• SaSa och så en till

Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?

Ni som vänt era barn till framåtvänt åkande i bilen före 4 års ålder, hur långt innan 4 årsdagen vändes barnen?
    Varför?

Jag har en stol till sonen (3.5) som är framåtvänd (men han åker bakåtvänd just nu), och lillebror som snart är 1 behöver ha den bakåtvända stolen snart som 3.5 åringen sitter i, då lillemannen snart växt ur babyskyddet. Funderar på om man absolut behöver köpa en ny bakåtvänd för dryga 2000-4000:- när stol finns reddan och att sonen snart ändå kan åka framåt...

Vad säger ni, som vände tidigt?

• Svar på tråden Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?
  • Lady Namárië

Varför inte köpa en vändbar stol? 5½-åring fick en Britax Two-Way i tre½-årsåldern, och den har han nu som framåtvänd stol i mormors bil. Den är stor och rymlig, och han satt fortfarande bra bakåtvänd i den när han var fyra. 

So say we all
  • Teskedsmamman

Tanken att vända för tidigt finns inte, vi hyrde en stol de få månader som det gällde innan det gick att vända äldsta sonen.

Pengar är ingen orsak för att vända barnen för tidigt, för oss...

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • zika

Min låånga och tunga kille vägde över 25kg innan han fyllde 4 och eftersom det inte finns någon bakåtvänd stol på markanden som klarar mer än 25kg så hade vi inget val annat än att vända honom. Hade gärna haft honom bakåt ett tag till annars. Han hade inte växt ur sin Britax Two Way på längden

• tinis77

Du kan ju köpa en britax two-way till stora så kan han åka bakåt länge till. Min äldsta är 5 år & 4 månader och han åker bakåt fortfarande. Kombistolar bör inte användas framåt pga bältet lätt hamnar fel över barnet, för långt från kroppen och så är de tyngre än en bältesstol.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • vittra
    Lady Namárië skrev 2011-01-07 09:41:02 följande:
    Varför inte köpa en vändbar stol? 5½-åring fick en Britax Two-Way i tre½-årsåldern, och den har han nu som framåtvänd stol i mormors bil. Den är stor och rymlig, och han satt fortfarande bra bakåtvänd i den när han var fyra. 
    Jag har lärt mig att man inte bör ha de vändbara stolarna framåt (skitdåligt, jag vet) för att de blir för tunga och då är det inte säkert att ha så. Vi har också en two-way och köpte den just för att kunna ha den framåt sen, men nu struntar vi i det och kommer köpa en vanlig framåtvänd när hon blir äldre.
  • suziz

Hade samma bryderi, men det var egentligen inget svårt val för mig utan den äldre fick en Two-Way, som han fortfarande åker i bakåtvänt nu 5 år fyllda.

Det går ju bra för de flesta att vända dem tidigt, vi hade ju med facit i hand kunnat göra det för vi har inte krockat, men det kan man ju inte veta i förväg och riskera mitt barns liv för 2000 kr? Nej det gör jag bara inte!

• vittra

Vi har förresten samma dilemma, men valet blev enkelt när jag började forska i det. Hon får fortsätta åka bakåtvänd i sin stol och sen köper vi en till bakåtvänd helt enkelt. Aldrig att jag vänder henne framåt redan nu vid drygt 3 års ålder. Men vår minsta är bara 4½ månad, känner dock ändå att det börjar bli dags att byta bort babystolen.

• Lady Namárië
    vittra skrev 2011-01-07 10:21:29 följande:
    Jag har lärt mig att man inte bör ha de vändbara stolarna framåt (skitdåligt, jag vet) för att de blir för tunga och då är det inte säkert att ha så. Vi har också en two-way och köpte den just för att kunna ha den framåt sen, men nu struntar vi i det och kommer köpa en vanlig framåtvänd när hon blir äldre.
    Mm, jag läste det i en tråd häromdagen, och ringde och pratade med Britax. De hävdade (förstås, kanske) att det inte stämde, utan att både Two Way och MutliTech funkar utmärkt framåt. Var har du hört den här infon? Jag skulle gärna vilja läsa det.
    So say we all
  • Dr Mupp

Jag vände dottern när hon var prick fyra. Detta för att slippa ha tre bakåtvända stolar. Men så åker vi bil ca 3-4 ggr per år (Ja det kan smälla lika bra för det).

Idag är hon 7,5 och jag har fortfarande ångest att hon sitter framåt för hon får faktiskt plats bakåt i two-way. Så jag skulle inte rekommender att vända i förtid utan köp en two-way till storebror. För om de smäller så kommer de där 2-4000 vara väl investerade pengar. Hans liv är väl ändå värt mer än 2-4000 kr.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • vittra
    Lady Namárië skrev 2011-01-07 16:50:58 följande:
    Mm, jag läste det i en tråd häromdagen, och ringde och pratade med Britax. De hävdade (förstås, kanske) att det inte stämde, utan att både Two Way och MutliTech funkar utmärkt framåt. Var har du hört den här infon? Jag skulle gärna vilja läsa det.
    Jo det klart att det funkar, de är ju godkända för det men det är ju inte optimalt. NTF rekommenderar det ju heller inte. Om man googlar hittar man ganska mycket om detta, bland annat här:
    www.sakerhetsbutiken.se/artikel.php&ref=23

Står även att läsa lite varstans på NTF:s sida, här tex:
    www.ntf.se/Halland/default.asp

"Kombistolen fungerar utmärkt bakåtvänd, men sämre framåtvänd. För framåtvänt åkande rekommenderar NTF istället bältesstol eller -kudde. "
Svar på tråden Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?