• SaSa och så en till

Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?

Ni som vänt era barn till framåtvänt åkande i bilen före 4 års ålder, hur långt innan 4 årsdagen vändes barnen?
    Varför?

Jag har en stol till sonen (3.5) som är framåtvänd (men han åker bakåtvänd just nu), och lillebror som snart är 1 behöver ha den bakåtvända stolen snart som 3.5 åringen sitter i, då lillemannen snart växt ur babyskyddet. Funderar på om man absolut behöver köpa en ny bakåtvänd för dryga 2000-4000:- när stol finns reddan och att sonen snart ändå kan åka framåt...

Vad säger ni, som vände tidigt?

• Svar på tråden Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?
  • caaroooline
    Lady Namárië skrev 2011-01-07 21:29:08 följande:
    Det är viss skillnad på att anse att ett barn i passagerarsätet kan störa förarens uppmärksamhet, och på att hävda att det finns en ny lag som förbjuder placering av barnstolar i framsätet. Det är därför folk ifrågasätter dina tidigare inlägg. 
    Jag har alltid haft den åsikten att jag tkr det är fel. men eftersom vi ska ha ett barn till så hade vi tanken på att sonen skulle få sitta fram. men jag skulle inte vilja att pappan ska bli mer fokuserad på honom!

OCH sen fick jag höra om det där "nya lagen"! Hoppas ni kan läsa detta nu å förstå. vilket ni inte gjort i tidgare inlägg !
  • Åsa

Måste och måste. De tester som finns visar på en mycket förhöjd skaderisk vid framåtvänd stol. Inget större problem att hitta uppgifter om dessa om man är intresserad. Sedan är det ju upp till er själva om ni vill chansa eller ej. Fyra år är en "under denna ålder är risken som allra störst"-gräns. NTF till exempel skriver på sin webbsida: "Barn ska åka bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 5 års ålder."

Den som aldrig har oturen att bli inblandad i en olycka åker ju säkert oavsett färdsätt om man säger så. Hur andra väljer att göra kan man dessvärre inte döma så mycket efter; var och en väljer ju sin egen nivå för riskförebyggande, från bälte o livrem till motsatsen. Här i stan har jag sett helt riskignorerande personer som kört med flera  _obältade_ småbarn om man ska vara sådan.. Jag har en känsla av att flertalet (säger inte TS) som frågar om råd bara lyssnar på svar som stämmer med hur de själva vill göra.

• Pssst

*pustar ut* Va bra att det bara var en enskild ÅSIKT....Började googla som en galning efter den nya lagen som inte verkar finnas men vi hade fått rätt stora problem med 3 barn i bilen om det stämt...

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Pssst
    caaroooline skrev 2011-01-07 21:33:15 följande:
    Jag har alltid haft den åsikten att jag tkr det är fel. men eftersom vi ska ha ett barn till så hade vi tanken på att sonen skulle få sitta fram. men jag skulle inte vilja att pappan ska bli mer fokuserad på honom!

OCH sen fick jag höra om det där "nya lagen"! Hoppas ni kan läsa detta nu å förstå. vilket ni inte gjort i tidgare inlägg !
    men om det finns en ny lag, kan inte du leta upp den och länka?
    Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Sanaria

Visst är det bra att små barn sitter bakåtvända, men på en del av er låter det ju som om att det är drösvis med små framåtvända barn som dör. Jag har kollat statistiken och den ser ut så här: Av barn 0-6 år (passagerare i bil) var det 2007 1 dödsfall, 2008 2 dödsfall och 2009 1 dödsfall. Alltså går det inte att säga att antal dödsfall stiger!

• Disco
    Sanaria skrev 2011-01-07 22:51:55 följande:
    Visst är det bra att små barn sitter bakåtvända, men på en del av er låter det ju som om att det är drösvis med små framåtvända barn som dör. Jag har kollat statistiken och den ser ut så här: Av barn 0-6 år (passagerare i bil) var det 2007 1 dödsfall, 2008 2 dödsfall och 2009 1 dödsfall. Alltså går det inte att säga att antal dödsfall stiger!
    Hjärnskadade, förlamade då? För vänder man barnen om för tidigt då deras nackar inte ä fullt utvecklade ännu så ökar skaderisken, eller iaf risken att skadas ALLVARLIGT vid framåtvända barn än bakåtvända.
    Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag medvetet vänt mitt barn för tidigt och sedan krockat. Till saen hör också att man inte behöver frontalkrocka med en lastbil i 120 knyck för att skadan på barnet skall vara konstaterat utan även låga hastigheter ger stoora skador och kanske även men för livet..Är inte era barn mer värda7betyder mer än så för er utan ni verkligen på riktigt tänker tulla på rekommendationerna?
  • stinamaria

Jag vände min son ca två veckor innan han fyllde fyra. Han hade vuxit ur sin britax freeway och behövde en ny stol och det kändes onödigt att köpa en ny bakåtvänd eftersom han vägde typ 23 kilo och var över 110 cm lång. vi åker dessutom bil väldigt sällan så den användes inte många ggr innan han faktiskt gått upp till 25 kilo och därmed är för tung för bakåtvända stolar. Hade han inte varit så stor hade han gärna fått åka bak till femårsåldern.

