• Malin8903

Godisberoende

CathrinLarsson skrev 2010-12-27 08:50:01 följande:
    Jag laddar för att ta tag i mig själv efter nyår. Inleda det nya året med en lite mer diciplinerad personlighet... (Det där eviga nyårslöftet antar jag)

Jag och en vän håller på att arbeta fram en utmaning som går ut på viktnergång, motion och sundare mat relation! Jag ligger stadigt på 12-14 kg mer än jag skulle vilja (går iaf inte UPP mer!)... Men snart så har jag peppat upp mig själv tillräckligt för att ta tag i detta!

God fortsättning och Gott nytt år!
    Gött att höra:) får vi höra hur det går efter nyår då:)
  • Malin8903
    Sessilou skrev 2010-12-23 11:57:55 följande:
    Nu har det vart tyst i tråden.

Hur går det för er?
    Jag har inte kunnat hålla mig borta från allt gott....dock dragit ner på det. Men märker att om jag sätter ett totalförbud så är det det enda jag tänker på.

Så....har lyckats gå ner ca 2 kg faktiskt.....nice!

God Jul på er
    Jodå det har gått bra, jag har inte heller tagit totalförbud men åt inget på vardagarna utan det blev att äta gott på helgen.

Vet inte hur mkt jag gick ner men nu efter jul har man väl gått upp de kilona som man gick ner haha men men bara nyår kvar sen kan man börja där man slutade:)
  • Malin8903
    CathrinLarsson skrev 2011-01-09 08:34:35 följande:
    Jag och 3 vänner gick ihop i en utmaning vid nyår. Vi har lite olika mål, men kämpar och peppar tillsammans. Jag satte ett totalstopp på coca cola och godis/snacks, och har tappat 0,7 kg. Ingen jättemaffig nergång kanske, men det har blivit lite mycket mackor ist. Lyckades få magkatarr dessutom, så jag har varit konstant hungrig... Men men, jag repar mig från magkatarren och har trots allt gått ner nästan ett kilo! =)

Abstinensen är jätteslitsam. I natt har jag sovit jättedåligt, svettats floder och frusit om vartannat.... Trodde jag hade feber ända till jag tog tempen och den visade 36,1...

Man jag kämpar på! Det ger sig säkert om någn vecka!
    Vad duktig du är! Och du kommer säkert över abstinensen snart!:)
  • Malin8903

Jag tror faktiskt jag har kommit över mitt värsta godisberoende nu!:) genom att äta relbundet så har jag klarat mig:)

Åt lite choklad nyss och tänkte nu ska jag bara ta 2 rader sen så lägger jag undan den och jag gjorde det:) bara för någon månad sen skulle den vara uppäten på 5 min men nu njöt jag och kände verkligen smaken så att säga istället för att äta "bara för att":)

Nu ska jag göra morotssoppa:)

Hur går det för er andra?

• Malin8903

Oj vad duktigt!:) själv så har jag tappat lite det där med godisätandet pga semester och sånt men tar nya tag nu:)

• Malin8903
    minimamma89 skrev 2011-02-05 20:43:45 följande:
    Slem (sekret) från löss låter inte så värst aptitretande det heller, tycker jag :)

Fast, ärligt talar tycker jag det låter ännu osexigare att proppa i sig en massa kemikalier, förtjockningsmedel, sötningsmedel, färgämnen med mera. Dessutom smakar äkta vara så grymt mycket fräschare och godare och ,,, mer.
  • Malin8903
    Maddisen80 skrev 2011-02-05 20:47:23 följande:
    Hej vad bra att jag hittade den här tråden ,jag är med godisberoende, jag är jätteöverviktig ,men jag tänker köpa mulberrykosttllskott när pengarna tillåter de är väldigt bra mot sötsuget sen att äta regelbundet.
    ja att äta regelbundet hjälper väldigt mycket. Innan åt jag typ bara frukost och sen middag på kvällen och sen godis, men nu när man äter var tredje timme så känner man inget sötsug alls, bara där kommer man långt:)
  • Malin8903
    Maddisen80 skrev 2011-02-09 10:59:01 följande:
    Hej jo de förstår jag ,jag måste försöka lära mig att äta regelbundet med ,jag har så svårt med det.
    Sätt upp ett schema, det kanske underlättar. Jag planerar på måndagen vad man ska äta på hela veckan iaf lunchen sen så går det automatiskt resten:) köper mycket frukt också
  • Malin8903

Det där med att sluta med godis har inte gått så bra för mig på senaste, nu när jag blev gravid så började jag igen....illa illa

• Malin8903
    emelielj skrev 2011-05-04 16:45:55 följande:
    Jag är i vecka 28 och här äts det både godis och onyttig mat.
    Jag äter nyttig mat och bra också men tänker inte direkt vad jag äter på utan äter det jag känner för.
    Läsk är det jobbigaste för mig att undvika!

Men jag återupptar problemet när bebisen är ute, har varken lust eller ork till att anstränga mig nu.
    Ja jag tänker också så att jag inte orkar tar tag i det nu och tar det efter att bebben kommit ut men samtidigt vill jag göra något åt det, äter ju godis varje dag nästan så skulle nog inte skada att dra ner på det.
  • Malin8903
    helene306 skrev 2011-05-04 16:53:29 följande:
    För 2 år sen var jag stans största godisråtta. Jag åt godis nästintill varje dag, en påse röd kinasnacks var min favvo. Till helgen blev det lösgodis och en Big bag ostbågar. Eventuellt något annat också. Blev jag sugen i veckorna och inte hade något hemma (maken fick oftast köpa med sig Kinasnack på väg hem från jobbet) så smällde jag ihop en kladdkaka. Det var helt sjukt vad mycket skit jag åt när jag tänker tillbaka. Jag var städnigt sugen på mer och ständigt hungrig. Jag kunde äta mer än maken och ändå var ahungrig efter 1 timme. Självklart kom alltid ett sötsug efter lunch.

