Inlägg från: MrsFreckles |Visa alla inlägg
  • MrsFreckles

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Johanna - forstar att du blir galen, jag avskyr nar det ligger gammalt skrap i skap/lador i onodan...Fast ska erkanna att det gar ett tag mellan utrensningsrycken, som sagt vissa saker kan ju vara bra att ha

Min kompis man hade ett par otroligt fula boxershorts "time is money" tryck, de var okanda  (ja bodde ihop med 2 kompisar, och ofta var vara respektive hos oss med sa var vana vid att se folk i underklader/pyjamaser.) Hur som helst sa forsokte hon slanga dem manga ggr men de forsvann alltid pa nagot mystiskt satt for att sedan aterkomma...Men savitt jag vet lyckades hon till slut efter manga ars kampande, skam den som ger sig!

Kate - harligt med Friskis och Svettis, det har nog andrats en hel del. Gick som student i Uppsala pa F&S, det var bra! Och nu har de val det mesta som alla andra gym! Sjalva namnet later forstas lite hurtigt kanske

Fio - skont att det loste sig, i flera bemarkelser

Barba - trist med att fa sa ont i magen hoppas du kanner dig battre snart!

Pysslig - ah "Kroppen", det programmet gillade jag! har hemma har vi haft nostalgi hela julen med Fem Myror och sa Trolltyg i Tomteskogen, fast det ar val mest jag som tycker ar kul (maken forstar inte svenska..)

M "snullade" mest runt i sangen ikvall och vi som trodde hon skulle vara slut efter en hel dag pa dagis for forsta gangen pa 12 dagar fick tji...somnade inte forran 21.30

• MrsFreckles

Ang samlande så visst har jag en hel kartong med gamla brev och kort men det tycker jag är mer minnen än skräp Står dock hemma hos föräldrarna...Det är guld värt att kolla igenom när jag är hemma på besök bla breven från farmor när jag bodde i Paris osv. Däremot har jag rensat ut en hel del av gamla skolpapper, fackliga papper osv - fast har förstås sparat några av nostalgiska skäl

Har också flyttat så många ggr så det gäller att rensa, tur jag får låna mina föräldrars källare till mina minnen!

Johlinn - en stor kram till dig.

• MrsFreckles
    Marge, Persefone mfl - det dar med oro, har ocksa erfarenhet av sadan oro men forsoker anvanda mig av nagra "verktyg" nufortiden for att minska pa den tex genom att tanka att jag har ett val, jag kan valja hur jag hanterar vissa kanslor, oro, situationer mm. Valja om jag ska lagga energi pa denna oron; ilskan osv. Ocksa att tanka att det tar ju sa mycket energi fran en och ar det vart det? Sedan lite som Sara skriver, vad ar det varsta som kan handa och hur skulle man hantera det; oftast hander det ju inte och da ar det battre att inte oroa sig forran det i safall hander om man anda inte kan paverka det innan sas. Sedan det dar klassiska att det ar en "fis i rymden" egentligen i det stora hela (det hjalper for mig som ofta har oro over att gora fel, speciellt i jobbsammanhang mm), att vad gor det om hundra ar osv. Det hjalper ju inte i alla situationer saklart men for "mindre" oro kanske. Jag far ta ner mig pa jorden ibland och tanka att alla kommer ju inte marka detta, heller bry sig heller for den delen om jag tror jag gjort nagot fel, glomt nagot osv. Det "avvapnar" lite. Och sa kan man satta en grans for hur lange/ofta man far oroa sig och sedan tvinga sig att gora nagot annat, det kan ocksa hjalpa. Ska se om jag kan komma pa nagra fler "verktyg". Att prata med nagon hjalper ocksa, det kan vara en god van man litar pa, eller en kurator kanske osv. Hoppas att det kanns battre snart!

Sara - hur gar det med forskolor, jobb och allt?

Lime - sadant dar gor en valdigt frustrerad, och ledsen! hoppas hoppas det ordnar sig!
  • MrsFreckles

Sara - det ar bara kul med en lang rapport fran dig   men det verkar som ni har mycket att tanka pa och inga latta saker helller, hoppas att allt ordnar sig till ert basta, bade med forskolan och sambons jobb 

Maste ga och lagga mig nu men kikar in imorgon igen!

Johlinn - skulle ju kommentera dig med, harligt med en liten "harmis" hemma, basta berommet ju!

• MrsFreckles
    Ela skrev 2011-01-10 22:42:24 följande:
    För övrigt var det INTE jag som skrev hadde.

Det var Rickard.

Madicken gar pa hogvarv harhemma, julklapp fran mormo och morfar, fast den biten med "artan i nasan" ar lite laskig tydligen

Sara - vad skont att det loste sig for din sambo aven om det kanske paverkar nagon annan i slutandan men vi far hoppas nagon satter stopp for galenskaperna innan dess! Verkar ju som inskolningen far fint med!

