Inlägg från: Lady Namárië |Visa alla inlägg
  • Lady Namárië

Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?

Varför inte köpa en vändbar stol? 5½-åring fick en Britax Two-Way i tre½-årsåldern, och den har han nu som framåtvänd stol i mormors bil. Den är stor och rymlig, och han satt fortfarande bra bakåtvänd i den när han var fyra. 

So say we all
  • Lady Namárië
    vittra skrev 2011-01-07 10:21:29 följande:
    Jag har lärt mig att man inte bör ha de vändbara stolarna framåt (skitdåligt, jag vet) för att de blir för tunga och då är det inte säkert att ha så. Vi har också en two-way och köpte den just för att kunna ha den framåt sen, men nu struntar vi i det och kommer köpa en vanlig framåtvänd när hon blir äldre.
    Mm, jag läste det i en tråd häromdagen, och ringde och pratade med Britax. De hävdade (förstås, kanske) att det inte stämde, utan att både Two Way och MutliTech funkar utmärkt framåt. Var har du hört den här infon? Jag skulle gärna vilja läsa det.
    So say we all
  • Lady Namárië
    vittra skrev 2011-01-07 17:38:55 följande:
    Jo det klart att det funkar, de är ju godkända för det men det är ju inte optimalt. NTF rekommenderar det ju heller inte. Om man googlar hittar man ganska mycket om detta, bland annat här:
    www.sakerhetsbutiken.se/artikel.php?id=12&ref...

Står även att läsa lite varstans på NTF:s sida, här tex:
    www.ntf.se/Halland/default.asp?RecID=24139

"Kombistolen fungerar utmärkt bakåtvänd, men sämre framåtvänd. För framåtvänt åkande rekommenderar NTF istället bältesstol eller -kudde. "
    Tack! Jätteintressant att läsa! (Vi håller också på att klura ut bästa stolskombon för tre ungar i olika storlekar, och det är ju en djungel.) Fast tyngdmässigt är det ju en rackarns skillnad på en TwoWay och en Multitech. Vår TwoWay väger definitivt inte mer än den framåtvända stol han har till vardags, och det finns bältesstyrning på den.
    So say we all
  • Lady Namárië
    tinis77 skrev 2011-01-07 19:50:01 följande:
    Fast det är långt ifrån så bra bältesstyrning som på en bältesstol, + att bältet kommer längre från kroppen än i en bältesstol.
    Ja, det har du ju alldeles rätt i. Lite knepigt att tillverkarna får lov att rekommendera kombistolar om det går emot vad trafiksäkerhetsverket anser. Det borde ju finnas någon form av konsekvens, kan man tycka. Obestämd
    So say we all
  • Lady Namárië
    caaroooline skrev 2011-01-07 21:22:39 följande:
    men vafan! HAHA! hur kan jag missuppfatta när andra säger exakt så till mig?
    Ja jag tkr det är fel å ha bilbarnstolen fram, å jag vet många som tkr det! eftersom man KAN konsentrera sig mer på barnet än på bilkörandet!
    Och vad folk har sagt till mig så stämmer det, dom som har stolen fram!
    men jag själv kan inte veta eftersom jag inte har bil eller körkort! Men när jag åker med folk som har sina barn fram så ser jag att dom tittar mycket på barnet! man ska väl titta på vägen när man kör bil, kan man tycka.
    Det är viss skillnad på att anse att ett barn i passagerarsätet kan störa förarens uppmärksamhet, och på att hävda att det finns en ny lag som förbjuder placering av barnstolar i framsätet. Det är därför folk ifrågasätter dina tidigare inlägg. 
    So say we all
Svar på tråden Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?