• Malin8903

Godisberoende

Jag undrar om någon har bra tips om hur man ska sluta äta godsaker, har försökt med det där att ta frukt osv istället men det funkar inte, det slutar med att jag tar frukt OCH godis.

Jag äter oftast godis när jag blir ensam vilket blir varje kväll eftersom sambon jobbar på natten, så direkt när han går så kan jag börja baka eller leta i skåpen efter något, är precis som att jag MÅSTE äta något när jag är ensam.....

Men iaf har någon bra förslag på hur jag ska tänka eller göra när det blir såhär? Jag har försökt sluta men kan högst hålla upp i en vecka sen börjar jag igen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 23:46
    Sen så kan man ju tänka på att godis inte bara leder till övervikt utan även om man är smal och äter mkt godis så kan det ändå påverka blodet(fett i blodet?) så även om det inte syns på ut sidan att man äter mkt så kan det ju förstöra mkt på insidan....Ville bara tillägga det för någon anledning:)

• Svar på tråden Godisberoende
  • Malin8903
    emelielj skrev 2010-12-03 12:29:02 följande:
    åh vad jag känner igen mig. Exakt. Jag köper hem frukt för att äta det istället och vara nyttig, men äter alltid godis efter ändå, jag är chokladberoende :) ! vet faktiskt inte vad man ska göra, typ hålla sig upptagen och göra saker, men vet att det inte funkar heller.. Som nu när min sambo jobbar och jag är ledig idag, jag behöver inte ens vara hungrig, utan jag bara småäter hela tiden.
    Ja precis, här blir det antingen choklad, chips eller kladdkaka... och även om man inte ens har något hemma så blir det att man  köper....har försökt med att jag inte har råd att köpa det men det slinker ner ändå.... hmm kan det vara så att man småäter för att man är uttråkad?...men man kan ju inte aktivera sig hela tiden heller...
  • Malin8903

Nä min sambo småäter inte heller, men däremot dricker han mer läsk på helgerna å sånt än vad jag gör...men det är de ända.

Precis man tänker ju så att det lilla gör inget men tillslut så blir det där "lilla" ganska mkt tillslut...Fattar inte hur man ska kunna ändra tänkandet.

Jag ska nog försöka sätta upp ett mål, som gör en motiverad till att sluta att småäta.....men risken är att man skjuter upp det med.

• Malin8903
    emelielj skrev 2010-12-03 20:58:04 följande:
    Jag hade samma problem med att sluta röka, jag slöt upp det hela tiden, men när jag blev gravid så ca de lättare för då blev jag ju så illa tvungen att sluta röka.. Men godis.. Även mat kan jag föräta p
    M
    Hehe okej, ja då har man verkligen en vettig anledning till att sluta för att man är tvungen, men att sluta med godis osv är nog svårare eftersom man tänker att det inte kan skada någon eller man kan ju få massa sjukdomar om det går alldeles för långt...just därför jag vill sluta nu innan det går för långt....Grattis till att du är gravid förresten:)
  • Malin8903
    MiniJi skrev 2010-12-03 21:24:21 följande:
    Det enda som har funkat för mitt sockerberoende har varit att skippa ALLA kolhydrater. Första veckan var fruktansvärd, jag grät, klättrade på väggarna, var helt upp och ner. Men sen lättade det.
    Ja men det är just det, första veckan är svår att komma föbi, liksom vad ska man ha för tankesätt för att inte falla för frestelsen? Finns det bara att man helt enkelt måste härda ut?....Sen så har det varit så att jag har klarat första veckan men sen så har jag tänkt att jag har varit så duktig att jag klarat det så jag har "belönat" mig själv med något gott å då har jag ramlat dit igen.....
  • Malin8903
    Favvo skrev 2010-12-03 22:14:09 följande:
    Det lättaste är ändå att skippa att köpa hem det...?!
    Jo men när jag inte köper så bakar jag istället.... just det man behöver hjälp med, hur man ska tänka bort det på något sätt när man blir sugen
  • Malin8903
    Favvo skrev 2010-12-03 22:25:40 följande:
    Skippa kolhyldrater under veckan, ät massor av protein vilket gör att du är mätt och håll dig till en ätardag i veckan. Och ge dig fan på att du ska klara det! Glad
    Hmm okej  får väl ta och prova det då :D Får väl ta fram den starka viljan som man kan ha ibland:)
  • Malin8903
    MiniJi skrev 2010-12-03 22:49:25 följande:
    Inga kolhydrater hemma! Det ska inte finnas något att baka på! Jag är precis likadan!
    Jag förklarade läget för min sambo och han stöttade mig, distraherade mig när jag blev gnällig och såg också till att inte handla något gott hem. Jag gick och rotade i varenda skåp. Så ut med all crap!

Jag handlade istället lax, ost, och annan god och proteinrik mat hem. Fick ju ändå äta "gott"!

Okej....Ja det har hänt ibland att min sambo gömmer godiset för mig när han ser att jag har köpt men jag letar alltid upp det ändå, så får be honom att slänga det istället, jag själv har tom slängt det jag köpt bara för att jag blir så trött på mig själv men sen nästa dag köper jag samma sak igen....en till anledning till att sluta: jävligt oekonomiskt....

Ja riktig mat kan man ju göra riktig god, kan ju ändra mitt såkallade "belöningssystem".

• Malin8903

Ja jag har inte tänkt på det sättet att man "går igång" på att man äter pasta osv så får väl testa att sluta med det.

Nej den har jag inte läst, får jag ta och kolla upp:)

Tack för tipsen!

• Malin8903
    Sessilou skrev 2010-12-05 23:27:30 följande:
    TS...känner igen mig i dig!

Jag är oxå sockerberoende...det kommer o går fom att jag blev gravid, och har hållt i sig och nu är sonen 15 månader. Hemskt. Kan oxå va "duktig" nån vecka, och sen e jag där igen. Hoppöst.
    Som nu den här veckan, har jag tryckt i mig så mkt onyttigt, så jag tom känner avsmak. Men ändå finns suget där...men när jag stoppar det i munnen så får jag inte den där kicken lixom.

Egentligen ska man väl bara va stark o ge sig fan på att man ska sluta upp!

MiniJi det där med kolhydrater...visste jag inte. Men nu när jag tänker efter har vi typ ätit pasta hela veckan...OCH bröd varje morgon. Och det stämmer på mig med...en macka och sen e jag igång.

uscha......nu får vi peppa varandra tycker jag. Med start imorgon!
    Precis nu har man kommit till den punkten att det inte ens är gott....

Ja! Idag får blir början av nya livet:) Har satt upp ett minimål för mig själv att hålla upp till jul och jag ska simma 2 gånger i veckan.

Vi kan ha varandra som stöd:)
Svar på tråden Godisberoende