• Malin8903
    trollet83 skrev 2010-12-07 17:39:54 följande:
    Här är en till sockerberoende..dock diabetiker också så varken bra för mitt p-glucos, vikt eller hälsa. Jag kan äta allt möjligt bara det är sött..o precis som många av er andra kan man vara duktig i nån vecka o vad händer sedan?Jo kanske något kalas osv o man blir frestad!Önskar man kunde lyckas lägga av helt!

Ja det finns så mycket som man blir frestad av, varför kan man inte bli beroende av tex morötter istället?:)
  • Malin8903
    Sessilou skrev 2010-12-08 21:01:04 följande:

Glömde skriva att mitt mål även är att gå ner 4 kg, helst innan sista januari.
    Det är dem där jäkla sista graviditetskilona som vägrar försvinna, med all säkerhet för att jag äter massa onyttigt, både onyttig mat o godis.

Ja då har vi verkligen samma mål för jag vill också gå ner 4-5 kg och bli vältränad som jag var innan....
    Ja igår var det svårt att motstå för mig men jag klarade det! så kände mig så duktig när jag vaknade idag:)

Ska ju till Egypten i slutet av januari så att få en fin kropp innan dess skulle inte sitta fel:)
  • Malin8903
    CathrinLarsson skrev 2010-12-09 14:17:06 följande:
    Intressant läsning tycker jag. Jag är ytterligare en sockerist... Beroendet är jättefrusterande, så klart. Ni föreslår att man ska ta bort alla kolhydrater, vilket på sätt och vis låter logiskt, men hur gör man om man jobbar inom barnomsorgen och inte KAN välja mat... Vi får så lov att äta lunchen som bjuds på förskolan och specialkost får man endast om det 'r av medicinska skäl.

Jag har varit jätteduktig för bara ett halvår sedan, men har åkt på välrdens återfall... Motivationen finns att vilja skärpa till mig, men jag orkar som inte styra upp det dåliga tålamodet och det dåliga humöret... =S Tips?
    Hmm ja det där med ditt arbeta kan jag nog inte ge dig några tips...men jag kommer att nog att äta kolhydrater under tiden iaf å försöka gå så mkt som möjligt efter tallriksmodellen.
    För om man slutar med kolhydrater och sen ska börja igen med det, efter ett tag, kommer man inte bli sugen på godis igen då när man börjar med kolhydrater?

Så därför ska jag iaf försöka att inte äta godis men ändå äta kolhydrater.
  • Malin8903
    CathrinLarsson skrev 2010-12-09 14:17:06 följande:
    Intressant läsning tycker jag. Jag är ytterligare en sockerist... Beroendet är jättefrusterande, så klart. Ni föreslår att man ska ta bort alla kolhydrater, vilket på sätt och vis låter logiskt, men hur gör man om man jobbar inom barnomsorgen och inte KAN välja mat... Vi får så lov att äta lunchen som bjuds på förskolan och specialkost får man endast om det 'r av medicinska skäl.

Jag har varit jätteduktig för bara ett halvår sedan, men har åkt på välrdens återfall... Motivationen finns att vilja skärpa till mig, men jag orkar som inte styra upp det dåliga tålamodet och det dåliga humöret... =S Tips?
    Glömde säga det där med humöret, jag har bara sagt till min sambo och varnat honom att om jag blir på dåligt humör så är det för absistensen, då sa han dock att jag får gå ut och gå eller liknande om det skulle hände hehe kanske skulle hjälpa att ha en boxningssäck eller liknande att slå på när det dåliga humöret kommer:)
  • Malin8903
    Viktorsmamma skrev 2010-12-09 14:22:12 följande:
    usch, känner igen mig allt för väl tyvärr..

jag köper alltid nått varje gång vi handlar och gärna mycket, sen småäter jag de under veckan (vi handlar ca 1gång i veckan) kan få riktig abstinens om de inte finns nått hemma och de är typ efter sonen lagt sig och affären stängt!

det är väldigt hemskt..

var duktig förra året då jag bestämde mig för att gå ner i vikt, vägde 85 sen sonen föddes (då 1år) och vägde 64 innan graviditeten. då gick jag ner till 67kg på 9månader. nu pendlar jag mellan 65-67kg ständigt, vill helst ner till 60 men kommer ju aldrig ske sålänge jag fortsätter käka godis..
    För miig har det varit så att vi har varit och handlat inte köpt några onyttigheter men SEN efter att man varit hemma någon timma så går jag ner till affären igen och köper ändå! Verkligen onödigt....

