Inlägg från: MrsFreckles |Visa alla inlägg
  • MrsFreckles

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Assar - ja, fast det var ju knappast i nagon ordning om man sager sa men det kandes sa roligt att hon gjorde det medan hon satt och ritade, ingen som instruerade sas.

Barbabra - hoppas det blir en toppendag idag! Grattis till 2-aringen!

• MrsFreckles

Ela - heja Sverige, jämställdhetsbonus, vilken grej! Det ska jag nämna på jobbet imorgon! Vi får vara glada att mammor och pappor kan nu dela på mammaledigheten from 1 april; fast undrar hur många som kan leva på £124/vecka...Ett steg på väg i alla fall.

Här finns inte barnförsäkringar men M är försäkrad genom min hälsoförsäkring. Alltid något.

• MrsFreckles

johlinn - vilka harliga nyheter!

sara - usch vad trist att du nu mar daligt efter alla sjukor min pappa hade ocksa virus pa balansnerven en gang; han sag ut som han var pa lyset nar han hamtade posten mm inte sa kul nar man ar larare och valkand i "byn" hoppas det gar over snabbt!

sara/ela - det statliga bidraget ar detsamma for alla, daremot har foretag/organisationer egna formaner (eller hur man nu ser det). pa mitt forra jobb fick mamman 100% av lonen i 5 manader darefter det statliga; pa mitt nuvarande jobb ar det 6 veckors 100%, sedan 6 veckors 50%, sedan det statliga...sa ja rik blir man da inte! och sa lite dagisavgfiter pa det nar man borjar jobba

• MrsFreckles

Sara - mitt förra jobb hade nog en de mest fördelaktiga förmåner för mammor, fast det skulle ju räcka ett tag med om man ville vara hemma ett år. Ville inte skrämma upp dig men min pappa kunde inte jogga, cykla mm på 20 år efter sitt virus då han blev yr MEN vi tror också att det låg stress och spända muskler bakom den orsaken, fast det började efter det där viruset. Han fick gå igenom en hel del undersökningar för att utesluta det värsta. Han mår bra idag så det är skönt!

Ska se om jag kan gå ner i tid så småningom med men får i alla fall jobba hemifrån runt en dag i veckan nu! Vill försöka köpa en bostad först...

• MrsFreckles

Jus det, skulle också säga att det statliga mammabidraget får man under 39 veckor. Du får vara ledig 12 mån och garanterad ditt jobb när du kommer tillbaks men det är helt obetalt de sista 3 månaderna.

Det som varit tufft för oss ekonomiskt är att jag tjänar ganska mycket mer än maken men är den som var ledig och sedan jobbade 60% under 1.5 år. Det är skönt att ha mer pengar varje månad men saknar förstås tiden med M. Känner mig ofta som ett UFO då de flesta jag känner har män som tjänar mer - trots statistik som säger att 1/3 av brittiska kvinnor tjänar mer än sina män. Så en jämställdhetsbonus skulle inte vara så dumt! Vi får väl se nu om företag ändrar så att även männen kan få en del av sin lön om de delar på f- ledigheten!

• MrsFreckles

Blev lite sur häromdagen då de låtit M gå ut i sina inneskor, eller ja, nya ballerinaskor, hon hade ju stövlarna med sig, så onödigt. De var billiga från H

• MrsFreckles
    Ela skrev 2011-03-17 19:58:40 följande:
    App app app Olimpia! Inga och-tecken om man använder appen!

Kanske inte om man använder datorn heller? *testar* &-tecken

Ja dar larde jag mig nagot nytt! Nu forsvann ju halva inlagget! Fast sa intressant var det ju inte

Hur som helst, billiga ballerinaskor fran H&M sa det gor inget om det blev lite smutsiga men inte sa praktiska i sandladan

Och imorgon aker M och jag pa minisemester till Goteborg, bor hos min bror dar, och M ska fa traffa sin goa kusin som ar 10 manader yngre Mina foraldrar och yngsta bror kommer med, ska bli sa kul!

• MrsFreckles

Mrs F - later som ni far en ordentlig utredning och blir val omhandertagna, maste kannas skont att det tas pa allvar.

Ela - men usch magsjuka ar bara sa grasligt! krya pa er nu och hoppas det gar over valdigt snabbt, och att detta ar det sista for i ar...eller for alltid helst!

Har varit lite dalig pa att kommentera nu, fullt os pa jobbet och ar stentrott. Har en sa himla lang lista av (privata" grejer (typ boka tider hos tandlakare, banken, frisoren, forsakringar mm mm) som maste fixas med men men, en sak i taget och djupa andetag sa....M och jag hade ialla fall en mysig langhelg hos min bror i G-borg; kusinerna lekte sa bra och mamman fick ata akta farska Vastkustrakor, och sa umgas med familjen forstas - vad mer kan man begara Och sa lite shopping till M pa Villervalla forstas

• MrsFreckles

Ela - så skönt att det verkar ha vänt nu!

M är inte så petig vad det gäller kläder men föredrar kjol framför byxor...Har shoppat en hel del vårkläder nu och hon tycker det är jättekul att gå och hänga upp dem på olika ställen i lägenheten...Måste säga att jag har hittat mycket på H

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13