• SkåneSally

lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???

Hej,

Undrar en sak, ser inga skäl till att det är så förutom att det är en kvarleva från när mammorna var hemma, varför är det så många lov i skolan? Det är ju helt extremt på ett läsår, och arbetande föräldrar har inte lika mycket semester.
    Jag ser inte nyttan med att loven är så många och långa, de kunde varit mer i skolan istället och lärt sig massa bra saker!

• Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???
  • Jezamine

Skolan är väl ingen förvaringsplats när föräldrarna ej kan ha semester?

Jag är INTE avstängd
  • Pigelinen

Sen en sak som jag reflekterat över som lärare är att ALLA behöver tid till reflektion. Kommer ihåg när jag läste till lärare och man läste den ena kursen efter den andre utan större uppehåll, man hann aldrig reflektera över det man lärt sig. Kan garantera att det är samma för dagens skolungdomar, de behöver också tid till reflektion. Tanken är ju att det ska komma ihåg de de lärt sig inte bara för stunden utan för framtiden.

Inte vill väl vi vuxna jobba 7 dagar i veckan utan ledighet.

• emmizenma

Extremt är det väl inte? Det är Jullov, påsklov, sommarlov och höstlov.
    Barnen har dessutom rätt att vara på fritids när/om föräldrarna jobbar.
    Det är BARN som går i skolan och barn ska väl även ha rätt till fritid och lek mellan studierna?!

Antal skoldagar är reglerade av skollagen som klubbas av våra politiker.
    Lärare är inte lediga alla dagar som barnen har lov, dessutom har man 45 timmars veckor om man inte har "vanlig" semestertjänst.

• Tinnys

Det är inte kvar sen mammorna var hemma utan mer från tiden då alla var bönder och barnen skulle hjälpa till med skörden osv.....
    Men, barnen skulle aldrig orka att gå i  skolan och ha 5 veckors lov då skulle vi ha fler ungar som inte klarar skolan och hoppar av.

• Carisma95

Antalet lovdagar tycker jag inte känns särskilt extremt. Däremot är det jävligt irriterande att de ska läggas till massa studiedagar utöver lovdagarna. Ofta i samband med /efter lov som precis har varit. Varför kan man inom lärarkåren inte använda någon av lovdagarna till detta??

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • bizzziie

Det är väl inte så många lov..? Sportlov, påsklov, sommarlov och höstlov. Sen några strödagar utöver det.. Ser inget konstigt i att barn ska få vara lediga så pass?

• La Lola

Extremt många?

Tror du att ungarna skulle ta till sig allt om det blev "korvstoppning" o färre lov?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • mg79
    Carisma95 skrev 2011-01-08 15:50:12 följande:
    Antalet lovdagar tycker jag inte känns särskilt extremt. Däremot är det jävligt irriterande att de ska läggas till massa studiedagar utöver lovdagarna. Ofta i samband med /efter lov som precis har varit. Varför kan man inom lärarkåren inte använda någon av lovdagarna till detta??
    Det gör vi... höstlovet exempelvis, då är eleverna lediga, vi har studiedagar. Och både innan och efter skolstart börjar/slutar vi lärare ca en vecka före/efter eleverna... 
  • Gunnell
    Carisma95 skrev 2011-01-08 15:50:12 följande:
    Våra studiedagar ligger alltid på höstlovet eller sportlovet. Dessutom arbetar vi en vecka efter att eleverna gått på sommarlov och en vecka innan de kommer tillbaka. 
Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???