Inlägg från: emmizenma |Visa alla inlägg
  • emmizenma

lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???

Extremt är det väl inte? Det är Jullov, påsklov, sommarlov och höstlov.
    Barnen har dessutom rätt att vara på fritids när/om föräldrarna jobbar.
    Det är BARN som går i skolan och barn ska väl även ha rätt till fritid och lek mellan studierna?!

Antal skoldagar är reglerade av skollagen som klubbas av våra politiker.
    Lärare är inte lediga alla dagar som barnen har lov, dessutom har man 45 timmars veckor om man inte har "vanlig" semestertjänst.

• emmizenma
    Lillajagmedstorahjärtat skrev 2011-01-08 16:00:38 följande:
    Sportlov också ;) 

Sportlov (1 v) + Påsklov (ca 1 v) + Sommarlov (ca 10 v)+ Höstlov (1 v)+ Jullov (ca 3 v) =

16 veckor på ett år (detta kan självklart skifta) 52-16:
    '
    36 veckor man går i skolan! + studiedagar, totalt borde man gå ca 35 veckor varje år,hur mycket tycker du man skulla gå? Obestämd
    Ja förlåt jag glömde sportlovet.

Vad jag personligen tycker....Jag tycker att loven för barnen i skolan behövs, de behöver en paus i skolarbetet de behöver få tid att smälta undervisningen. (sedan tycker jag det finns andra brister inom skolan men det är en annan diskussion ).
    De behöver de där veckorna ledigt helt enkelt, de är barn.

Det här med studiedagar och lov i skolan förstår jag faktiskt inte hur det påverkar er föräldrar? Barnen har under lov + studiedagar rätt till fritids (om de är så pass små att de har rätt till det). Så ingen förälder till barn i skolan "måste" ta extra ledigt bara för att barnen har lov.
    Även föräldrar i förskolan har rätt till barnomsorg om förskolan har stägningsdag(kommunala förskolor måste kunna erbjuda annat alternativ även om de helst ser att man löser det på annat sätt)
  • emmizenma
    Carisma95 skrev 2011-01-08 17:21:12 följande:
    På skolnivå är det en (mer positiv) sak. På förskolenivå stänger alla förskolor i kommunen på samma studiedag... (I alla fall här).
    Ja det gör de här med. Men de måste ordna barnomsorg om behovet finns och om föräldrarna inte kan lösa det på annat sätt.
    Det kan då tex bli vikarier på annan förskola men barnomsorg ordnas som sagt om  det är ett måste(det är kommunens skyldighet)
    5 dagar om året har förskolan rätt att ha stägningsdag.

Dessa dagar är för att pedagogerna ska kunna utveckla och planera verksamheten, vilket gynnar både barn och föräldrar.
Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???