Kate - vi hade inget kalas nar M fyllde 3 men tankte att vid 4 ar sa kommer hon nog uppskatta det mer, hon ar ju som sagt en liten Ferdinand(a) sa det rackte nog gott med mor/farforaldrarna pa 3-arsdagen

M ar inte sugen pa forskolan efter 12 dagars ledigt, hon gick 3 dagar forra veckan, och varje morgon var det hjartskarande grat och upprepande av att hon ville vara hemma och gosa med mamma och pappa...Men under dagen gick det bra, som det brukar, och leker och ar glad nar vi hamtar. Idag gick det battre vid lamning. Och nu ar farmor tillbaka med fran semestern sa tors-fre far hon ju vara hemma och gosa!

Funderar mer och mer pa det dar med tid och livskvalitet och jobb...Kommer antagligen be om 4 dagars vecka sa smaningom (chefen har ju det...)Visst, skont att ha mer inkomst, men saknar tiden med M.  Nu ar dagis billigare med da vi borjat fa 15 timmar veckan fran staten gratis (fast bara under sk terminerna), det far alla barnen har nar de fyller 3 och gar pa forskolan. Det ar ju trevligt men hade ju garna fatt det tidigare - de raknar val med att manga ar hemma pa heltid tills de fyller 3 eller nagot...suck...En familj som har sina 2 barn pa forskolan nu, heltid, betalar motsv ca 20 000 kr i manaden (Jag har tjatat om detta forut men kan liksom inte komma over det dar med UKs barnomsorgspolitik )
  • MrsFreckles

CaCC - harligt att du mar battre det kan nog vara en bra ide att prova en dag eller tva utan tupplur for att se om hon somnar lattare pa kvallen, det fick vi gora nar M var en 2 ar tror jag (tank vad man glommer, kanske var det tidigare, hon har alltid varit en kvallsuggla dock )

Annaloo - oj vilka nyheter! tror att det ligger mycket bakom det beslutet, men maste anda kannas skont att ha tagit det beslutet, om du forstar vad jag menar?! kram och lycka till, vilket aventyr!

Fio mfl - ja da det ar inte sa ovanligt med hemmafruar har, fast faktiskt ar det sa att de manga jag kanner jobbar deltid, 3-4 dagar i veckan.  Och nagra heltid - jag hade nog dock tankt om i och med heltid om inte farmor varit har, nu har vi det ju bra pa det sattet, att vi bara behover betala for 3 dagar/vecka.

Men har du en lag lon sa lonar det sig ju inte alltid att jobba plus dagis (du kan dock fa dagis lite billiagre om du tjanar under en viss lon), och sa undrar de varfor sa manga far bidrag i detta landet...Sag ett program om arbetslosa, manga kvinnor tex som tidigare jobbat i afffar, inte sa hoga loner,  speciellt for ensamstaende, for dem var det mycket mer lonsamt att ga hemma med bidrag an att jobba och ha barn pa dagis - men de ville ju jobba men hade inte rad, helknappt. Framst ett kvinnoproblem da, i detta stenaldersland

M hade varit ledsen i omgangar idag pa dagis, och hon var helt slut nar jag hamtade henne, hoppas hon inte ar pa vag att bli sjuk igen Min chefs son fick aka till lakaren idag, misstankt svininfluensa...det holl pa att ta tester under eftermiddagen. Ringde faktiskt lakarcentralen haromdagen, far sa mixed messages om vaccinationer - men de sa att barn under 5 som inte hade nagra halsoproblem behovde inte ta vaccinet. Ja , jag ar val anda lite for att man ska bygga upp sitt immunforsvar naturligt, men vill ju inte riskera nagot i onodan heller saklart...Tror dock vi hade flunsa fore jul, jag slapp den men maken och M hade definitivt nagot som inte var en vanlig forkylning.

• MrsFreckles

juni - hur mar lilleman nu? och du? trist med sadana regler pa forskolan, later krangligt! finns kanske nagra fordelar med betalforskolor da

Och jo, visst ar Londonlonerna hogre, och lagre skatt men som sagt, dyrt boende mm jamnar nog ut det dar, om man inte ar en City banker eller sa

• MrsFreckles
    Det verkar da som det ar rena rama paradiset att vara gravid och foda i UK jamfort med Belgien Hade en jattebra erfarenhet, och allt gratis tex mediciner nar du ar gravid. Man gor ett KUB/UL(?) mellan vecka 11-14 sedan nasta i v 18-21. Det ar lite olika beroende pa distrikt men vi hade sk community midwifes som man traffade regelbundet och som antingen kom hem till en vid hemforlossning (de ar heta pa det har ) eller moter upp en vid sjukhuset. Sa jag traffade en 5 stycken under min tid (de kommer tydligen ihag mig fortfarande, min van gar dar nu och hade namnt mig!) och det kandes tryggt att veta att nagon av dem skulle vara dar under min forlossning - och sa gor de hembesok efterat med.

Nu var min forlossning sa lang och just nar jag skulle in vara alla upptagna men nagra timmar innan M foddes kom en av dem, underbar barnmorska! Under foraldrautbildningen (och vid moten med BM) eller vad det nu heter sa pratades det mycket om sk gravid yoga, osteopater, naturlig forlossning och amning (de visade en norsk film om fordelarna med aming, norska jantor i lusekoftor som for runt pa skidor och ammade sina barn i farstukvisten i snon...help!). Barnmorskorna forsokte verkligen gora reklam for hemforlossningar, in i det sista - men jag var for feg samt var lilla lagenhet alltfor lyhord...Manga av mina vanner har dock fatt gora kejsarsnitt, det ar vanligt har med.

