Inlägg från: Marge75 |Visa alla inlägg
  • Marge75

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Assar - funkar den alltså? På landet har vi si så där 3 000 kvm gräsmatta, inget man rensar i onödan ... men tistlarna vill man ju ändå ha bort. Jag har sett reklamen och har tänkt att den är grym om den funkar!

Somna - håller tummarna för att ni fortsätter att hålla er på benen. Och att G fortsätter att återhämta sig! 

• Marge75
    Somnat skrev 2011-05-15 12:20:31 följande:
    Ja, det gick! Fast hur sjutton ska man veta att det funkar och inte tex lika med??
    Du måste bli ett med din app. 

Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax on. Wax off. Wax ...

• Marge75

hej hej!

cilla67 skrev 2011-05-28 22:22:43 följande:
    Nyligen var det svordomar här - vi hade en sån igår... A lekte med några tågvagnar, en av dem går på batteri.
    "Satan - inte funka!!!" 
    Pappan lämnade rummet hastigt med skammens rodnad och ett växande skratt! Vi får skärpa oss, det är inte mer med det. 

Somna - jag har inte fattat grejen med LinkedIn, men vore jag i IT-branschen och konsult skulle jag se till att ha ett gigantiskt kontaktnät där. I min bransch är det inte så centralt. 
    asap skrev 2011-05-30 20:32:55 följande:
     Och under hela tiden satt förstås Ida i sin säng: "Jag kommer och kollar! Vad gjorde Gustav? Mamma, vad sade du till Gustav nu? Får jag se? Vad hände?" 

Anna - det lät som en fin helg, minus halsondet. 

Pysslig - sekatör, det är fina grejer det! Jag gillar verktyg ...

Sen undrar jag om ni kloka människor har tips - jag har en snart tvååring som inte pratar (eller nu har han utökat ordförrådet med "tåg" och "cykel" och lastbil heter "biBIIIIIL". Så fordon kan vi ju snacka om). Men han har ju åsikter om tillvaron, och blir så in i bängen frustrerad när världen inte är som han önskar, eller när hans kära föräldrar sätter gränser för honom. Igår fick han exempelvis inte klättra upp på en hushållspappersrulle och greja med de heta kastrullerna på spisen - mycket upprörande. 
    Hur kan man kanalisera all sin tvåårsfrustration på ett vettigt sätt? Jag har all förståelse i världen för att han blir skitförbannad, men nu känns det bara som att jag säger åt honom allt han inte får göra när han blir arg. Han får inte kasta saker, han får inte rycka i spisluckan, han får inte smälla i dörrar ... men vad FÅR man göra när man blir arg?
    Tips tack!! Och "prata om det" funkar alltså inte, såvida han inte skulle bli arg på bilar, flygplan, cyklar eller lastbilar.

• Marge75

Somna - särskilt tack till IT-snubben ...! Jag fick en gång veta att den felanmälan jag gjort var stängd, jag hade anmält att datorn inte kunde kopplas upp mot nätverket. När jag ringde IT-support sa de att felanmälan var stängd eftersom de inte fått tag i mig när de försökt.
    Via mail. 
    No shit.

• Marge75

Jag tror jag glömde en liten detalj - han är rätt vild när han är arg (tänk nu på att det är hans ömma moder som skriver, så läs "väldigt vild"), så jag får helt enkelt hålla i honom, annars blir det farligt för alla inblandade. Jag brukar säga att jag ser att han är arg, men det känns lite mesigt i sammanhanget, man ser verkligen hur frustrationen sitter i kroppen på honom. Men man får ju inte kasta bestick omkring sig för det ... 

• Marge75
    oyra skrev 2011-05-30 22:15:59 följande:
    Marge, det låter ganska mycket som V det också, men han är (än så länge) inte så farlig för omgivningen, förutom de danska skallar han gärna delar ut. Han har ett helt annat sätt att vara hysteriskt arg/ledsen än storebror, så vi håller på att försöka lära oss hur det funkar med en som slänger sig på golvet och skriker, som inte går att avleda och inte glömmer (utan skriker hysteriskt när han ser sophinken med den där blöjan i även nästa dag...). Han är dessutom fruktansvärt stark!
    Exakt!!! Hästminne, motorisk som få och stark som attan ... och alldeles, alldeles underbar! Säg till när ni kommer på något smart!

