Inlägg från: 071020 |Visa alla inlägg
  • 071020

lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???

Kajee skrev 2011-01-08 16:07:40 följande:
    Nej man räknar inte med att vi har 45 timmars arbetsvecka. Vi har 45 timmars arbetsvecka. Den är reglerad till 45 timmar (om du inte har semestertjänst, men det är få som har det). Sen tillkommer alla de extra timmar väldigt många gör för att få arbetet att fungera.

Annars är jag själv trött på att alla tror att vi bara slöar. Vi har en väldigt hård arbetsbelastning och vi arbetar som många i tråden sagt redan bra mycket mer än det som syns. Det finns skollag, läro- och kursplan som reglerar vårt arbete och det är en ganska omfattande pedagogisk verksamhet vi har. Inte barnpassning som sagt.
    Håller med!!

Nej jag har inte världens glassigaste jobb där jag bara kan sitta på ändan hela året för att sen vara ledig ALLA lov för att inte tala om sommaren!! Visst är det en fin förmån att få vara ledig hela sommaren...å andra sidan har jag ju faktiskt jobbat in de timmarna under resterande månader.

Synd att de ska va så missuppfattat. Sen är det som med många jobb, vissa gör mer och andra gör mindre, det beror på inställning och vilken sorts person man är.
    Strumpan 24/10 -07 Liten 10/5 -10
  • 071020
    Tjatte skrev 2011-01-08 18:09:14 följande:
    Jag har också undrat över alla dessa lov, som TS. Nu är mina barn så pass stora att de kan klara sig själva hemma under loven. Men som förälder är det faktiskt ganska så stressande att veta att barnen går där hemma och egentligen vill att man ska vara ledig och göra något roligt med dem. Och jag, vi, vill ju vara lediga tillsammans med dem. Det känns inte roligt, tvärtom faktiskt, att gå till jobbet och lämna dem ensamma hela dagar. Men 16 veckors semester finns ju inte! Klart otillfredsställande.

Intressant att så många lärare i tråden direkt svarar som lärare alltid gör, "vi har faktiskt 45 tim arbetsvecka och har inget slapparjobb!". Det är det väl ingen som sagt eller trott? Jag uppfattar att trådstarten handlar om varför barnen är lediga så mycket och ingenting om att lärare skulle ha ett glassigt glidarjobb. Tror man det har man nog aldrig hälsat på i sitt eget barns skola.
    fast då undrar jag (eftersom jag svarade som lärare alltid gör) hur ska det va då? hur ska vi få till färre skollovs veckor? Orkar barnen det? Är det rättvist mot dem (yngre/äldre)? Hur ska läraren få tid under veckan till allt som måste göras om man kortar ner tiden/vecka?
  • 071020
    SkåneSally skrev 2011-01-08 19:47:51 följande:
    Jag tycker ändå att det är extremt många lovdagar totalt, jag tror att de flesta barn pallar mycket mer, de är ju kunskapstörstande och dagens skola är inte speciellt ansträngande (allafall inte på långstadiet), skolan slutar halv två och sen är det fritids och det är inte så mycket de gör där tyvärr, och då bor vi ändå i en kommun  som blivit sveriges bästa bskolkommun ett antal gånger. Jag är inte speciellt imponerad.
    De är inte individuellt anpassade heller, min 8 åring läser jättebra men han får ändå hem läsläxor som tar honom 2 minuter att göra. Och han är inte duktig för att vi pressar honom heller.
    Det beror nog på vilken skola vi pratar om. Där jag jobbar är det definitivt ansträngande att gå i skolan även för de yngre... Det är ingen lekstuga vi bedriver.  Vad det gäller den individuella anpassningen kan jag säga så här: ja det ska vara anpassat efter ditt barn, det har du rätt att kräva. Dock måste jag säga som lärare att det inte alltid är det lättaste att hänga med 30 barns utveckling hela tiden. Men det är vårt jobb  och jag tycker helt enkelt att du tar upp det med din sons lärare. Säg som det är, hans läsläxa är inte tillräckligt utmanande för honom, i ditt tycke, så kanske du får en förklaring/ursäkt av läraren.
Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???