Ja nu väger jag 64 men vill ner helst lite under 60 faktiskt vill ligga mellan 56-59....

Btw duktig du är som kan motstå det även om ni har gottigheter hemma!:) Jag har inte ätit godis osv på 4 dagar nu, men som sagt den första veckan går oftast bra men när den tiden har gått så gäller det ju att inte tänka att man ska belöna sig själv bara för att man varit duktig :P
  • Malin8903
    Sessilou skrev 2010-12-09 21:22:29 följande:
    tycker oxå det är svårt med maten. Om jag bodde själv o bara hade mig själv att tänka på skulle d va lättare. Jag äter gärna "nyttigare" mat o kan skippa pastan, men övriga familjen ( sambon, bonusdottern på 16 år och sonen på 15 månader) vill ju ha sin pasta m köttfärssås typ=)

Kan tänka mig att det blir värre när jag börjar jobba oxå, jobbar inom fsk o det är ju som du skriver: pedagogiska måltider. Vi får inte äta medhavd mat inför barnen.
    Vet av erfarenhet att jag brukar gå upp i vikt av maten på jobbet oxå, alla halvfabrikat och extra fett i såser osv. Suckar..

ett tips är att du kan äta jättesmå portioner på jobbet, bara symboliskt för barnen, och sen ha medhavd matlåda som du äter på din rast?
    Ja, jag har inte barn än men har min sambo att tänka på och han behöver kolhydraterna för han behöver snarare gå upp i vikt än ner och stå och laga 2 olika maträtter är inte så lockande, så kolhydraterna kommer jag fortsätta med ändå men man kan ju ta mer protein och grönsaker och sen så bara lite kolhydrater:)
  • Malin8903
    Sessilou skrev 2010-12-09 21:24:53 följande:
    jahapp....blev ett fikabröd idag med=)

fan....hade gärna skippat, men var hembjuden till en vän, som såklart stressat efter jobbet för o handla gott fikabröd osv. Så socialt inte okej att tacka nej då ! Knäppt egentligen....tänk vad mkt skit man stoppar i sig i onödan, för att det förväntas av en....och jag var faktiskt inte ens sugen!!!!
    Men jag tro inte heller på att man ska förbjuda sig själv saker, fast såhär i början för att kunna bli av med suget kanske det är nödvändigt, man måste hitta en bra balans som funkar:) Men men det är bara att ta nya tag!:)
  • Malin8903
    GrönaDruvan skrev 2010-12-09 21:37:38 följande:
    Bara läst TS.

Om du är beroende av lösgodis, så kan jag berätta att mycket godis innehåller djurrester.
    Färgämnet E120 (det som är rött) är gjort på torkade honlöss...
    Låter det gott?

Jag var sååååå beroende av lösgodis, åt varje dag... ända tills jag läste detta. Visst har man vetat att gelatin är gjort av djur, men att det finns torkade löss i godiset, där gick gränsen.
    Har nu inte ätit lösgodis sen i påskas.

Jag blev tyvärr beroende av choklad istället, men det kändes liiite nyttigare, eftersom det är mer naturliga ämnen, men sen hjälper ju inte det att äta det om man har problem med vikten...

Kakor o bullar äter jag sällan.

Ett tips jag har är att inte sluta helt med godsaker. Gör man det så känns det genast svårare, och jobbigare. Ha en dag i veckan som du får unna dig godsaker. Tillslut ska du se att suget kommer bli mindre och mindre. Men att sluta helt tror jag inte på. Att ha förbud är bara löjligt, man lever bara en gång och ska väl ändå få njuta lite. Sen slutar det oftast med att man bryter sina löften eftersom man inte klarar av det någon längre tid.

Godiskram
    Hmm nja lösgodis äter jag inte så mkt det blir mest choklad och chips (kanske godisberoende är fel ord, men snacksberoende då)

hmm ja det finns väl löss i sega råttor å sånt det visste jag iaf(finns löss i läppstift med;))

Ja det där med förbud tror jag inte heller på, men just nu i början tror jag att man måste motstå helt för att kunna hitta normal balans med godisätandet efter ett par veckor....men men det är bara vad jag tror haha:)

Chokladkram till dig :)
Svar på tråden Godisberoende