Inlägg från: MrsMommy |Visa alla inlägg
  • MrsMommy

lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???

Som flera skrivit ovan: för att eleverna inte mäktar med mer och för att få tid för reflektion. Skolan är inte förvaring, behöver man barnpassning finns fritids upp till vissa åldrar, på loven finns det dessutom gott om aktiviteter för alla åldrar som olika föreningar/företag/kommuner anordnar. När det är dags för lov märker vi tydligt i skolan att eleverna är lika trötta som vi, man behöver få andras ut och vila, låta allt sjunka in innan man orkar fortsätta igen. Är detta konstigt?
    Angående studiedagar ligger de oftast på höstlovet, före skolstart och efter skolavslutning, men det finns också enstaka dagar under året. Det beror på att vi pedagoger behöver få en chans att planera, utvärdera och diskutera vår verksamhet samt tid för fortbildning. Du vill väl ha hög kvalitet på den undervisning ditt barn får i skolan? Då måste pedagogerna få chans till arbete utan att barnen/eleverna är på plats.

• MrsMommy
    Mrs Smith skrev 2011-01-08 23:30:47 följande:
    En annan sak: hemmafrun är ett väldigt nytt påfund - och i princip var det bara i "finare" familjer som kvinnan kunde vara hemma med barnen. Kvinnor har alltid arbetat. Läs tex Per Anders Fogelströms bok Stad (Mina drömmars stad) så får du en bild av hur arbetarklassens kvinnor (män och barn) hade det förr.
    Ja, snarare är väl loven en kvarleva från jordbruket, då man behövde barnens hjälp med skörd osv. Eller älgjakt...
  • MrsMommy
    Tuffen skrev 2011-01-11 08:25:37 följande:
    Men nu var det ju intre de barnlösa jag tänkte på, utan barnen. I vår kommun har vi bbic (barnens bästa i centrum). Det borde vara så i hela samhället, tycker jag.
    Just det, de som inte har barn räknas inte. Glömde det. De behöver ju inte fira jul med sina familjer etc. Synd att se helheten när man kan skita i en stor del av befolkningen. Blä!
  • MrsMommy
    Tuffen skrev 2011-01-11 18:36:13 följande:
    Vuxna klarar sig väl alltid. Jag tänker inte be om ursäkt för att jag försöker se till barnens behov i första hand och vuxnas i andra hand!
    Nej, men du vill dissa ett förslag som gick ut på allas väl för att i stället göra det negativt för alla som itne har barn. Galet egoistiskt är det!
Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???