Inlägg från: Carisma95 |Visa alla inlägg
  • Carisma95

lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???

Antalet lovdagar tycker jag inte känns särskilt extremt. Däremot är det jävligt irriterande att de ska läggas till massa studiedagar utöver lovdagarna. Ofta i samband med /efter lov som precis har varit. Varför kan man inom lärarkåren inte använda någon av lovdagarna till detta??

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Carisma95
    mg79 skrev 2011-01-08 15:54:08 följande:Det gör vi... höstlovet exempelvis, då är eleverna lediga, vi har studiedagar. Och både innan och efter skolstart börjar/slutar vi lärare ca en vecka före/efter eleverna... 
    Gunnell skrev 2011-01-08 15:57:45 följande:
    Våra studiedagar ligger alltid på höstlovet eller sportlovet. Dessutom arbetar vi en vecka efter att eleverna gått på sommarlov och en vecka innan de kommer tillbaka. 
    Låter ju bra. Kanske bara är "min" kommun som förlägger studiedagar hej vilt.... Obestämd
  • Carisma95
    emmizenma skrev 2011-01-08 16:39:28 följande:
    Det här med studiedagar och lov i skolan förstår jag faktiskt inte hur det påverkar er föräldrar? Barnen har under lov + studiedagar rätt till fritids (om de är så pass små att de har rätt till det). Så ingen förälder till barn i skolan "måste" ta extra ledigt bara för att barnen har lov.
    Även föräldrar i förskolan har rätt till barnomsorg om förskolan har stägningsdag(kommunala förskolor måste kunna erbjuda annat alternativ även om de helst ser att man löser det på annat sätt)
    På skolnivå är det en (mer positiv) sak. På förskolenivå stänger alla förskolor i kommunen på samma studiedag... (I alla fall här).
Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???