• vittra

Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?

Lady Namárië skrev 2011-01-07 09:41:02 följande:
    Varför inte köpa en vändbar stol? 5½-åring fick en Britax Two-Way i tre½-årsåldern, och den har han nu som framåtvänd stol i mormors bil. Den är stor och rymlig, och han satt fortfarande bra bakåtvänd i den när han var fyra. 
    Jag har lärt mig att man inte bör ha de vändbara stolarna framåt (skitdåligt, jag vet) för att de blir för tunga och då är det inte säkert att ha så. Vi har också en two-way och köpte den just för att kunna ha den framåt sen, men nu struntar vi i det och kommer köpa en vanlig framåtvänd när hon blir äldre.
  • vittra

Vi har förresten samma dilemma, men valet blev enkelt när jag började forska i det. Hon får fortsätta åka bakåtvänd i sin stol och sen köper vi en till bakåtvänd helt enkelt. Aldrig att jag vänder henne framåt redan nu vid drygt 3 års ålder. Men vår minsta är bara 4½ månad, känner dock ändå att det börjar bli dags att byta bort babystolen.

• vittra
    Lady Namárië skrev 2011-01-07 16:50:58 följande:
    Mm, jag läste det i en tråd häromdagen, och ringde och pratade med Britax. De hävdade (förstås, kanske) att det inte stämde, utan att både Two Way och MutliTech funkar utmärkt framåt. Var har du hört den här infon? Jag skulle gärna vilja läsa det.
    Jo det klart att det funkar, de är ju godkända för det men det är ju inte optimalt. NTF rekommenderar det ju heller inte. Om man googlar hittar man ganska mycket om detta, bland annat här:
    www.sakerhetsbutiken.se/artikel.php&ref=23

Står även att läsa lite varstans på NTF:s sida, här tex:
    www.ntf.se/Halland/default.asp

"Kombistolen fungerar utmärkt bakåtvänd, men sämre framåtvänd. För framåtvänt åkande rekommenderar NTF istället bältesstol eller -kudde. "
  • vittra
    caaroooline skrev 2011-01-07 20:36:55 följande:
    Man får ej ha barn framåtvända före 4 års ålder. man får inte heller ha dom i framsätet! (bakåtvända) innan 4 års ålder! tydligen nå ny lag! så vänd inte stolen! för barnets säkerthet.
    Bullshit. Klart man får ha dem i framsätet, om man kopplat bort airbagen givetvis.
    Man får också ha dem framåtvända innan 4 års ålder men det rekommenderas att ha dem bakåtvända tills de är minst 4-5 år.
  • vittra
    caaroooline skrev 2011-01-07 20:45:40 följande:
    Det är en ny lag som sagt!
    Och polisen hade tydligen stannat massvis med folk som hade stolen i framsätet före 4 års ålder. Dom fick inte åka därifrån förens dom hade flyttat på stolen!
    Dom sa de på nyheterna för ungefär en vecka sedan!
    Alla andra har inte missuppfattat detta, det är i så fall bara du och din mamma som gjort det. Jag skrev själv en tråd om det när det visades på nyheterna. För enkelhetens skull kan du läsa här vad lagen säger:
    www.ntf.se/Halland/default.asp

"Enligt svensk lag ska alla använda bilbälte. Dessutom ska barn som är kortare än 135 centimeter använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde."
  • vittra
    caaroooline skrev 2011-01-07 21:16:10 följande:
    jag har inte missuppfattat något! och jag skiter i det där nu! det är vad jag hört av FLER än min mamma!
    Kommer ändå inte ha mina barn fram så!
    Du skriver ju att det är olagligt, och det är fel. Så då har du missuppfattat.
  • vittra

Den mamma som är med i klippet med stolen fel har ju en stol som man inte får ha framåt. Den sitter alltså felmonterad. Det finns ju olika stolar för olika syften...

• vittra
    caaroooline skrev 2011-01-07 21:22:39 följande:
    men vafan! HAHA! hur kan jag missuppfatta när andra säger exakt så till mig?
    Ja jag tkr det är fel å ha bilbarnstolen fram, å jag vet många som tkr det! eftersom man KAN konsentrera sig mer på barnet än på bilkörandet!
    Och vad folk har sagt till mig så stämmer det, dom som har stolen fram!
    men jag själv kan inte veta eftersom jag inte har bil eller körkort! Men när jag åker med folk som har sina barn fram så ser jag att dom tittar mycket på barnet! man ska väl titta på vägen när man kör bil, kan man tycka.
    Ja man kan ju tycka saker, fast det har ju inte med lagar att göra... men bra att det är klarlagt nu
Svar på tråden Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?