• Malin8903

Godisberoende

Jag undrar om någon har bra tips om hur man ska sluta äta godsaker, har försökt med det där att ta frukt osv istället men det funkar inte, det slutar med att jag tar frukt OCH godis.

Jag äter oftast godis när jag blir ensam vilket blir varje kväll eftersom sambon jobbar på natten, så direkt när han går så kan jag börja baka eller leta i skåpen efter något, är precis som att jag MÅSTE äta något när jag är ensam.....

Men iaf har någon bra förslag på hur jag ska tänka eller göra när det blir såhär? Jag har försökt sluta men kan högst hålla upp i en vecka sen börjar jag igen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 23:46
    Sen så kan man ju tänka på att godis inte bara leder till övervikt utan även om man är smal och äter mkt godis så kan det ändå påverka blodet(fett i blodet?) så även om det inte syns på ut sidan att man äter mkt så kan det ju förstöra mkt på insidan....Ville bara tillägga det för någon anledning:)

• Svar på tråden Godisberoende
  • emelielj

åh vad jag känner igen mig. Exakt. Jag köper hem frukt för att äta det istället och vara nyttig, men äter alltid godis efter ändå, jag är chokladberoende :) ! vet faktiskt inte vad man ska göra, typ hålla sig upptagen och göra saker, men vet att det inte funkar heller.. Som nu när min sambo jobbar och jag är ledig idag, jag behöver inte ens vara hungrig, utan jag bara småäter hela tiden.

• Malin8903
    emelielj skrev 2010-12-03 12:29:02 följande:
    åh vad jag känner igen mig. Exakt. Jag köper hem frukt för att äta det istället och vara nyttig, men äter alltid godis efter ändå, jag är chokladberoende :) ! vet faktiskt inte vad man ska göra, typ hålla sig upptagen och göra saker, men vet att det inte funkar heller.. Som nu när min sambo jobbar och jag är ledig idag, jag behöver inte ens vara hungrig, utan jag bara småäter hela tiden.
    Ja precis, här blir det antingen choklad, chips eller kladdkaka... och även om man inte ens har något hemma så blir det att man  köper....har försökt med att jag inte har råd att köpa det men det slinker ner ändå.... hmm kan det vara så att man småäter för att man är uttråkad?...men man kan ju inte aktivera sig hela tiden heller...
  • emelielj

nej jag veet, de e skitdumt, min sambo är rätt duktigt, eller han är inte van vid att småäta eller äta godis varje dag så jag äter alltid ensam, men nu när jag är gravid skäms jag inte lika mycket framför honom. Jag äter mer Pizza och andra onyttigheter än honom också. Min mamma är likadan som jag , och vet att hon har det jobbigt med småätande också. De är skitjobbigt för man vet ju att man är jätteonyttig medans man äter, men så tänker jag alltid att detta lilla gör ingenting, och skitsamma jag skjuter upp de typ. Men så kan man ju itne tänka heller..

• Malin8903

Nä min sambo småäter inte heller, men däremot dricker han mer läsk på helgerna å sånt än vad jag gör...men det är de ända.

Precis man tänker ju så att det lilla gör inget men tillslut så blir det där "lilla" ganska mkt tillslut...Fattar inte hur man ska kunna ändra tänkandet.

Jag ska nog försöka sätta upp ett mål, som gör en motiverad till att sluta att småäta.....men risken är att man skjuter upp det med.

• emelielj

Jag hade samma problem med att sluta röka, jag slöt upp det hela tiden, men när jag blev gravid så ca de lättare för då blev jag ju så illa tvungen att sluta röka.. Men godis.. Även mat kan jag föräta p
    M

• MiniJi

Det enda som har funkat för mitt sockerberoende har varit att skippa ALLA kolhydrater. Första veckan var fruktansvärd, jag grät, klättrade på väggarna, var helt upp och ner. Men sen lättade det.

• emelielj

Det är just den första veckan, det jobbigaste, som jag aldrig kommee förbi :(

• Favvo

Det lättaste är ändå att skippa att köpa hem det...?!

• Malin8903
    emelielj skrev 2010-12-03 20:58:04 följande:
    Jag hade samma problem med att sluta röka, jag slöt upp det hela tiden, men när jag blev gravid så ca de lättare för då blev jag ju så illa tvungen att sluta röka.. Men godis.. Även mat kan jag föräta p
    M
    Hehe okej, ja då har man verkligen en vettig anledning till att sluta för att man är tvungen, men att sluta med godis osv är nog svårare eftersom man tänker att det inte kan skada någon eller man kan ju få massa sjukdomar om det går alldeles för långt...just därför jag vill sluta nu innan det går för långt....Grattis till att du är gravid förresten:)
Svar på tråden Godisberoende