30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Barbabra - 75 spänn låter å andra sidan som ett fynd! Hoppas att ni får den!
Åh, vårkläder, måste man börja tänka på det? Vi har ju just fixat vinterkläderna?! Fast vår får det ju gärna bli snart, för all del.
Barbabra - 75 spänn låter å andra sidan som ett fynd! Hoppas att ni får den!
Åh, vårkläder, måste man börja tänka på det? Vi har ju just fixat vinterkläderna?! Fast vår får det ju gärna bli snart, för all del.
kikar in - det är förödande för FL-tiden att jobba heltid och ikväll har jag nattat S från halv sju till nu. Tror han är på gång att bli sjuk, han somnar och så vaknar han helt förtvivlad efter tio minuter. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag sövt honom nu. Herr M kommer få vara natthjälte!
Och så lite mer ego. Jag pratade med en läkare på koagulation idag eftersom jag blivit allergisk mot sprutvariant nummer två. Det är inget stort problem just nu, jag tar bara en spruta om jag ska flyga eller så. Men om jag skulle bli gravid någon gång, då måste jag ta minst en spruta om dagen, och tabletter som man annars medicinerar med är inte ett alternativ när man är gravid. Läkaren sa att det är extremt ovanligt att man blir allergisk, men att det händer. Läkaren var väl inte ett under av empati, hon sa lite i förbifarten att "ja, det finns ju en tredje variant av medicin som man kanske kan prova, eller så får man överväga om du får avstå".
Eh ... avstå? Vaddå?! Ja, det var ju inte sprutorna hon menade, för det är inget alterntiv att avstå.
Hon skickar remiss till spec-mvc där jag gick under graviditeten, och där jag känner läkarna, jag får se vad de säger. Jag har ju inga planer på att låta bli en eventuell graviditet för att jag får utslag av sprutorna - det kommer vara grymt störigt men är ju värt det. Däremot blir det knepigt om allergin kan bli ett problem, att det inte bara är lite utslag jag får stå ut med, utan att det finns andra risker med det.
Ja, ja, vi har inga syskonplaner just nu i alla fall, så jag hetsar inte upp mig allt för mycket. Men det finns viss potential att det kan bli riktigt besvärligt ... Gaaah, räcker det inte med proppar, måste jag bli intolerant mot medicinen också?!
Och jag har överlevt lämning två dagar på raken! Och S också!
Jag vinkar till er alla, har läst men har tyvärr inte hjärnkapacitet över till att kommentera. Ska krypa ner i sängen och hoppas på lite sömn i natt trots allt!
Middag vid halv sex här, för alla inblandade. Annars blir det så många middagar för S, som vill äta mat varje gång han får syn på den. Jag hade ett sjå i morse när jag skulle fixa matlåda till jobbet, och S blev skitsur för att han inte fick kall lasagne en kvart efter frukost, vid sjusnåret.
/elaka morsan ...
Jag sitter och nattsuddar, S har feber och sover superdåligt, och jag ska ta första delen av natten så att Herr M får sova några timmar i sträck. Och eftersom S vaknar en gång i halvtimman är jag hellre vaken än att jag går och lägger mig och somnar och vaknar och somnar och vaknar och somnar och vaknar och somnar och ... ja, ni hajar.
Tack för medlidande med medicin/läkarstrul! Just nu känns den där bisatsen hon slängde ur sig som det stora problemet, men om några år kan jag tänka mig att allergin mot medicinen blir den stora saken. Risken är att jag åker på att äta waran resten av livet, och det är i n t e kul. Waran är den blodförtunnande medicin som även används som råttgift. Och som är sjukt svårinställd, åtminstone på mig. Jag tar mycket mycket hellre sprutor vid behov än waran jämt, och just nu är jag på gränsen någonstans mitt emellan. Och så har jag en magsjukdom som inte heller går ihop med waran (en väldigt väldigt mild variant (*peppar peppar*) av det Barbabra och Pucha också har.
Äh, sorry för att jag låter som en gammal pensionär, men jag försöker undvika att gaffla om det på jobbet. Och då får ni ta det istället. Ni kan bara skumma igenom mitt inlägg och sen förtränga att jag är en tjatig liten pensionär som bara pratar om mina sjukdomar och mediciner!
Somna och Fio - hur går det med förskolan?
Poker - segt med så mycket sjuka. "Vabruari" hade någon skrivit idag på FB ...
Lycklig - jobbigt med matstrider!
Men roligt i din blogg!
Sara - surt! Jag tror på Elas råd. Jag brukar alltid argumentera för att alla nyanställda ska komma in på så höga löner som det bara går, det ger mig ett mycket bättre läge i löneförhandlingen sedan. Och även om det inte är mycket till förhandling de gånger man går på potten så blir åtminstone potten större av att de har hög och inte låg lön.
Men trist med så liten relativ löneutveckling!
Ela - krya på henne, och hoppas att ni får hålla er friska!
Hemnetknarkning är farliga grejer för övrigt.
Persefone - min ena syster köpte några andra varianter än tripptrapp - inte alls bra. En variant från IKEA gick sönder när den klättrades på lite för intensivt, en annan variant stack benen ut på ett sätt som gjorde att man ofelbart snubblade på dem varje gång man gick förbi stolen. Jag tror banne mig stoljäkeln hade rörliga ben och lade ut krokben om man kom för nära. Hon resignerade och köpte tripptrapp. Hållbar och funktionell.
