids andra, samtidigt som ett annat barn är på fritids första veckan och ledig den andra. Några familjer tar ledigt och åker till fjällen på sportlovet och jobbar påsk, andra gör tvärt om. Och tänk hur fullt det skulle bli på populära semesterorter om man bara hade 5-6 veckors skollov? Och idrottsklubbarnas läger, kolloverksamhet etc. fungerar klart smidigare om man har fler veckor på sig. Sådana erfarenheter är väldigt nyttiga för barn.

Dock kan jag tycka att kommunernas omsorg under loven borde förbättras avsevärt, att vara på friitds under lovet ska innebära något extra - utflykter, särskilda aktiviteter, utedagar UTANFÖR skolgården - och kommunen kanske kunde ha fler billiga dagläger med tider som funkar när man jobbar (annars kan ju typ 4H-"läger" vara mellan 9-15 och det funkar kanske inte med jobb alla gånger. Vore kanon om det erbjöds läger med en timmes omsorg innan och efter aktiviteten så att man kunde lämna typ 8-16.30 iaf).

• Tuffen

Men nu var det ju intre de barnlösa jag tänkte på, utan barnen. I vår kommun har vi bbic (barnens bästa i centrum). Det borde vara så i hela samhället, tycker jag.

• MrsMommy
    Tuffen skrev 2011-01-11 08:25:37 följande:
    Men nu var det ju intre de barnlösa jag tänkte på, utan barnen. I vår kommun har vi bbic (barnens bästa i centrum). Det borde vara så i hela samhället, tycker jag.
    Just det, de som inte har barn räknas inte. Glömde det. De behöver ju inte fira jul med sina familjer etc. Synd att se helheten när man kan skita i en stor del av befolkningen. Blä!
  • Tuffen

Vuxna klarar sig väl alltid. Jag tänker inte be om ursäkt för att jag försöker se till barnens behov i första hand och vuxnas i andra hand!

• MrsMommy
    Tuffen skrev 2011-01-11 18:36:13 följande:
    Vuxna klarar sig väl alltid. Jag tänker inte be om ursäkt för att jag försöker se till barnens behov i första hand och vuxnas i andra hand!
    Nej, men du vill dissa ett förslag som gick ut på allas väl för att i stället göra det negativt för alla som itne har barn. Galet egoistiskt är det!
  • neelliee
    Tuffen skrev 2011-01-11 08:25:37 följande:
    Och jag tycker att det är otroligt viktigt att barbn lär sig att alal människor är lika mycket värda - föräldrar som barnlösa. Dessutom kan ett barns bästa vara att få fira jul tillsammans med sin högt älskade mormor eller faster som bor på annan ort och måste vara ledig för att resa till firandet.

Eller så kan man införa regeln att alla vars äldsta barn bara är 2,5 måste jobba varje storhelg. Så små barn vet ju inte om ifall man firar julafton på rätt dag eller inte. Om man vill ha en jämförelse på det där med rättvisa menar jag..
  • Starkast
    SkåneSally skrev 2011-01-08 15:33:13 följande:
    Hej,

Undrar en sak, ser inga skäl till att det är så förutom att det är en kvarleva från när mammorna var hemma, varför är det så många lov i skolan? Det är ju helt extremt på ett läsår, och arbetande föräldrar har inte lika mycket semester.
    Jag ser inte nyttan med att loven är så många och långa, de kunde varit mer i skolan istället och lärt sig massa bra saker!
    Mina barn har iallafall behov av att vila upp sig mellan varven....
  • Ronjami

Loven är en kvarleva från hemmafrutiden. Vore mycket bättre att ungarna lärde sig något i skolan istället för att vara på fritids al. sitta och kolla på film hemma (eftersom vi numera JOBBAR).
    Tror att det är lärarna som motarbetar en mer tidsenlig skola.