• Lingonflickan

Man ska aldrig snåla med barns säkerhet, hyr en stol om du inte vill köpa. Men hyr på ett godkänt ställe och var noga med att den är i säkert skick. Lycka till.

Bara döda fiskar flyter medströms
  • dogcatbird
    Lingonflickan skrev 2011-01-08 09:52:55 följande:
    Man ska aldrig snåla med barns säkerhet, hyr en stol om du inte vill köpa. Men hyr på ett godkänt ställe och var noga med att den är i säkert skick. Lycka till.
    Precis, "njae, vi hade inte lust att betala ett par tusingar, Vi chansade. Tyvärr var det du som fick ta smällen, barnet"

Hur jobbigt och dyrt blir det inte med att nackskadat barn? 
  • dogcatbird
    SaSa och så en till skrev 2011-01-07 09:26:36 följande:
    Ni som vänt era barn till framåtvänt åkande i bilen före 4 års ålder, hur långt innan 4 årsdagen vändes barnen?
    Varför?

Jag har en stol till sonen (3.5) som är framåtvänd (men han åker bakåtvänd just nu), och lillebror som snart är 1 behöver ha den bakåtvända stolen snart som 3.5 åringen sitter i, då lillemannen snart växt ur babyskyddet. Funderar på om man absolut behöver köpa en ny bakåtvänd för dryga 2000-4000:- när stol finns reddan och att sonen snart ändå kan åka framåt...

Vad säger ni, som vände tidigt?
    Jag tycker att det är samma sak som att gå ut på fl och be folk som låter barnet ligga utan att man håller i dem på skötbordet att komma med försäkringar om att det visst går bra och att det inte är så många som ramlar ned. Om du får ihop tillräckligt många som säger att det är bra så väljer du att låta barnet ligga utan att hålla i när du tar fram blöjor osv? Och om du får ihop tillräckligt många som säger att du ska chansa med bilsäkerheten så kommer du att göra det? 
  • stinamaria

Kan tillägga att jag tycker du ska hyra en stol sålänge. Jag hade inte velat vända vid 3,5 år. Anledningen till att jag inte köpte en ny bakåtvänd var för att det bara var två veckor till fyraårsdagen och att min son är stor.

• Cecci78
    Sanaria skrev 2011-01-07 22:51:55 följande:
    Kan ju bli andra allvarliga skador på barnet
    http://www.joelsjourney.org/index.html
  • Finesse

Så kom årets dummaste å mest ointelligenta trådstart... 

FÖR 100 GÅNGEN HÄR PÅ FL:

MAN VÄNDER INTE ETT BARN BARA FÖR ATT MAN FÅR SYSKON!!! VARFÖR I HELA FRIDENS NAMN ÄR ENA SYSKONET VÄRT MER. DET ÄR 5 GGR SÄKRARE ATT SITTA BAKÅTVÄND ÄN FRAMÅTVÄND.

Nu hoppas jag å håller mina tummar att ingen mer gör en sådan här tråd.. 

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Solrosmamma

Jag skulle nog lyssna på de som kan.
    Jag har en dotter och skulle aldrig sätta henne framåtvänd innan det är dax.
    Det sägs ju att de bryter nacken om man krockar och det vill man ju inte.

• Linastrumpan

När min dotter var drygt 3år så "behövde" lillasyster hennes stol. Jag köpte då en two way åt henne och nu fyllda 5år sitter hon fortfarande bra i den BAKÅTVÄNT. Den kostade 1700kr och det är ablolut väl värda pengar om olyckan skulle vara framme. Hon kan nog använda den i ett år till, dvs lika länge som hon använde den andra stolen. Så mitt råd till dig är att köpa den största bakåtvända som finns (two way) och låta sonen åka bakåt så länge som det är möjligt. Du vill väl att båda dina barn ska åka så säkert som möjligt?

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • mysmamma84
    caaroooline skrev 2011-01-07 21:22:39 följande:
    men vafan! HAHA! hur kan jag missuppfatta när andra säger exakt så till mig?
    Ja jag tkr det är fel å ha bilbarnstolen fram, å jag vet många som tkr det! eftersom man KAN konsentrera sig mer på barnet än på bilkörandet!
    Och vad folk har sagt till mig så stämmer det, dom som har stolen fram!
    men jag själv kan inte veta eftersom jag inte har bil eller körkort! Men när jag åker med folk som har sina barn fram så ser jag att dom tittar mycket på barnet! man ska väl titta på vägen när man kör bil, kan man tycka.
    Du dom kanske sa framåt vänd åt dej men du tolkade de som framsätet :P
Svar på tråden Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?