• caaroooline

Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?

Man får ej ha barn framåtvända före 4 års ålder. man får inte heller ha dom i framsätet! (bakåtvända) innan 4 års ålder! tydligen nå ny lag! så vänd inte stolen! för barnets säkerthet.

• caaroooline

Det är en ny lag som sagt!
    Och polisen hade tydligen stannat massvis med folk som hade stolen i framsätet före 4 års ålder. Dom fick inte åka därifrån förens dom hade flyttat på stolen!
    Dom sa de på nyheterna för ungefär en vecka sedan!

• caaroooline

Ni verkar itne kunna läsa ;)
    Men som sagt min mamma hade sett klippet. + många andra? så tror inte att alla andra också missuppfattat de ;)
    För jag blev så besviken, för när nästa barn kommer så tänkte vi ha den äldsta fram. men nu tänker vi inte ha det, när de inte är säkert och när lagen säger så!

• caaroooline

har ni svårt å läsa fortfarande? JAG har inte missuppfattat. det är min mamma och alla andra som sett klippet. så berätta, hur va det då?

• caaroooline

Det klippet har jag med sett, men är nog inte samma som vi tänker på!

Hur som haver så ska man inte vända en stol framåt innan 4 års ålder.

• caaroooline

går inte att se klippet!
    men som sagt så ska inte stolen vändas innan 4 år. Skulle aldrig utsätta mitt barn för det.
    Och sen sitter dom inte riktigt säkert i hela bilen förutom i mitten bak!

• caaroooline
    Belleles skrev 2011-01-07 21:05:25 följande:

Ja kan du länka, kollar man t ex volvos stolar och rekomendationer så bör man åka baklänges så länge det är möjligt men är man då som min bonus väldigt lång för sin ålder finns det ingen möjlighet att åka baklänges. Då skulle hennes ben gå av.

Vi satte henne förresten framlänges i somras och då var hon 3.5 år.

har inte tid å leta nå klipp! Och när jag kollade fort så hittade jag inte det. Det är fortfarande inte jag som sett klippet!!!
  • caaroooline
    strojes skrev 2011-01-07 21:11:41 följande:
    Både jag och min make har sett klippet nu och där sägs inget om att små barn inte får åka i framsätet. Tjejen i klippet fick hjälp av polisen att montera stolen rätt för att minimera ev skada vid krock.
    jag vet inte ens om ni sett samma klipp! Men jag ska ha mina barn bak iaf! Känns inte så säkert å ha dom fram iaf, eftersom man kan konsentrera sig mer på barnet än på bilkörningen!
  • caaroooline
    vittra skrev 2011-01-07 21:14:14 följande:
    Alla andra har inte missuppfattat detta, det är i så fall bara du och din mamma som gjort det. Jag skrev själv en tråd om det när det visades på nyheterna. För enkelhetens skull kan du läsa här vad lagen säger:
    www.ntf.se/Halland/default.asp?RecID=24139

"Enligt svensk lag ska alla använda bilbälte. Dessutom ska barn som är kortare än 135 centimeter använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde."
    jag har inte missuppfattat något! och jag skiter i det där nu! det är vad jag hört av FLER än min mamma!
    Kommer ändå inte ha mina barn fram så!
  • caaroooline
    vittra skrev 2011-01-07 21:18:25 följande:
    Du skriver ju att det är olagligt, och det är fel. Så då har du missuppfattat.
    men vafan! HAHA! hur kan jag missuppfatta när andra säger exakt så till mig?
    Ja jag tkr det är fel å ha bilbarnstolen fram, å jag vet många som tkr det! eftersom man KAN konsentrera sig mer på barnet än på bilkörandet!
    Och vad folk har sagt till mig så stämmer det, dom som har stolen fram!
    men jag själv kan inte veta eftersom jag inte har bil eller körkort! Men när jag åker med folk som har sina barn fram så ser jag att dom tittar mycket på barnet! man ska väl titta på vägen när man kör bil, kan man tycka.
  • caaroooline
    Lady Namárië skrev 2011-01-07 21:29:08 följande:
    Det är viss skillnad på att anse att ett barn i passagerarsätet kan störa förarens uppmärksamhet, och på att hävda att det finns en ny lag som förbjuder placering av barnstolar i framsätet. Det är därför folk ifrågasätter dina tidigare inlägg. 
    Jag har alltid haft den åsikten att jag tkr det är fel. men eftersom vi ska ha ett barn till så hade vi tanken på att sonen skulle få sitta fram. men jag skulle inte vilja att pappan ska bli mer fokuserad på honom!

OCH sen fick jag höra om det där "nya lagen"! Hoppas ni kan läsa detta nu å förstå. vilket ni inte gjort i tidgare inlägg !
Svar på tråden Ni som vände barnen framåt tidigt, kan ni hjälpa mig?