Inlägg från: Tjatte |Visa alla inlägg
  • Tjatte

lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???

Jag har också undrat över alla dessa lov, som TS. Nu är mina barn så pass stora att de kan klara sig själva hemma under loven. Men som förälder är det faktiskt ganska så stressande att veta att barnen går där hemma och egentligen vill att man ska vara ledig och göra något roligt med dem. Och jag, vi, vill ju vara lediga tillsammans med dem. Det känns inte roligt, tvärtom faktiskt, att gå till jobbet och lämna dem ensamma hela dagar. Men 16 veckors semester finns ju inte! Klart otillfredsställande.

Intressant att så många lärare i tråden direkt svarar som lärare alltid gör, "vi har faktiskt 45 tim arbetsvecka och har inget slapparjobb!". Det är det väl ingen som sagt eller trott? Jag uppfattar att trådstarten handlar om varför barnen är lediga så mycket och ingenting om att lärare skulle ha ett glassigt glidarjobb. Tror man det har man nog aldrig hälsat på i sitt eget barns skola.

FML
  • Tjatte
    071020 skrev 2011-01-08 18:21:14 följande:
    fast då undrar jag (eftersom jag svarade som lärare alltid gör) hur ska det va då? hur ska vi få till färre skollovs veckor? Orkar barnen det? Är det rättvist mot dem (yngre/äldre)? Hur ska läraren få tid under veckan till allt som måste göras om man kortar ner tiden/vecka?
    Jag utger mig inte för att ha ett förslag på hur ni ska få ihop er arbetstid, det är jag alldeles för dåligt insatt i för att uttala mig. Det jag undrar är varför man inte får diskutera det knepiga i att barnen är lediga i 16 v per år och de allra flesta föräldrar har 5-6 veckors semester? Varför måste lärare alltid känna sig så hotade av den diskussionen och direkt gå i försvarsposition om den egna arbetstiden/ledigheten?
    FML
Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???