• Malin8903

Godisberoende

Jag undrar om någon har bra tips om hur man ska sluta äta godsaker, har försökt med det där att ta frukt osv istället men det funkar inte, det slutar med att jag tar frukt OCH godis.

Jag äter oftast godis när jag blir ensam vilket blir varje kväll eftersom sambon jobbar på natten, så direkt när han går så kan jag börja baka eller leta i skåpen efter något, är precis som att jag MÅSTE äta något när jag är ensam.....

Men iaf har någon bra förslag på hur jag ska tänka eller göra när det blir såhär? Jag har försökt sluta men kan högst hålla upp i en vecka sen börjar jag igen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 23:46
    Sen så kan man ju tänka på att godis inte bara leder till övervikt utan även om man är smal och äter mkt godis så kan det ändå påverka blodet(fett i blodet?) så även om det inte syns på ut sidan att man äter mkt så kan det ju förstöra mkt på insidan....Ville bara tillägga det för någon anledning:)

• Svar på tråden Godisberoende
  • Sessilou

TS...känner igen mig i dig!

Jag är oxå sockerberoende...det kommer o går fom att jag blev gravid, och har hållt i sig och nu är sonen 15 månader. Hemskt. Kan oxå va "duktig" nån vecka, och sen e jag där igen. Hoppöst.
    Som nu den här veckan, har jag tryckt i mig så mkt onyttigt, så jag tom känner avsmak. Men ändå finns suget där...men när jag stoppar det i munnen så får jag inte den där kicken lixom.

Egentligen ska man väl bara va stark o ge sig fan på att man ska sluta upp!

MiniJi det där med kolhydrater...visste jag inte. Men nu när jag tänker efter har vi typ ätit pasta hela veckan...OCH bröd varje morgon. Och det stämmer på mig med...en macka och sen e jag igång.

uscha......nu får vi peppa varandra tycker jag. Med start imorgon!

Less is more=)
  • Malin8903
    Sessilou skrev 2010-12-05 23:27:30 följande:
    TS...känner igen mig i dig!

Jag är oxå sockerberoende...det kommer o går fom att jag blev gravid, och har hållt i sig och nu är sonen 15 månader. Hemskt. Kan oxå va "duktig" nån vecka, och sen e jag där igen. Hoppöst.
    Som nu den här veckan, har jag tryckt i mig så mkt onyttigt, så jag tom känner avsmak. Men ändå finns suget där...men när jag stoppar det i munnen så får jag inte den där kicken lixom.

Egentligen ska man väl bara va stark o ge sig fan på att man ska sluta upp!

MiniJi det där med kolhydrater...visste jag inte. Men nu när jag tänker efter har vi typ ätit pasta hela veckan...OCH bröd varje morgon. Och det stämmer på mig med...en macka och sen e jag igång.

uscha......nu får vi peppa varandra tycker jag. Med start imorgon!
    Precis nu har man kommit till den punkten att det inte ens är gott....

Ja! Idag får blir början av nya livet:) Har satt upp ett minimål för mig själv att hålla upp till jul och jag ska simma 2 gånger i veckan.

Vi kan ha varandra som stöd:)
  • trollet83

Här är en till sockerberoende..dock diabetiker också så varken bra för mitt p-glucos, vikt eller hälsa. Jag kan äta allt möjligt bara det är sött..o precis som många av er andra kan man vara duktig i nån vecka o vad händer sedan?Jo kanske något kalas osv o man blir frestad!Önskar man kunde lyckas lägga av helt!

• Malin8903
    trollet83 skrev 2010-12-07 17:39:54 följande:
    Här är en till sockerberoende..dock diabetiker också så varken bra för mitt p-glucos, vikt eller hälsa. Jag kan äta allt möjligt bara det är sött..o precis som många av er andra kan man vara duktig i nån vecka o vad händer sedan?Jo kanske något kalas osv o man blir frestad!Önskar man kunde lyckas lägga av helt!

Ja det finns så mycket som man blir frestad av, varför kan man inte bli beroende av tex morötter istället?:)
  • Sessilou
    Malin8903 skrev 2010-12-07 17:33:50 följande:
    Dag 2 utan godis!:)
    åh, då har vi samma mål! Tänkte oxå försöka leva sundare fram till jul.
    Klarade måndag o tisdag...hemskt jobbigt, men idag trillade jag dit! jäklar oxå.....baah!
    Nybakade bullar på öppna förskolan, kunde inte motstå!
    Imorgon blir det dock inget! looovar*S*.

Dessvärre kan jag inte träna nu, har inget gymkort. Men i måndags tog jag långpromenad med vagnen i den värsta snömodden i 1,5 timme. Vart helt svettig=)

heja heja oss....!
    Less is more=)
  • Sessilou

Glömde skriva att mitt mål även är att gå ner 4 kg, helst innan sista januari.
    Det är dem där jäkla sista graviditetskilona som vägrar försvinna, med all säkerhet för att jag äter massa onyttigt, både onyttig mat o godis.

Less is more=)
  • Malin8903
    Sessilou skrev 2010-12-08 21:01:04 följande:

Glömde skriva att mitt mål även är att gå ner 4 kg, helst innan sista januari.
    Det är dem där jäkla sista graviditetskilona som vägrar försvinna, med all säkerhet för att jag äter massa onyttigt, både onyttig mat o godis.

Ja då har vi verkligen samma mål för jag vill också gå ner 4-5 kg och bli vältränad som jag var innan....
    Ja igår var det svårt att motstå för mig men jag klarade det! så kände mig så duktig när jag vaknade idag:)

Ska ju till Egypten i slutet av januari så att få en fin kropp innan dess skulle inte sitta fel:)
  • CathrinLarsson

Intressant läsning tycker jag. Jag är ytterligare en sockerist... Beroendet är jättefrusterande, så klart. Ni föreslår att man ska ta bort alla kolhydrater, vilket på sätt och vis låter logiskt, men hur gör man om man jobbar inom barnomsorgen och inte KAN välja mat... Vi får så lov att äta lunchen som bjuds på förskolan och specialkost får man endast om det 'r av medicinska skäl.

Jag har varit jätteduktig för bara ett halvår sedan, men har åkt på välrdens återfall... Motivationen finns att vilja skärpa till mig, men jag orkar som inte styra upp det dåliga tålamodet och det dåliga humöret... =S Tips?

Svar på tråden Godisberoende