Cissi - välkomna hem!!
Uselt utan dator och uppkoppling! Hur gick det med familjen, var du och G inlagda och de två andra gossarna hemma? Och för fasiken, man ska inte behöva ta sånt precis efter att barnet fötts. Eller man ska inte behöva ta sånt någonsin, men särskilt inte när barnet är alldeles alldeles nyfött.
Vi har saknat dig också!
TV ja ... vi försöker skola in S i TVns underbara värld, går åt fanders tyvärr. Nu lyckades han precis titta på nästan ett helt avsnitt av Molly mus medan han satt i mitt knä. Annars är det som går bäst Philofix! Vet inte riktigt vad han gillar med det, men det funkar bättre än allt annat tillsammans.
Måste bara få rekommendera en bokblogg också, jag vet att det finns en och annan bokmissbrukare här inne, och nu ska jag sätta er lite mer i skiten ...
www.bokunge.se/
Väldigt bra boktips! Jag har enbart på tipsen här köpt En bok
www.bokunge.se/journal/2011/1/18/old-school-interaktivitet.html
och Vi letar konstiga bilar
www.bokunge.se/journal/2010/12/6/julklappar-till-tvaaringen.html
De är superbra båda två, och jag hade aldrig hittat dem själv. Särskilt inte bilboken. Bilbok är egentligen fel beskrivning, det är en gatubok med bland annat bilar. Och fåglar, och växter, och affärer, och ... ja, allt man ser på gatan. Fantastisk!
Oj, vilka ambitiösa ettårskalas ni har! För att väga upp kan jag berätta om vårt. Eller det kan jag inte, för att kalla det "kalas" vore att ta i. Men mormor, farmor och farfar åt tårta, Herr M och jag grälade. Festligt värre!
Men det gick det med, vi har ju en massa andra fina och underbara och speciella dagar. Det kan bli lite väl upphaussat kring födelsedagar/julaftnar/nyårsaftnar/midsommaraftnar om ni frågar mig.
Och ja, jag gillar vardag.
Ah, jag tror att jag gör något fel, nu har det hänt för andra gången att S mirakulöst tillfrisknar på akuten när vi är där med astma. Första gången gick jag till närakuten, och vi blev skickade till riktiga akuten med ambulans. Under tiden fick S ventoline som hävde den värsta astman. Väl på storakuten tittade läkaren i en halv minut, gav lite kortison, sa att det såg bra ut och skickade hem oss. Två timmar senare var Herr M inne med honom igen eftersom han var superkass, och de blev inlagda för observation.
Nu ikväll åkte jag till akuten med S som varit sjuk (typ förkyld/feber) sedan i onsdags. Idag har han haft svårt med andningen och på eftermiddagen lyckades vi inte häva astman. Alltså åkte jag in med honom. Jag fick onda (eller åtminstone stränga) ögat av sköterskan som tog emot. "Han är ju genominfekterad", "ta av honom overallen, han är kokhet", "in här, han har ju jättesvårt med andningen" och så gick vi före alla köer som fanns. Och så fick vi en omgång ventoline. Ingen effekt. Och så en omgång till. Lite effekt. Och så fick han en piggelin - STOR effekt! Och så kom läkaren in, lyssnade på lungorna och tyckte att det lät bra. Eftersom jag sa att han varit snorig länge så tittade hon i öronen och hittade en dubbelsidig öroninflammation. Mot den fick han kåvepenin. Men astman tyckte hon inte att det var någon fara med. Jag försökte säga att han andas väldigt snabbt, men det tyckte hon inte var konstigt.
Jag får precis samma känsla som sist när vi blev hemskickade, jag är inte så övertygad om att han mår så bra.
När Herr M åker in blir de inlagda eller satta under observation.
Jag misstänker starkt att det hänger ihop med att jag är för lugn. Mammor till barn som är ordentligt sjuka brukar inte vara så lugna som jag är, alltså kan S inte vara så särskilt sjuk. Så när han svarar lite på akutmedicinen och läkaren kommer in så ser S glad ut och jag lugn och harmonisk. Då kan det ju inte ha varit så farligt - tänker läkaren. Idag kollade de inte ens syresättningen, vilket är lite märkligt om man har en astmatiker som redan står på full medicinering och som har jättesvårt med andningen. Men det kom jag ju inte ihåg att fråga om medan läkaren svischade förbi.
Hoppas hoppas hoppas att jag har fel och att S egentligen "bara" har öroninflammation, och att medicineringen vi redan kör med visst fungerar, och att det råkar var jag som inte märker det.
Gah!
Ja, Marge och mediciner var det!
För övrigt så är Herr M också sjuk och vi håller på att flytta, så det har varit lite slitigt. Så jag orkar varken läsa eller kommentera nu, jag var bara tvungen att debriefa min sjukhusupplevelse med er.
kram på er!
Jag är en USEL hysterika! Men är beredd att bättra mig, för Ss skull. Tror ni att vifta med solfjäder skulle vara att ta det ett snäpp för långt?
Äh, allvarligt, jag tror att jag måste komma på några magiska fraser som gör att läkarna fattar att det är allvar. Men vad?