Anna - han förstår det mesta vi säger.
  • Marge75
    cilla67 skrev 2011-06-16 18:45:26 följande:
    Jag vet inte om det är av själviskhet eller som jag är en god mor, men jag har i dag försökt lära A två viktiga saker: hur gott det är med jordgubbar och mjölk ("A inte, äckligt" varpå han lastade över alla gubbarna till mig och slevade i sig mjölken) samt hur man åker kana på raggsockorna...
    Jag tycker att det låter alldeles utmärkt! Själv brukar jag vara ganska påhittig med andra barn, men med S är det dels som att orken inte räcker till, och så spårar det så lätt ur. Mamma var här igår på förmiddagen och tog hand om den prickige korven, hon byggde raskt en koja av vårt soffbord och en pläd och det var SUCCÉ! Och så frågar jag mig varför jag inte kommer på att göra det själv ...

Moppen - S sov två gånger per dag ända tills han började på dagis när han var 20 månader. Det finns inget rätt eller fel, funkar det så funkar det. Ändra först när det inte funkar längre, skulle jag säga. 
    Sarahkka skrev 2011-06-15 09:53:52 följande:
    Min man går ju aldrig upp före 9.30 Förvånad och A är lite tröttig av sig, så om hon vaknar och ser att han sover så lägger hon sig igen och sover vidare.
    Vilken dröm!!
  • Marge75

Sara - ominskolning? Får ni alla barnen på samma förskola nu, eller är det av något annat skäl?

Vi väntar också på ny förskoleplats. Har garantimånad augusti, och har naturligtvis inte hört något än. Jag hade hoppats på att vi skulle kunna sluta nuvarande förskola inför sommaren och börja på nya efter sommaren. Men det har jag givit upp nu. Jag tippar att det blir samma framförhållning som sist, när det slutade med att vi fick en plats med tre dagars varsel, efter en jäkla massa strul. Skillnaden nu är att vi har en helt okej plats fram till dess. Det är bara knäppt att den platsen skulle kunna användas till något annat barn som bor i närheten av den förskolan, när vi nu ändå ska byta.

S fyller två på tisdag vilket innebär att jag fyller halvtid i den här tråden!
    S fortsätter på den motoriska motorvägen och satsar inte allt för mycket på talet. Hans finaste ord är "PLASK", eller "GAATLTLTLSCH" som det låter när han säger det. 

• Marge75

Moppen - kan det vara så att spisskydden som du tänker på heter "hällskydd" helt enkelt? Kolla här till exempel: www.sakerhetsbutiken.se/kategori.php
    De som heter hällskydd funkar på spisar med plattor. Jag tror att hällskydden heter så och inte spisskydd för att de sitter uppepå spishällen, inte framför ugnsluckan eller vreden. Typ. 

Johlinn - vilken omtanke!!

cilla67 skrev 2011-07-04 15:03:49 följande:
    Vad det är härligt med sommar! Dagis är stängt, maken jobbar och jag har det urmysigt med barnen - eller?!
    Halväten frukost  (A) - check
    Sagostund (A) - check 
    Mellis (alla) - check
    Titta tv (alla) - check 
    Ägna 2 timmar till att äta lunch (A) och ändå misslyckas - check
    Slå lillebror (A) - check
    Tvångssiesta i spjälsängen (A) - check
    Hetsäta godis (c) - check 
    Cissi - det låter underbart!

• Marge75

Hormonstinn - grattis till den tvåordiga tvååringen!

Ela - bra tips med musikmuseet! Har du fler bra museitips?

Idag var S på sin första teaterföreställning. Vi är ute på en ö långt bort där  dagens händelse var barnteater. Eller vad det nu var. Det var en enmansföreställning med en skådespelare som var en blandning av Staffan Westerberg och Björn Ranelid. Föreställningen var utomhus, så innan den började sprang en massa småpojkar (jo, så var det besynnerligt nog) på en dansbana bredvid och härjade, bland dem unge herr S. Två gånger kom en tant och sa till att "nu måste ni sätta er ner, ni stör och nu börjar det". Alla föräldrar krånglade sina barn på plats - men inte fanken började föreställningen. Så fem minuter senare var de ju igång igen, och fick en sur tillsägelse igen. Hmmm ... är det verkligen det mest effektiva sättet att få en mycket ung teaterpublik att stilla sig, att säga till dem på skarpen? Vore det inte fiffigare att försöka fånga deras intresse med typ ... teater? 
    Jag blev helt fascinerad av att de som ordnade det hela förväntade sig att publiken skulle bete sig som om de vore på Dramaten, när det var barnteater ute i det gröna.

S var hur som helst mest intresserad av skådespelarens bil som stod parkerad en bit bort ...  

