• cicci85

Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?

caaroooline skrev 2011-01-07 20:36:55 följande:
    Man får ej ha barn framåtvända före 4 års ålder. man får inte heller ha dom i framsätet! (bakåtvända) innan 4 års ålder! tydligen nå ny lag! så vänd inte stolen! för barnets säkerthet.
    jaså, det har jag inte hört, kan du länka till nånstans där det står?
  • cicci85

TS: min son va 3 år och 8 mån när lillebror skulle byta från babyskydd. Eftersom jag ville att båda mina barn skulle få åka så säkert som möjligt så köpte vi en till bakåtvänd stol så fick storebror fortätta åka säkert i bilen Britax Twoway är ju den rymligaste stolen, dessutom ofta den billigaste ca 1800kr.

Eftersom det är 5 gånger större risk att det framåtvända barnet dör vid en olycka tycker jag att man borde vilja ha sina barn bakåtvända så länge som det bara är möjligt!

varför vill du veta varför de som vänt tidigt har för anledning att göra det? Det är väl bättre att höra av oss som inte vänt tidigt varför man ska ha barnen bakåtvända

• cicci85
    caaroooline skrev 2011-01-07 20:45:40 följande:
    Det är en ny lag som sagt!
    Och polisen hade tydligen stannat massvis med folk som hade stolen i framsätet före 4 års ålder. Dom fick inte åka därifrån förens dom hade flyttat på stolen!
    Dom sa de på nyheterna för ungefär en vecka sedan!
    Tyvärr har du nog missuppfattat det... Det vore jättebra om det kom en sån lag att de ska åka bakåtvänt till 4 år, men inte ännu...
    kolla klippel på nyhetskanelen igen...
  • cicci85
    caaroooline skrev 2011-01-07 20:54:11 följande:
    Ni verkar itne kunna läsa ;)
    Men som sagt min mamma hade sett klippet. + många andra? så tror inte att alla andra också missuppfattat de ;)
    För jag blev så besviken, för när nästa barn kommer så tänkte vi ha den äldsta fram. men nu tänker vi inte ha det, när de inte är säkert och när lagen säger så!
    Jag har sett klippen flera gånger. De hjälper en tjej att montera en framåtvänd kombistol bakåtvänt men ingenting om att de inte får sitta i framsätet, om airbagen är avstängd. Om det vore en ny lag borde väl det stå i tidningen och komma upp överst när man googlar.. eller? Försök hitta den lagen nedskriven och länka tack
  • cicci85
    tinis77 skrev 2011-01-07 21:08:26 följande:
    Själv tycker jag att det är värre att nacken går av som den gör om dem sitter framåt och man krockar...
    Håller med!
  • cicci85
    caaroooline skrev 2011-01-07 21:07:39 följande:
    går inte att se klippet!
    men som sagt så ska inte stolen vändas innan 4 år. Skulle aldrig utsätta mitt barn för det.
    Och sen sitter dom inte riktigt säkert i hela bilen förutom i mitten bak!

Konstigt, det funakr för mig, om det va klippen jag länkade till du menade.

här kan du läsa lagen som gäller barn i bil : http://www.ntf.se/konsument/barnibil/

• cicci85
    caaroooline skrev 2011-01-07 21:22:39 följande:
    men vafan! HAHA! hur kan jag missuppfatta när andra säger exakt så till mig?
    Ja jag tkr det är fel å ha bilbarnstolen fram, å jag vet många som tkr det! eftersom man KAN konsentrera sig mer på barnet än på bilkörandet!
    Och vad folk har sagt till mig så stämmer det, dom som har stolen fram!
    men jag själv kan inte veta eftersom jag inte har bil eller körkort! Men när jag åker med folk som har sina barn fram så ser jag att dom tittar mycket på barnet! man ska väl titta på vägen när man kör bil, kan man tycka.
    Men du skrev att det var olagligt att ha bilbarnstolen i fram och att det är olagligt att ha framåtvända barn under 4 år.
    Nu skriver du att du tycker att det är fel... Obestämd

Klart man undrar om man skulle ha missat en ny lag...!
Svar på tråden Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?