• SkåneSally

lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???

Hej,

Undrar en sak, ser inga skäl till att det är så förutom att det är en kvarleva från när mammorna var hemma, varför är det så många lov i skolan? Det är ju helt extremt på ett läsår, och arbetande föräldrar har inte lika mycket semester.
    Jag ser inte nyttan med att loven är så många och långa, de kunde varit mer i skolan istället och lärt sig massa bra saker!

• Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???
  • SkåneSally

Hej allihopa!

Intressant att nästan ingen håller med mig Glad, det trodde jag faktiskt inte.

Lite kommentarer:

Jag tänkte inte alls på lärarna när jag skrev frågan,  jag tycker inte att lärarna överlag har ett slött arbete, min svärföräldrar är lärare och jag har flera vänner som är lärare.

Jag tycker också att barn behöver tid för reflektion och att vara hemma och skrota osv, jag är ingen sån som har de på fritids jämt och länge, inte heller på dagis, våra fyra barn har varit hemma från 1.5-3 år, längre än många andra och vi har aldrig hämtat senare än halv fyra. De stora har varit mycket hemma eftersom vi varit föräldraledig osv och det är jättebra osv.

Jag tycker ändå att det är extremt många lovdagar totalt, jag tror att de flesta barn pallar mycket mer, de är ju kunskapstörstande och dagens skola är inte speciellt ansträngande (allafall inte på långstadiet), skolan slutar halv två och sen är det fritids och det är inte så mycket de gör där tyvärr, och då bor vi ändå i en kommun  som blivit sveriges bästa bskolkommun ett antal gånger. Jag är inte speciellt imponerad.
    De är inte individuellt anpassade heller, min 8 åring läser jättebra men han får ändå hem läsläxor som tar honom 2 minuter att göra. Och han är inte duktig för att vi pressar honom heller.

Så, lite osammanhängande text från mig, intressant det här Flört.

• Busbellan
    Dina0001 skrev 2011-01-08 18:31:10 följande:
    Det som kanske borde diskuteras är om kommunen borde ordna någon dagfritids för barn upp till 12 år ,för de barn som inte brukar gå på fritids, de dagar det är lov eller studiedagar.
    Så är det här
    man kan välja om man vill ha en vanlig fritidsplats, eller en lovfritidsplats
    Har man lovfritids så får man lämna barnen alla lov/studiedagar
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Kajee
    SkåneSally skrev 2011-01-08 19:47:51 följande:
    Hej allihopa!

Intressant att nästan ingen håller med mig Glad, det trodde jag faktiskt inte.

Lite kommentarer:

Jag tänkte inte alls på lärarna när jag skrev frågan,  jag tycker inte att lärarna överlag har ett slött arbete, min svärföräldrar är lärare och jag har flera vänner som är lärare.

Jag tycker också att barn behöver tid för reflektion och att vara hemma och skrota osv, jag är ingen sån som har de på fritids jämt och länge, inte heller på dagis, våra fyra barn har varit hemma från 1.5-3 år, längre än många andra och vi har aldrig hämtat senare än halv fyra. De stora har varit mycket hemma eftersom vi varit föräldraledig osv och det är jättebra osv.

Jag tycker ändå att det är extremt många lovdagar totalt, jag tror att de flesta barn pallar mycket mer, de är ju kunskapstörstande och dagens skola är inte speciellt ansträngande (allafall inte på långstadiet), skolan slutar halv två och sen är det fritids och det är inte så mycket de gör där tyvärr, och då bor vi ändå i en kommun  som blivit sveriges bästa bskolkommun ett antal gånger. Jag är inte speciellt imponerad.
    De är inte individuellt anpassade heller, min 8 åring läser jättebra men han får ändå hem läsläxor som tar honom 2 minuter att göra. Och han är inte duktig för att vi pressar honom heller.

