• SaSa och så en till

Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?

Ni som vänt era barn till framåtvänt åkande i bilen före 4 års ålder, hur långt innan 4 årsdagen vändes barnen?
    Varför?

Jag har en stol till sonen (3.5) som är framåtvänd (men han åker bakåtvänd just nu), och lillebror som snart är 1 behöver ha den bakåtvända stolen snart som 3.5 åringen sitter i, då lillemannen snart växt ur babyskyddet. Funderar på om man absolut behöver köpa en ny bakåtvänd för dryga 2000-4000:- när stol finns reddan och att sonen snart ändå kan åka framåt...

Vad säger ni, som vände tidigt?

• Svar på tråden Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?
  • vittra
    caaroooline skrev 2011-01-07 21:16:10 följande:
    jag har inte missuppfattat något! och jag skiter i det där nu! det är vad jag hört av FLER än min mamma!
    Kommer ändå inte ha mina barn fram så!
    Du skriver ju att det är olagligt, och det är fel. Så då har du missuppfattat.
  • strojes
    caaroooline skrev 2011-01-07 21:13:08 följande:
    jag vet inte ens om ni sett samma klipp! Men jag ska ha mina barn bak iaf! Känns inte så säkert å ha dom fram iaf, eftersom man kan konsentrera sig mer på barnet än på bilkörningen!
    Jag har sett de två klipp som det länkas till här i tråden. Något annat klipp hittar jag inte. Får inga träffar på någon ny lag när jag googlar.
    Om du har tid framöver får du gärna leta efter klippet för jag är intresserad av det.
  • caaroooline
    vittra skrev 2011-01-07 21:18:25 följande:
    Du skriver ju att det är olagligt, och det är fel. Så då har du missuppfattat.
    men vafan! HAHA! hur kan jag missuppfatta när andra säger exakt så till mig?
    Ja jag tkr det är fel å ha bilbarnstolen fram, å jag vet många som tkr det! eftersom man KAN konsentrera sig mer på barnet än på bilkörandet!
    Och vad folk har sagt till mig så stämmer det, dom som har stolen fram!
    men jag själv kan inte veta eftersom jag inte har bil eller körkort! Men när jag åker med folk som har sina barn fram så ser jag att dom tittar mycket på barnet! man ska väl titta på vägen när man kör bil, kan man tycka.
  • vittra

Den mamma som är med i klippet med stolen fel har ju en stol som man inte får ha framåt. Den sitter alltså felmonterad. Det finns ju olika stolar för olika syften...

• Lady Namárië
    tinis77 skrev 2011-01-07 19:50:01 följande:
    Fast det är långt ifrån så bra bältesstyrning som på en bältesstol, + att bältet kommer längre från kroppen än i en bältesstol.
    Ja, det har du ju alldeles rätt i. Lite knepigt att tillverkarna får lov att rekommendera kombistolar om det går emot vad trafiksäkerhetsverket anser. Det borde ju finnas någon form av konsekvens, kan man tycka. Obestämd
    So say we all
  • vittra
    caaroooline skrev 2011-01-07 21:22:39 följande:
    Ja jag tkr det är fel å ha bilbarnstolen fram, å jag vet många som tkr det! eftersom man KAN konsentrera sig mer på barnet än på bilkörandet!
    men jag själv kan inte veta eftersom jag inte har bil eller körkort! Men när jag åker med folk som har sina barn fram så ser jag att dom tittar mycket på barnet! man ska väl titta på vägen när man kör bil, kan man tycka.
    Ja man kan ju tycka saker, fast det har ju inte med lagar att göra... men bra att det är klarlagt nu
  • cicci85
    Men du skrev att det var olagligt att ha bilbarnstolen i fram och att det är olagligt att ha framåtvända barn under 4 år.
    Nu skriver du att du tycker att det är fel... Obestämd

Klart man undrar om man skulle ha missat en ny lag...!
  • Lady Namárië
    Det är viss skillnad på att anse att ett barn i passagerarsätet kan störa förarens uppmärksamhet, och på att hävda att det finns en ny lag som förbjuder placering av barnstolar i framsätet. Det är därför folk ifrågasätter dina tidigare inlägg. 
    So say we all
Svar på tråden Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?