• SkåneSally

lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???

Hej,

Undrar en sak, ser inga skäl till att det är så förutom att det är en kvarleva från när mammorna var hemma, varför är det så många lov i skolan? Det är ju helt extremt på ett läsår, och arbetande föräldrar har inte lika mycket semester.
    Jag ser inte nyttan med att loven är så många och långa, de kunde varit mer i skolan istället och lärt sig massa bra saker!

• Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???
  • Gunnell

För övrigt så bestämmer vi lärare inte ett skit om hur och när lov och studiedagar ska ligga. 

• Carisma95
    mg79 skrev 2011-01-08 15:54:08 följande:Det gör vi... höstlovet exempelvis, då är eleverna lediga, vi har studiedagar. Och både innan och efter skolstart börjar/slutar vi lärare ca en vecka före/efter eleverna... 
    Gunnell skrev 2011-01-08 15:57:45 följande:
    Våra studiedagar ligger alltid på höstlovet eller sportlovet. Dessutom arbetar vi en vecka efter att eleverna gått på sommarlov och en vecka innan de kommer tillbaka. 
    Låter ju bra. Kanske bara är "min" kommun som förlägger studiedagar hej vilt.... Obestämd
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Naimisen

Nu har min son inte än kommit upp i skolåldern, men det var inte så länge sedan jag själv slutade skolan.
    Och loven är välbehövliga. Förmodligen i alla åldrar, och även för lärarna.

Både mina föräldrar är/ har varit lärare, och det är inget 8-5 jobb direkt. Man räknar med att dom har 45 timmars veckor. Dom kortare loven typ höstlov, sportlov etc brukar dom jobba de flesta dagarna och har då planeringsdagar.
    (iaf på de skolorna dom jobbar)

Ja vet inte men jag hade inte varit så sugen på att komma in och jobba på min injobbade semester.

• Lillajagmedstorahjärtat
    emmizenma skrev 2011-01-08 15:44:33 följande:

Extremt är det väl inte? Det är Jullov, påsklov, sommarlov och höstlov.
    Barnen har dessutom rätt att vara på fritids när/om föräldrarna jobbar.
    Det är BARN som går i skolan och barn ska väl även ha rätt till fritid och lek mellan studierna?!

Antal skoldagar är reglerade av skollagen som klubbas av våra politiker.
    Lärare är inte lediga alla dagar som barnen har lov, dessutom har man 45 timmars veckor om man inte har "vanlig" semestertjänst.

Sportlov också ;) 

Sportlov (1 v) + Påsklov (ca 1 v) + Sommarlov (ca 10 v)+ Höstlov (1 v)+ Jullov (ca 3 v) =

16 veckor på ett år (detta kan självklart skifta) 52-16:
    '
    36 veckor man går i skolan! + studiedagar, totalt borde man gå ca 35 veckor varje år,hur mycket tycker du man skulla gå? Obestämd
  • Kajee
    Carisma95 skrev 2011-01-08 15:59:35 följande:
    mg79 skrev 2011-01-08 15:54:08 följande:
    Det gör vi... höstlovet exempelvis, då är eleverna lediga, vi har studiedagar. Och både innan och efter skolstart börjar/slutar vi lärare ca en vecka före/efter eleverna... 
    Låter ju bra. Kanske bara är "min" kommun som förlägger studiedagar hej vilt.... Obestämd
    Det gör dom förmodligen inte. För summan av antalet skoldagar - eller egentligen antalet timmar - som eleverna har rätt till undervisning som ett minimum är lika för alla elever. Så det är bara en praktisk fråga om hur man fördelar dagarna.
    Naimisen skrev 2011-01-08 16:00:04 följande:
    Nu har min son inte än kommit upp i skolåldern, men det var inte så länge sedan jag själv slutade skolan.
    Och loven är välbehövliga. Förmodligen i alla åldrar, och även för lärarna.

Både mina föräldrar är/ har varit lärare, och det är inget 8-5 jobb direkt. Man räknar med att dom har 45 timmars veckor. Dom kortare loven typ höstlov, sportlov etc brukar dom jobba de flesta dagarna och har då planeringsdagar.
    (iaf på de skolorna dom jobbar)

Ja vet inte men jag hade inte varit så sugen på att komma in och jobba på min injobbade semester.
    Nej man räknar inte med att vi har 45 timmars arbetsvecka. Vi har 45 timmars arbetsvecka. Den är reglerad till 45 timmar (om du inte har semestertjänst, men det är få som har det). Sen tillkommer alla de extra timmar väldigt många gör för att få arbetet att fungera.