Sen kom jag i kontakt med lchf och testade kostomläggning då en vän rekommenderat det och hon blev bättre i sin PMS. Vad har jag att förlora? Jag testade. Efter 2 dagar var jag av med mitt sötsug! Helt otroligt! Det var så skönt, så ofattbart skönt att slippa detta jävla sug som jag haft hela tiden innan. Och jag skämtar inte: 2 dagar sen var suget borta. Visst faller jag än idag och kan vräka i mig godis. Som ett brev på posten får jag ett ökat sug och behöver 2 dagar av avvänjning. Äter jag kolhydratrikt som smörgåsar, fikabröd osv så får jag ökat sug också och jag blir hungrigare efter mer kolhydratrik mat. Lchf har funkat bäst för mig.

Från att varje kväll alltid ha något att knapra på framför tv:n eller till filmen så sitter jag numera utan något i godisväg. Skulle jag var asugen eller hungrig hyvlar jag ost och nöjer mig med det.
    lchf har jag alltid varit skeptisk mot, mår kroppen verkligen bra av det?... sen när man återgår till vanlig mat blir det inte bara samma som innan man började med lchf att man äter godis och sånt?....för känns som att man ersätter godiset med fettet....Eller är det meningen att man ska köra med lchf typ hela livet sen?
  • Malin8903
    helene306 skrev 2011-05-05 12:37:47 följande:
    Om jag säger så här: innan lchf var jag trött, ständigt sugen, finnig, hungrig, förstoppad, orkade inte mycket osv och när omställningsbesvären lättade (jag blev ännu tröttare) så öppnades en ny värld! Jag blev så mycket piggare, sov bättre, magen började fungera som den ska, fick mindre finnar, orkade mer, slapp sug och hunger och jag blev gladare + att jag gick ner i vikt. Det året köpte vi 1,1 ton marmorkross att lägga runt huset. Jag skyfflade ut allt i skottkärra, la runt huset, körde skottkärra uppför vår sluttande garagenerfart och så höll jag på tills allt kross var runt huset. Ok, de sista 3-4 lassen var jag röd i ansiktet och började svettas och flåsa lite men jag var aldrig trött! Den känslan var otrolig och jag minns den än idag. Hade jag ätit kolhydratrikt hade jag varit död efter halva lasset.

Går man tillbaka till vanlig mat igen sitter man där och mår som innan, med sitt sug igen. Visst kan man ta in mer kolhydrater men då får man välja bra kolhydrater (typ GI) annars rusar blodsockret upp, insulin pumpas ut och går berg och dalbana. Lågkolhydratkost är en livsstil och jag kommer inte börja äta bröd, ris, pasta, pommes osv igen. Det mår jag inte bra av. Man ersätter inte fett mot godis. Man gör ett val för sin kropp. Visst äter jag godis och fikar och kan äta potatis men jag saknar det inte. Eller jo, jag kan sakna Lys melk. Ibland faller jag men efteråt mår jag illa och det är inte värt det. Sen tjorvar magen ihop och jag får tillbaka mitt sug + att jag går upp i vikt. Så lågkolhydrat är vad som gäller men självklart måste man hitta sitt sätt att äta!

Här är en bra blogg om sockerberoende
    Aha okej låter ju bra, kanske borde prova någon gång sen efter graviditeten:)
  • Malin8903
    helene306 skrev 2011-05-05 16:08:29 följande:
    Jag åt lågkolhydratkost under min andra graviditet men jag var inte strikt. Det funkade alldeles utmärkt. Om jag jämför mot min första graviditet där jag åt kolhydratrikt (husmanskost) och godis kan jag nämna följande skillnader:

Husmanskost:
    Svullen from hell
    Foglossning from hell
    Carpaltunnelsyndrom
    Svullna, onda fötter, ökade 2 skostorlekar
    Kunde inte promenera längre sträckor från v 34
    +28 kg

Lågkolhydratkost
    Knappt någon svullnad
    Knappt någon foglossning
    Ingen carpaltunnelsyndrom
    Fötterna svullnade på slutet men jag kunde ha mina skor utan att sno morsans
    Promenerade hela graviditeten utan problem
    + 18 kg

Dessutom tog jag inga järntabletter under andra graviditeten och jag hade inte problem med hård mage som jag hade första. Jag orkade mycket mer, jag hade lägre blodtryck och min bm påpekade hela tiden hur pigg jag såg ut, vilket jag också kände mig hela tiden. Under förlossningen förlorade jag mycket blod och fick ett lågt hb men jag tog väl 10 järntabletter sen "glömde" jag det. I ägg finns allt man behöver utom vitamin C

Du kan alltså börja redan nu med att få bort ditt godissug och plocka bort kolhydrater, en graviditet är ingen "ursäkt". 
    Okej, tänkte bara att de säger ju att det inte är bra att gå på en diet som gravid men om det funkade för dig så:)
Svar på tråden Godisberoende