• SaSa och så en till

Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?

Ni som vänt era barn till framåtvänt åkande i bilen före 4 års ålder, hur långt innan 4 årsdagen vändes barnen?
    Varför?

Jag har en stol till sonen (3.5) som är framåtvänd (men han åker bakåtvänd just nu), och lillebror som snart är 1 behöver ha den bakåtvända stolen snart som 3.5 åringen sitter i, då lillemannen snart växt ur babyskyddet. Funderar på om man absolut behöver köpa en ny bakåtvänd för dryga 2000-4000:- när stol finns reddan och att sonen snart ändå kan åka framåt...

Vad säger ni, som vände tidigt?

• Svar på tråden Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?
  • Lady Namárië
    vittra skrev 2011-01-07 17:38:55 följande:
    Jo det klart att det funkar, de är ju godkända för det men det är ju inte optimalt. NTF rekommenderar det ju heller inte. Om man googlar hittar man ganska mycket om detta, bland annat här:
    www.sakerhetsbutiken.se/artikel.php?id=12&ref...

Står även att läsa lite varstans på NTF:s sida, här tex:
    www.ntf.se/Halland/default.asp?RecID=24139

"Kombistolen fungerar utmärkt bakåtvänd, men sämre framåtvänd. För framåtvänt åkande rekommenderar NTF istället bältesstol eller -kudde. "
    Tack! Jätteintressant att läsa! (Vi håller också på att klura ut bästa stolskombon för tre ungar i olika storlekar, och det är ju en djungel.) Fast tyngdmässigt är det ju en rackarns skillnad på en TwoWay och en Multitech. Vår TwoWay väger definitivt inte mer än den framåtvända stol han har till vardags, och det finns bältesstyrning på den.
    So say we all
  • tinis77
    Lady Namárië skrev 2011-01-07 18:09:50 följande:
     Vår TwoWay väger definitivt inte mer än den framåtvända stol han har till vardags, och det finns bältesstyrning på den.
    Fast det är långt ifrån så bra bältesstyrning som på en bältesstol, + att bältet kommer längre från kroppen än i en bältesstol.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Kodia

Vi vände iofs inte sonen förrän ett par månader efter 4-årsdagen, eftersom han inte fick plats i sin Twoway längre. Då var han 117 cm & 25 kg. Hade det inte varit för att han var så stor hade han fått sitta bakåtvänt längre, så klart - jag gamblar inte med mina barns liv i onödan!

Så mitt tips beror lite på hur stor han är - om han är under 110-115 cm tycker jag att ni skall köpa en Britax Twoway att använda bakåtvänt istället. De brukar finnas på erbjudanden för under 2000:-. Då har ni också en säker och rymlig stol till lillebror när han blir större.

• caaroooline

Man får ej ha barn framåtvända före 4 års ålder. man får inte heller ha dom i framsätet! (bakåtvända) innan 4 års ålder! tydligen nå ny lag! så vänd inte stolen! för barnets säkerthet.

• cicci85
    caaroooline skrev 2011-01-07 20:36:55 följande:
    Man får ej ha barn framåtvända före 4 års ålder. man får inte heller ha dom i framsätet! (bakåtvända) innan 4 års ålder! tydligen nå ny lag! så vänd inte stolen! för barnets säkerthet.
    jaså, det har jag inte hört, kan du länka till nånstans där det står?
  • vittra
    caaroooline skrev 2011-01-07 20:36:55 följande:
    Bullshit. Klart man får ha dem i framsätet, om man kopplat bort airbagen givetvis.
    Man får också ha dem framåtvända innan 4 års ålder men det rekommenderas att ha dem bakåtvända tills de är minst 4-5 år.
  • cicci85

TS: min son va 3 år och 8 mån när lillebror skulle byta från babyskydd. Eftersom jag ville att båda mina barn skulle få åka så säkert som möjligt så köpte vi en till bakåtvänd stol så fick storebror fortätta åka säkert i bilen Britax Twoway är ju den rymligaste stolen, dessutom ofta den billigaste ca 1800kr.

Eftersom det är 5 gånger större risk att det framåtvända barnet dör vid en olycka tycker jag att man borde vilja ha sina barn bakåtvända så länge som det bara är möjligt!

varför vill du veta varför de som vänt tidigt har för anledning att göra det? Det är väl bättre att höra av oss som inte vänt tidigt varför man ska ha barnen bakåtvända

• caaroooline

Det är en ny lag som sagt!
    Och polisen hade tydligen stannat massvis med folk som hade stolen i framsätet före 4 års ålder. Dom fick inte åka därifrån förens dom hade flyttat på stolen!
    Dom sa de på nyheterna för ungefär en vecka sedan!

• Anna Lisa

Eftersom vår son blev för lång för bakåtvänd stol var vi tvugna att vända den framåt när han var 3 år, han satt så otroligt trångt med benen vid bakåtvänd, han klagade givetvis på att han fick så ont i benen vilket var förståeligt. Och vi hade inte råd att köpa en ny bil med större plats, vi har halvkombi.

• cicci85
    caaroooline skrev 2011-01-07 20:45:40 följande:
    Det är en ny lag som sagt!
    Och polisen hade tydligen stannat massvis med folk som hade stolen i framsätet före 4 års ålder. Dom fick inte åka därifrån förens dom hade flyttat på stolen!
    Dom sa de på nyheterna för ungefär en vecka sedan!
    Tyvärr har du nog missuppfattat det... Det vore jättebra om det kom en sån lag att de ska åka bakåtvänt till 4 år, men inte ännu...
    kolla klippel på nyhetskanelen igen...
Svar på tråden Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?