Annars är jag själv trött på att alla tror att vi bara slöar. Vi har en väldigt hård arbetsbelastning och vi arbetar som många i tråden sagt redan bra mycket mer än det som syns. Det finns skollag, läro- och kursplan som reglerar vårt arbete och det är en ganska omfattande pedagogisk verksamhet vi har. Inte barnpassning som sagt.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • emmizenma
    Lillajagmedstorahjärtat skrev 2011-01-08 16:00:38 följande:
    Sportlov också ;) 

Sportlov (1 v) + Påsklov (ca 1 v) + Sommarlov (ca 10 v)+ Höstlov (1 v)+ Jullov (ca 3 v) =

16 veckor på ett år (detta kan självklart skifta) 52-16:
    '
    36 veckor man går i skolan! + studiedagar, totalt borde man gå ca 35 veckor varje år,hur mycket tycker du man skulla gå? Obestämd
    Ja förlåt jag glömde sportlovet.

Vad jag personligen tycker....Jag tycker att loven för barnen i skolan behövs, de behöver en paus i skolarbetet de behöver få tid att smälta undervisningen. (sedan tycker jag det finns andra brister inom skolan men det är en annan diskussion ).
    De behöver de där veckorna ledigt helt enkelt, de är barn.

Det här med studiedagar och lov i skolan förstår jag faktiskt inte hur det påverkar er föräldrar? Barnen har under lov + studiedagar rätt till fritids (om de är så pass små att de har rätt till det). Så ingen förälder till barn i skolan "måste" ta extra ledigt bara för att barnen har lov.
    Även föräldrar i förskolan har rätt till barnomsorg om förskolan har stägningsdag(kommunala förskolor måste kunna erbjuda annat alternativ även om de helst ser att man löser det på annat sätt)
  • 071020
    Kajee skrev 2011-01-08 16:07:40 följande:
    Nej man räknar inte med att vi har 45 timmars arbetsvecka. Vi har 45 timmars arbetsvecka. Den är reglerad till 45 timmar (om du inte har semestertjänst, men det är få som har det). Sen tillkommer alla de extra timmar väldigt många gör för att få arbetet att fungera.

Annars är jag själv trött på att alla tror att vi bara slöar. Vi har en väldigt hård arbetsbelastning och vi arbetar som många i tråden sagt redan bra mycket mer än det som syns. Det finns skollag, läro- och kursplan som reglerar vårt arbete och det är en ganska omfattande pedagogisk verksamhet vi har. Inte barnpassning som sagt.
    Håller med!!

Nej jag har inte världens glassigaste jobb där jag bara kan sitta på ändan hela året för att sen vara ledig ALLA lov för att inte tala om sommaren!! Visst är det en fin förmån att få vara ledig hela sommaren...å andra sidan har jag ju faktiskt jobbat in de timmarna under resterande månader.

Synd att de ska va så missuppfattat. Sen är det som med många jobb, vissa gör mer och andra gör mindre, det beror på inställning och vilken sorts person man är.
    Strumpan 24/10 -07 Liten 10/5 -10
  • JASS
    Pigelinen skrev 2011-01-08 15:38:05 följande:
    Sen en sak som jag reflekterat över som lärare är att ALLA behöver tid till reflektion. Kommer ihåg när jag läste till lärare och man läste den ena kursen efter den andre utan större uppehåll, man hann aldrig reflektera över det man lärt sig. Kan garantera att det är samma för dagens skolungdomar, de behöver också tid till reflektion. Tanken är ju att det ska komma ihåg de de lärt sig inte bara för stunden utan för framtiden.

Inte vill väl vi vuxna jobba 7 dagar i veckan utan ledighet.
    Bra sagt!
  • nittioett

Det är absolut inte för mycket lov. det är alldeles lagom, och det är väldigt bra för både barn & lärare.

• Carisma95
    emmizenma skrev 2011-01-08 16:39:28 följande:
    Det här med studiedagar och lov i skolan förstår jag faktiskt inte hur det påverkar er föräldrar? Barnen har under lov + studiedagar rätt till fritids (om de är så pass små att de har rätt till det). Så ingen förälder till barn i skolan "måste" ta extra ledigt bara för att barnen har lov.
    Även föräldrar i förskolan har rätt till barnomsorg om förskolan har stägningsdag(kommunala förskolor måste kunna erbjuda annat alternativ även om de helst ser att man löser det på annat sätt)
    På skolnivå är det en (mer positiv) sak. På förskolenivå stänger alla förskolor i kommunen på samma studiedag... (I alla fall här).
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???