Inlägg från: SkåneSally |Visa alla inlägg
  • SkåneSally

lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???

Hej,

Undrar en sak, ser inga skäl till att det är så förutom att det är en kvarleva från när mammorna var hemma, varför är det så många lov i skolan? Det är ju helt extremt på ett läsår, och arbetande föräldrar har inte lika mycket semester.
    Jag ser inte nyttan med att loven är så många och långa, de kunde varit mer i skolan istället och lärt sig massa bra saker!

• Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???
  • SkåneSally

Hej allihopa!

Intressant att nästan ingen håller med mig Glad, det trodde jag faktiskt inte.

Lite kommentarer:

Jag tänkte inte alls på lärarna när jag skrev frågan,  jag tycker inte att lärarna överlag har ett slött arbete, min svärföräldrar är lärare och jag har flera vänner som är lärare.

Jag tycker också att barn behöver tid för reflektion och att vara hemma och skrota osv, jag är ingen sån som har de på fritids jämt och länge, inte heller på dagis, våra fyra barn har varit hemma från 1.5-3 år, längre än många andra och vi har aldrig hämtat senare än halv fyra. De stora har varit mycket hemma eftersom vi varit föräldraledig osv och det är jättebra osv.

Jag tycker ändå att det är extremt många lovdagar totalt, jag tror att de flesta barn pallar mycket mer, de är ju kunskapstörstande och dagens skola är inte speciellt ansträngande (allafall inte på långstadiet), skolan slutar halv två och sen är det fritids och det är inte så mycket de gör där tyvärr, och då bor vi ändå i en kommun  som blivit sveriges bästa bskolkommun ett antal gånger. Jag är inte speciellt imponerad.
    De är inte individuellt anpassade heller, min 8 åring läser jättebra men han får ändå hem läsläxor som tar honom 2 minuter att göra. Och han är inte duktig för att vi pressar honom heller.

Så, lite osammanhängande text från mig, intressant det här Flört.

Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???