• Malin8903

Godisberoende

Jag undrar om någon har bra tips om hur man ska sluta äta godsaker, har försökt med det där att ta frukt osv istället men det funkar inte, det slutar med att jag tar frukt OCH godis.

Jag äter oftast godis när jag blir ensam vilket blir varje kväll eftersom sambon jobbar på natten, så direkt när han går så kan jag börja baka eller leta i skåpen efter något, är precis som att jag MÅSTE äta något när jag är ensam.....

Men iaf har någon bra förslag på hur jag ska tänka eller göra när det blir såhär? Jag har försökt sluta men kan högst hålla upp i en vecka sen börjar jag igen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 23:46
    Sen så kan man ju tänka på att godis inte bara leder till övervikt utan även om man är smal och äter mkt godis så kan det ändå påverka blodet(fett i blodet?) så även om det inte syns på ut sidan att man äter mkt så kan det ju förstöra mkt på insidan....Ville bara tillägga det för någon anledning:)

• Svar på tråden Godisberoende
  • Malin8903
    MiniJi skrev 2010-12-03 21:24:21 följande:
    Det enda som har funkat för mitt sockerberoende har varit att skippa ALLA kolhydrater. Första veckan var fruktansvärd, jag grät, klättrade på väggarna, var helt upp och ner. Men sen lättade det.
    Ja men det är just det, första veckan är svår att komma föbi, liksom vad ska man ha för tankesätt för att inte falla för frestelsen? Finns det bara att man helt enkelt måste härda ut?....Sen så har det varit så att jag har klarat första veckan men sen så har jag tänkt att jag har varit så duktig att jag klarat det så jag har "belönat" mig själv med något gott å då har jag ramlat dit igen.....
  • Malin8903
    Favvo skrev 2010-12-03 22:14:09 följande:
    Det lättaste är ändå att skippa att köpa hem det...?!
    Jo men när jag inte köper så bakar jag istället.... just det man behöver hjälp med, hur man ska tänka bort det på något sätt när man blir sugen
  • Registrerad

Köp ALDRIG hem något godis. Sen är ett bra tips att köpa halstabletter, läkerol osv att suga på istället.

• Favvo
    Malin8903 skrev 2010-12-03 22:20:30 följande:
    Jo men när jag inte köper så bakar jag istället.... just det man behöver hjälp med, hur man ska tänka bort det på något sätt när man blir sugen
    Skippa kolhyldrater under veckan, ät massor av protein vilket gör att du är mätt och håll dig till en ätardag i veckan. Och ge dig fan på att du ska klara det! Glad
  • Favvo

Om du blir sugen kan du köpa ex swebars finns i massor av goda smaker och mättar väldigt bra.

• Malin8903
    Favvo skrev 2010-12-03 22:25:40 följande:
    Skippa kolhyldrater under veckan, ät massor av protein vilket gör att du är mätt och håll dig till en ätardag i veckan. Och ge dig fan på att du ska klara det! Glad
    Hmm okej  får väl ta och prova det då :D Får väl ta fram den starka viljan som man kan ha ibland:)
  • MiniJi

Inga kolhydrater hemma! Det ska inte finnas något att baka på! Jag är precis likadan!
    Jag förklarade läget för min sambo och han stöttade mig, distraherade mig när jag blev gnällig och såg också till att inte handla något gott hem. Jag gick och rotade i varenda skåp. Så ut med all crap!

Jag handlade istället lax, ost, och annan god och proteinrik mat hem. Fick ju ändå äta "gott"!

• Malin8903
    MiniJi skrev 2010-12-03 22:49:25 följande:
    Inga kolhydrater hemma! Det ska inte finnas något att baka på! Jag är precis likadan!
    Jag förklarade läget för min sambo och han stöttade mig, distraherade mig när jag blev gnällig och såg också till att inte handla något gott hem. Jag gick och rotade i varenda skåp. Så ut med all crap!

Jag handlade istället lax, ost, och annan god och proteinrik mat hem. Fick ju ändå äta "gott"!

Okej....Ja det har hänt ibland att min sambo gömmer godiset för mig när han ser att jag har köpt men jag letar alltid upp det ändå, så får be honom att slänga det istället, jag själv har tom slängt det jag köpt bara för att jag blir så trött på mig själv men sen nästa dag köper jag samma sak igen....en till anledning till att sluta: jävligt oekonomiskt....

Ja riktig mat kan man ju göra riktig god, kan ju ändra mitt såkallade "belöningssystem".

• MiniJi

Det är bra att han stöttar dig!

Ja, riktig mat kan vara gott också :)

Men jag kan inte äta mackor, pasta etc, det går jag igång på direkt! En macka och vips, fem mackor och godis på det... Huh!

Har du läst "Sockerbomben" av Bitten Jonsson? Väldigt nyttig läsning för oss som inte bara är sugna på något gott ibland utan snarare är beroende!

• Malin8903

Ja jag har inte tänkt på det sättet att man "går igång" på att man äter pasta osv så får väl testa att sluta med det.

Nej den har jag inte läst, får jag ta och kolla upp:)

Tack för tipsen!

Svar på tråden Godisberoende