• älskarlivet81
    Ronjami skrev 2011-09-20 23:08:11 följande:
    Loven är en kvarleva från hemmafrutiden. Vore mycket bättre att ungarna lärde sig något i skolan istället för att vara på fritids al. sitta och kolla på film hemma (eftersom vi numera JOBBAR).
    Nej, vi lärare motarbetar inte en mer tidsenlig skola, men vi jobbar redan nu 45 timmar/vecka, hur skulle det lösas om vi inte fick lite komp för det sen?
  • Tuffen

Helt sjukt att vissa vill att barnen ska vara längre tid i skolan. Var glada för att barnen får vila upp sig mellan varven, istället. Typisk svensk avundsjuka!!! :(

• Mikesh

Man ska skita i din semester barn behöver komma ifrån skolan, i alla åldrar. Tycker det är sorgligt att du ens resonerar så, skolan är till för att lära , inte för att passa dina barn, behöver du ha barn passning så får du helt enkelt skriva in dom på fritids som också är verksama hela loven 8-18..

• Pycke

Jag tycker det är bra att barnen får många lov. Man är bara barn en kort tid av livet, klart att man ska hinna njuta av den tiden!

• Mikesh

Jobbade på en skola innan som fritidsledare, o jag måste säga att jag tycker så otroligt synd om föräldrar som väljer karriär innan sina barn, barn har ett behov av att få en stimulans, bli roade och få komma från skolan så ofta som möjligt bara för att få vara barn, många av barnen jag hade hand om hade tyvärr sådana föräldrar som resonerar som du ts, föräldrarna tror att barnen njuter av skolan, det va jag som fritidspersonal som såg allt, som fick höra allt, o herregud stackars dessa barn med sådana föräldrar, dom älskade att komma till fritids bara för att ja jag jobbade där, jag tillfredställde deras stimulans det dom igentligen borde få av sina föräldrar gav jag dom, jag roade dom , jag fanns för dom, jag såg på dom, i pratade med dom, o deras föräldrar tror att oo mitt barn mår bra mitt barn älskar skolan, skit snack, du känner inte ens ditt eget barn , det är mig det pratar med, det är mig det vågar vara ärlig till. Det är jag som får höra hur ledsna dom är för att föräldrarna prioriterar jobbet,, har man ett sådant jobb och inte kan välja bort det förlåt men då tycker jag fan inte man ska ha barnZ

• neelliee
    Ronjami skrev 2011-09-20 23:08:11 följande:
    Nej. Men redan som det är hinner vi inte med det vi ska under vår arbetstid. Vi ska enligt schema jobba 45 timmar i veckan och övertiden tas ut på loven. Och som sagt, redan som det är räcker inte 45 timmar, oftast jobbar man kanske 50-60 timmar och får inte ut en minut/krona för de extra timmarna. Det finns helt enkelt inte en möjlighet att jobba i barngrupp under loven (ofta får man jobba ändå under "loven" för att hinna förbereda utvecklingssamtal t.ex.)

Men det är klart, om föräldrar la sig i lite mindre, trodde på det vi gör utan att ifrågasätta allt, och hade som gruninställning att skolan vill väl, då hade man lätt kunnat kapa flera timmars onödig tidsspillan varje vecka... (VARFÖR i hela världen skulle lärarna motarbeta en tidsenlig skola?)
  • Trident5678
    Kajee skrev 2011-01-08 16:07:40 följande:
    Nej man räknar inte med att vi har 45 timmars arbetsvecka. Vi har 45 timmars arbetsvecka. Den är reglerad till 45 timmar (om du inte har semestertjänst, men det är få som har det). Sen tillkommer alla de extra timmar väldigt många gör för att få arbetet att fungera.

Annars är jag själv trött på att alla tror att vi bara slöar. Vi har en väldigt hård arbetsbelastning och vi arbetar som många i tråden sagt redan bra mycket mer än det som syns. Det finns skollag, läro- och kursplan som reglerar vårt arbete och det är en ganska omfattande pedagogisk verksamhet vi har. Inte barnpassning som sagt.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Trident5678
    merenwen skrev 2011-01-08 18:37:20 följande:
    För att lärare jobbar 45 tim. per vecka och loven ska vara lov eftersom de kompenserar att man jobbar mer än normal heltid i veckorna.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Trident5678
    älskarlivet81 skrev 2011-09-20 23:10:20 följande:
    Nej, vi lärare motarbetar inte en mer tidsenlig skola, men vi jobbar redan nu 45 timmar/vecka, hur skulle det lösas om vi inte fick lite komp för det sen?
Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???