• Malin8903

Godisberoende

Jag undrar om någon har bra tips om hur man ska sluta äta godsaker, har försökt med det där att ta frukt osv istället men det funkar inte, det slutar med att jag tar frukt OCH godis.

Jag äter oftast godis när jag blir ensam vilket blir varje kväll eftersom sambon jobbar på natten, så direkt när han går så kan jag börja baka eller leta i skåpen efter något, är precis som att jag MÅSTE äta något när jag är ensam.....

Men iaf har någon bra förslag på hur jag ska tänka eller göra när det blir såhär? Jag har försökt sluta men kan högst hålla upp i en vecka sen börjar jag igen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 23:46
    Sen så kan man ju tänka på att godis inte bara leder till övervikt utan även om man är smal och äter mkt godis så kan det ändå påverka blodet(fett i blodet?) så även om det inte syns på ut sidan att man äter mkt så kan det ju förstöra mkt på insidan....Ville bara tillägga det för någon anledning:)

• Svar på tråden Godisberoende
  • Malin8903
    Sessilou skrev 2010-12-23 11:57:55 följande:
    Nu har det vart tyst i tråden.

Hur går det för er?
    Jag har inte kunnat hålla mig borta från allt gott....dock dragit ner på det. Men märker att om jag sätter ett totalförbud så är det det enda jag tänker på.

Så....har lyckats gå ner ca 2 kg faktiskt.....nice!

God Jul på er
    Jodå det har gått bra, jag har inte heller tagit totalförbud men åt inget på vardagarna utan det blev att äta gott på helgen.

Vet inte hur mkt jag gick ner men nu efter jul har man väl gått upp de kilona som man gick ner haha men men bara nyår kvar sen kan man börja där man slutade:)
  • CathrinLarsson

Jag och 3 vänner gick ihop i en utmaning vid nyår. Vi har lite olika mål, men kämpar och peppar tillsammans. Jag satte ett totalstopp på coca cola och godis/snacks, och har tappat 0,7 kg. Ingen jättemaffig nergång kanske, men det har blivit lite mycket mackor ist. Lyckades få magkatarr dessutom, så jag har varit konstant hungrig... Men men, jag repar mig från magkatarren och har trots allt gått ner nästan ett kilo! =)

Abstinensen är jätteslitsam. I natt har jag sovit jättedåligt, svettats floder och frusit om vartannat.... Trodde jag hade feber ända till jag tog tempen och den visade 36,1...

Man jag kämpar på! Det ger sig säkert om någn vecka!

• Malin8903
    CathrinLarsson skrev 2011-01-09 08:34:35 följande:
    Jag och 3 vänner gick ihop i en utmaning vid nyår. Vi har lite olika mål, men kämpar och peppar tillsammans. Jag satte ett totalstopp på coca cola och godis/snacks, och har tappat 0,7 kg. Ingen jättemaffig nergång kanske, men det har blivit lite mycket mackor ist. Lyckades få magkatarr dessutom, så jag har varit konstant hungrig... Men men, jag repar mig från magkatarren och har trots allt gått ner nästan ett kilo! =)

Abstinensen är jätteslitsam. I natt har jag sovit jättedåligt, svettats floder och frusit om vartannat.... Trodde jag hade feber ända till jag tog tempen och den visade 36,1...

Man jag kämpar på! Det ger sig säkert om någn vecka!
    Vad duktig du är! Och du kommer säkert över abstinensen snart!:)
  • Malin8903

Jag tror faktiskt jag har kommit över mitt värsta godisberoende nu!:) genom att äta relbundet så har jag klarat mig:)

Åt lite choklad nyss och tänkte nu ska jag bara ta 2 rader sen så lägger jag undan den och jag gjorde det:) bara för någon månad sen skulle den vara uppäten på 5 min men nu njöt jag och kände verkligen smaken så att säga istället för att äta "bara för att":)

Nu ska jag göra morotssoppa:)

Hur går det för er andra?

• SoStylish

Se till att inte ha något godis hemma helt enkelt. Och stå emot att baka! Ta någon bit mörk choklad istället, det brukar dämpa suget. Det handlar mest som självdiciplin!

Och handla inte när du är hungrig. Då är det också sjukt mycket svårare att stå emot att köpa hem något onyttigt!

• CathrinLarsson

Jag fortsätter att tappa i vikt. Ha rinte märkt något på kläderna än, men det kommer väl. Idag köpte jag en liten påse med lösviktsgodis, men har inte varit och "tullat" i den än! =) Ska unna mig lite gott till en film i morgon. Känns toppen att det inte är det där desperata godisbehovet längre utan bara ett litet sug på något gott... Vi har haft en del godsaker hemma då sambon inte alls orkat ta tag i sig själv än, men jag har inte varit och ätit bland det. Känner mig jättestolt. Abstinensen har minskat rejält och jag börjar känna hopp för framtiden! ;)

Ha ren ny vägning på gång i morgon, får se hur mycket jag tappat då! =)

• CathrinLarsson

På 4 veckor har jag tappat 6 cm runt midjan! (Trots återfall på godis!) Och totalt gått ner 2,1 kg! =)
    Nu börjar resutlat synas och det är ju ritkigt motiverande!

• Malin8903

Oj vad duktigt!:) själv så har jag tappat lite det där med godisätandet pga semester och sånt men tar nya tag nu:)

• gastronomer
    Zafiraty skrev 2010-12-11 01:04:51 följande:
    Nej, det är inte torkade löss, det är sekret från bladlöss.
    Slem (sekret) från löss låter inte så värst aptitretande det heller, tycker jag :)

Fast, ärligt talar tycker jag det låter ännu osexigare att proppa i sig en massa kemikalier, förtjockningsmedel, sötningsmedel, färgämnen med mera. Dessutom smakar äkta vara så grymt mycket fräschare och godare och ,,, mer.
Svar på tråden Godisberoende