• SkåneSally

lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???

Hej,

Undrar en sak, ser inga skäl till att det är så förutom att det är en kvarleva från när mammorna var hemma, varför är det så många lov i skolan? Det är ju helt extremt på ett läsår, och arbetande föräldrar har inte lika mycket semester.
    Jag ser inte nyttan med att loven är så många och långa, de kunde varit mer i skolan istället och lärt sig massa bra saker!

• Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???
  • Kajee
    Carisma95 skrev 2011-01-08 17:21:12 följande:
    På skolnivå är det en (mer positiv) sak. På förskolenivå stänger alla förskolor i kommunen på samma studiedag... (I alla fall här).
    Även opm dom stänger har ni rätt till barnomsorg. Det ska finnas ett alternativ till föräldrar som inte kan (eller vill) ordna så att barnen är hemma. Du kan däremot inte räkna med att ha barnomsorg på just din avdelning, din förskola eller med den ordinarie personalen en sån dag.
    Förmodligen är det frågan om planeringsdagar då all personal behöver få möjlighet att träffas för att fortbilda sig, diskutera och relatetera till pedagogiska frågor.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • emmizenma
    Carisma95 skrev 2011-01-08 17:21:12 följande:
    På skolnivå är det en (mer positiv) sak. På förskolenivå stänger alla förskolor i kommunen på samma studiedag... (I alla fall här).
    Ja det gör de här med. Men de måste ordna barnomsorg om behovet finns och om föräldrarna inte kan lösa det på annat sätt.
    Det kan då tex bli vikarier på annan förskola men barnomsorg ordnas som sagt om  det är ett måste(det är kommunens skyldighet)
    5 dagar om året har förskolan rätt att ha stägningsdag.

Dessa dagar är för att pedagogerna ska kunna utveckla och planera verksamheten, vilket gynnar både barn och föräldrar.
  • Tjatte

Jag har också undrat över alla dessa lov, som TS. Nu är mina barn så pass stora att de kan klara sig själva hemma under loven. Men som förälder är det faktiskt ganska så stressande att veta att barnen går där hemma och egentligen vill att man ska vara ledig och göra något roligt med dem. Och jag, vi, vill ju vara lediga tillsammans med dem. Det känns inte roligt, tvärtom faktiskt, att gå till jobbet och lämna dem ensamma hela dagar. Men 16 veckors semester finns ju inte! Klart otillfredsställande.

Intressant att så många lärare i tråden direkt svarar som lärare alltid gör, "vi har faktiskt 45 tim arbetsvecka och har inget slapparjobb!". Det är det väl ingen som sagt eller trott? Jag uppfattar att trådstarten handlar om varför barnen är lediga så mycket och ingenting om att lärare skulle ha ett glassigt glidarjobb. Tror man det har man nog aldrig hälsat på i sitt eget barns skola.

FML
  • 071020
    Tjatte skrev 2011-01-08 18:09:14 följande:
    Jag har också undrat över alla dessa lov, som TS. Nu är mina barn så pass stora att de kan klara sig själva hemma under loven. Men som förälder är det faktiskt ganska så stressande att veta att barnen går där hemma och egentligen vill att man ska vara ledig och göra något roligt med dem. Och jag, vi, vill ju vara lediga tillsammans med dem. Det känns inte roligt, tvärtom faktiskt, att gå till jobbet och lämna dem ensamma hela dagar. Men 16 veckors semester finns ju inte! Klart otillfredsställande.

Intressant att så många lärare i tråden direkt svarar som lärare alltid gör, "vi har faktiskt 45 tim arbetsvecka och har inget slapparjobb!". Det är det väl ingen som sagt eller trott? Jag uppfattar att trådstarten handlar om varför barnen är lediga så mycket och ingenting om att lärare skulle ha ett glassigt glidarjobb. Tror man det har man nog aldrig hälsat på i sitt eget barns skola.
    fast då undrar jag (eftersom jag svarade som lärare alltid gör) hur ska det va då? hur ska vi få till färre skollovs veckor? Orkar barnen det? Är det rättvist mot dem (yngre/äldre)? Hur ska läraren få tid under veckan till allt som måste göras om man kortar ner tiden/vecka?
    Strumpan 24/10 -07 Liten 10/5 -10
  • MrsMommy

Som flera skrivit ovan: för att eleverna inte mäktar med mer och för att få tid för reflektion. Skolan är inte förvaring, behöver man barnpassning finns fritids upp till vissa åldrar, på loven finns det dessutom gott om aktiviteter för alla åldrar som olika föreningar/företag/kommuner anordnar. När det är dags för lov märker vi tydligt i skolan att eleverna är lika trötta som vi, man behöver få andras ut och vila, låta allt sjunka in innan man orkar fortsätta igen. Är detta konstigt?
    Angående studiedagar ligger de oftast på höstlovet, före skolstart och efter skolavslutning, men det finns också enstaka dagar under året. Det beror på att vi pedagoger behöver få en chans att planera, utvärdera och diskutera vår verksamhet samt tid för fortbildning. Du vill väl ha hög kvalitet på den undervisning ditt barn får i skolan? Då måste pedagogerna få chans till arbete utan att barnen/eleverna är på plats.

• Dina0001

Det som kanske borde diskuteras är om kommunen borde ordna någon dagfritids för barn upp till 12 år ,för de barn som inte brukar gå på fritids, de dagar det är lov eller studiedagar.

• merenwen
    Carisma95 skrev 2011-01-08 15:50:12 följande:
    Antalet lovdagar tycker jag inte känns särskilt extremt. Däremot är det jävligt irriterande att de ska läggas till massa studiedagar utöver lovdagarna. Ofta i samband med /efter lov som precis har varit. Varför kan man inom lärarkåren inte använda någon av lovdagarna till detta??
    För att lärare jobbar 45 tim. per vecka och loven ska vara lov eftersom de kompenserar att man jobbar mer än normal heltid i veckorna.
  • merenwen
    Kajee skrev 2011-01-08 16:07:40 följande:
    Annars är jag själv trött på att alla tror att vi bara slöar. Vi har en väldigt hård arbetsbelastning och vi arbetar som många i tråden sagt redan bra mycket mer än det som syns. Det finns skollag, läro- och kursplan som reglerar vårt arbete och det är en ganska omfattande pedagogisk verksamhet vi har. Inte barnpassning som sagt.
    Folk som gnäller över lärarnas lov kan dessutom aldrig tänka sig att själva jobba som lärare....för att det är för tungt... Flört
  • merenwen
    Tjatte skrev 2011-01-08 18:09:14 följande:
    Fast om man anser att ungarna ska vara mer i skolan så måste ju, rent logiskt, även lärarna (som redan jobbar häcken av sig) vara det...
    ...och då måste man ju anse att lärarna ska jobba mer...? Eller?
    Eller vem ska ta hand om ungarna?
  • Kajee
    merenwen skrev 2011-01-08 18:43:24 följande:
    Fast om man anser att ungarna ska vara mer i skolan så måste ju, rent logiskt, även lärarna (som redan jobbar häcken av sig) vara det...
    ...och då måste man ju anse att lärarna ska jobba mer...? Eller?
    Eller vem ska ta hand om ungarna?
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???