De ringde fran dagis i em och sa att M hade 40 graders feber Sa hamtade upp henne men da var hon pratsam och orkade ga till bussen (forstas den enda dagen vi lamnade vagnen hemma och tog bussen den korta vagen for det regnade). Nu ligger hon pa soffan och ser sa trott ut stackarn. Pa dagis sa det att sa vitt de visste gick inte fluensan dar. Kate -  hade M haft astma, diabetes sa hade vi sjalvklart ocksa tagit vaccin om det hade rekommenderats!

Juni - hoppas liten far ordning pa magen snart! Akupunktur ska ju vara bra, och har ar osteopati for bebisar populart for att fa bukt med magen. Me love min osteopat i alla fall
  • MrsFreckles

Cissi - grattis till A, trist med krassligt födeösedagsbarn - ni får ta igen kalaset med råge!

Sara - vad tråkigt att inskolningen går lite knackigt nu, men det kommer ju bli bättre. Tar ju tid att vänja sig vid nya rutiner och människor, och alla barn är ju olika - M har gått på samma dagis i 2.5 år och är fortfarande ledsen ibland vid lämning men hon trivs ju på dagarna...Hoppas på bättre sömn med, det är ju säkert extra oroligt nu med dagisstart och allt.

Hade em trevlig och produktiv helg; i fredags middag med 2 goda vänner, båda gravida så blev en lugn kväll I lördags träffade jag en gammal vän från min SACO-tid, hon är i London på konferens mm och vi hade nog inte setts på minst 7 år, supertrevligt.

I söndags blev min lilla omstyling av sovrummer klart, efter en tripp till Clas Ohlsson. Nu är det ordning och reda, samt gardiner! Hann med middag hos svärisarna åxå. Svärmor var lite krasslig, hon har lite hälsoproblem och verkar få allt M drar med sig från dagis stackarn. Och är liiite hypokondrisk med det var nära vi fick åka till sjukhuset igår för misstänkt svininfluensa men det avstyrde vi

• MrsFreckles

Lime - vad sorgligt

Anna - du har fatt sa manga bra kommentarer har sa jag ger dig en kram

Fio - stort grattis till jobb!!! harligt!

Borde ga och lagga mig, ska upp vid 6 och aka till vart kontor i Bath pa besok. Skont att komma ut lite. Idag hade vi mote med alla i teamet, och kanner mer och mer att jag trivs verkligen sa bra, och har fatt en chef vars ledarskapsstil passar mig utmarkt, kanns som jag "hittat hem" igen Hoppas det haller i sig!

Pa tal om hem sa kanner vi oss ganska sa omskakade - gick och la mig strax fore 23 igar, halvslumrade val nar jag horde nagon skrika ute pa innergarden "fire, fire, cars on fire"...jag upp, ser en massa svart rok bolma ut fran garaget nedanfor (vi bor i lagenhet). Vacker maken som springer mer, med en massa andra grannar. Har ju bade bil och MC dar. Brandmannen kom inom 5 minuter, sedan polisen - en bil ar patand, sa aven makens MC. Som tur var exploderar inget, som tur var var det bara 2 bilar som brann da. Det ar nu utredning pa gang, branden var anlagd. Det kanns sa hemskt med tanke pa vad som kunde hant - ett garage med 20-tal bilar, evt gasledningar...hela byggnaden kunde ju statt i lagor, tank om det hant 3 pa natten nar inte manga ar vakna?! Det bor smabarnsfamiljer pa nedre botten.

Till saken hor den att det ar ett inhangant omrade med 2 grindar for att komma in till garaget - och det har varit enorma problem med dessa, ofta fungerar de inte, har varit mycket fram och tillbaka mellan de som byggde (helt nytt omrade dar vi bor) och de som skoter om det sas. Och vi har sett att det attraherar "fel" ungdomar som inte bor i omradet - min make har sagt ifran/till dem flera ggr, sa aven grannen vars bil som stod i lagor - man undrar om det bara ar en tillfallighet att de var just deras fordon som tuttats pa!? Usch, kanns inte bra men nu ar i alla fall polisen involverad, och vi ska krava kompensation fran de som skoter detta med grindarna. Nu ar det andra ggn makens MC blir vandaliserad, han har blivit hotad med - i kontraktet star det att garaget ska vara last jamt osv, hans forsakringar kommer ju hojas med.  Vi ar inte langre sa sugna pa att kopa har langre...kanske blir det Brighton sa smaningom

Johanna - var det du som fragade om vagn och London? Jag rekommenderar att ta med den lattaste vagnen du kan hitta typ en McClaren sulky, da kan du bara vagnen upp och ner for trappor, for det finns det tyvarr manga av i t-banan. Bussar ar bra men kan vara fullt och da far man inte ga pa med vagnen.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13