Så, lite osammanhängande text från mig, intressant det här Flört.
    Om läxorna inte känns individanpassade så tycker jag att du ska prata med sonens lärare.
    Sen kan jag ju säga att dom barn vi har är ganska fullmatade med kunskap i slutet av dagen och inför ett lov. Det kan tom vara ganska besvärligt att hålla ihop en klass för att de ska "orka ta sig fram till loven".
    Barn lär sig inte heller på samma sätt i skolan idag som förr. Där är det många som inte har förstått läro- och kursplanerna, eller fårr dom tillräckligt tydligt förklarade för sig. Det handlar inte i första hand om att trycka i barnen ett visst mått av junskap. Snarare att ge dom redskap för att klara av att leta efter relevant information och att hantera den källkritiskt och reflekterande. Det kan verka mindre ansträngande om man ser det utifrån, men jag uppfattat det absolut inte som att det är det.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • 071020
    SkåneSally skrev 2011-01-08 19:47:51 följande:
    Det beror nog på vilken skola vi pratar om. Där jag jobbar är det definitivt ansträngande att gå i skolan även för de yngre... Det är ingen lekstuga vi bedriver.  Vad det gäller den individuella anpassningen kan jag säga så här: ja det ska vara anpassat efter ditt barn, det har du rätt att kräva. Dock måste jag säga som lärare att det inte alltid är det lättaste att hänga med 30 barns utveckling hela tiden. Men det är vårt jobb  och jag tycker helt enkelt att du tar upp det med din sons lärare. Säg som det är, hans läsläxa är inte tillräckligt utmanande för honom, i ditt tycke, så kanske du får en förklaring/ursäkt av läraren.
    Strumpan 24/10 -07 Liten 10/5 -10
  • Mrs Smith

Självklart ska barnen ha ett långt sommarlov att se fram emot. Man är barn så kort tid - låt de stackarna njuta! Tids nog blir man vuxen med allt vad det innebär.

Sen att lärarna arbetar in tiden under året är ju bara en win-win situation. Skönt för lärarna att ta igen sig och skönt för barnen med lov - det ena funkar inte utan det andra.

En annan sak: hemmafrun är ett väldigt nytt påfund - och i princip var det bara i "finare" familjer som kvinnan kunde vara hemma med barnen. Kvinnor har alltid arbetat. Läs tex Per Anders Fogelströms bok Stad (Mina drömmars stad) så får du en bild av hur arbetarklassens kvinnor (män och barn) hade det förr.

• MrsMommy
    Mrs Smith skrev 2011-01-08 23:30:47 följande:
    En annan sak: hemmafrun är ett väldigt nytt påfund - och i princip var det bara i "finare" familjer som kvinnan kunde vara hemma med barnen. Kvinnor har alltid arbetat. Läs tex Per Anders Fogelströms bok Stad (Mina drömmars stad) så får du en bild av hur arbetarklassens kvinnor (män och barn) hade det förr.
    Ja, snarare är väl loven en kvarleva från jordbruket, då man behövde barnens hjälp med skörd osv. Eller älgjakt...
  • Tuffen

Barnen behöver vila sig ibland. Jag tycker att det är toppen med loven. Då går barnen ned i varv, leker med kompisar och har det bra. Jag vill definitivt ha kvar loven!!!!!

• Hannajo
    Dina0001 skrev 2011-01-08 18:31:10 följande:
    Det som kanske borde diskuteras är om kommunen borde ordna någon dagfritids för barn upp till 12 år ,för de barn som inte brukar gå på fritids, de dagar det är lov eller studiedagar.
    I min kommun kan man ha lovfritids, dvs barnen är endast inskrivna på fritids på loven och man betalar därefter.
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Lissy81

Lite OT. Ser att det skrivits en del om att vi lärare har 45 timmars arbetsvecka. Det är ju faktiskt en service till er/oss föräldrar och barnen. Om vi lärare inte gjorde det skulle vi få väldigt svårt att hinna med saker såsom utvecklingssamtal, rättning, lektionsplanering och elevvård utöver lektionstid och andra möten. Och ingen skulle väl vara så intresserad av att få allt det efter midsommar...

• Kajee
    Lissy81 skrev 2011-01-09 11:36:50 följande:
    Lite OT. Ser att det skrivits en del om att vi lärare har 45 timmars arbetsvecka. Det är ju faktiskt en service till er/oss föräldrar och barnen. Om vi lärare inte gjorde det skulle vi få väldigt svårt att hinna med saker såsom utvecklingssamtal, rättning, lektionsplanering och elevvård utöver lektionstid och andra möten. Och ingen skulle väl vara så intresserad av att få allt det efter midsommar...
    Jo tydligen dom politiker som vill införa 40-timmarsvecka och fler undervisningstimmar.

Men nyttan med 45-timmarsveckan och att lov och studiedagar finns och ligger som dom gör är ju att vi ska kunna strukturera upp arbetet efter den ojämna arbetsbeslastningen som vi har. Om man inför 40-timmarsvecka tror jag inte att det innebär att loven försvinner.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???