• Marge75
    asap skrev 2011-07-06 20:39:54 följande:
    Marge - Kanske skådisen satt bakom scenen som en tjurig treåring och bara: "Nä, jag kommer inte ut förrän de sitter ner och är tysta!" med underläppen ut. Så fick tanten gå ut och försöka ordna det. 
    Du är ruskigt nära sanningen - han satt nämligen inte bakom scen och tjurade, utan stod bakom publiken med underläppen ut, och kommenterade var folk satte sig, och att de borde vara stilla ... 
    Själva föreställningen var superkonstig historia spelad med dockor a la Westerberg, framförd med en svada av Ranelids kaliber. Tja, jag var inte jätteledsen att S tappade koncentrationen och gick därifrån. Oskyldig

Ela - jag lägger framför allt stadsmuséet på minnet! Sist vi behövde hitta någonstans inomhus att leka som inte var hemma gick vi till Gallerian, det kändes ändå rätt sunkigt ... Då fikar jag hellre på etnografiska!

• Marge75
    Pysslig skrev 2011-07-12 20:26:30 följande:
    Potträning hade vi gärna börjat med nu i sommar men jag tror inte att L är redo. Hon tyckte det var kul att sitta på pottan i vintras men nu när hon blivit medveten om att det kommer kiss då vill hon absolut inte sitta på pottan. Får vänta lite helt enkelt. Är glad för att vi har köpt vinterjacka och byxor och inte overall till vintern så man "bara" behöver tvätta kissiga byxor.
    Har du tänkt att ta det i vinter alltså?! 
    *impad*

Vi kommer nog köra med minsta motståndets lag, och kommer garanterat inte göra något aktivt förrän till nästa sommar. Ett tag var unge herrn väldigt förtjust i att dra fram snoppen, hade han fortsatt med det hade vi fått ta det i sommar, men på något outgrundligt sätt hittade han andra intressen i livet. 
    asap skrev 2011-07-11 21:28:03 följande:
    Idag har Gustav bajsat på toaletten! Yey!! .... och på grannarnas lekstugetrapp. Not so yey...
  • Marge75

Assar - en kickboard, eller vad det heter, sparkcyklarna, tänker jag som alternativ till skateboard. Böcker. Pyssel allt efter motoriknivå. Lego/tågbanedelar/vad ni nu redan har som är populärt och som man kan utvidga. En springcykel. Utklädningskläder! Pussel med lagom många bitar.

• Marge75

Bråka, slåss, kasta grus, hälla vatten, spotta i gräset ...

• Marge75

Lycklig - nä, fy tusan! Jag börjar nästan gråta bara av att läsa om 'inte dagis'.
    Åh, du måste inte alls bita ihop för att han ska vänja sig i nästa vecka! Däremot kan det vara värt att göra det för att du ska få vila lite och ta det lugnt. Men jag tänker att ni står inför en jätteförändring hela familjen som han garanterat känner av, och han känner sig otrygg på dagis - så är det inte alltid, det är en väldigt speciell tid just nu. Kan du prata med dagis och kolla vad de tror om en kort "ominskolning" - att du eller pappa är med en eller ett par dagar på dagis? 
    Ta hand om dig, och upp med benen högt när du sitter/ligger! (Och du, om du är sjuk bör du ju kunna vara sjukskriven istället för att ha semester, och din man skulle kunna vara föräldraledig om ni har några dagar kvar. Så kan du få ta det lugnt och hela familjen komma lite  till ro. Eller så är det nu du ringer dina föräldrar och uttryckligen ber dem komma och hjälpa till?)
    Kram!

Fiji och MrsFisk - ett stort LYCKA TILL imorgon!  

• Marge75

Johlinn - det är ju lysande, värsta superkraften, att kunna hitta fläktar! Förlåt, sektar. S har en besläktad superkraft, han kan identifiera en sopbil på åttahundra meters håll. POBIIIIII!
    Cykelbana tycker jag också låter kul. Särskilt vid tresnåret ...

Limefrukt skrev 2011-08-15 21:11:11 följande:
    Skrattande
    Nähä!
    Vet du vad....? På Ikeas tag-själv-lager finns det jättestora fläktar i taket!
    Hmmm ... hur vet DU det?!

Jag vill också få höra hur det gått med dagisinskolningarna idag! Mrs F och Fiji, hur har det gått så här långt?

Och så skulle jag vilja ha lite tips på vad man gör mellan dagishämtning och middag de dagar man hämtar så pass tidigt att det faktiskt finns tid däremellan. Gå till lekparken kan jag lista ut själv. Gå hem och leka/pyssla är också givet. Men korkat nog var det först idag när jag hörde en pappa i parken säga att det var dags att gå till biblioteket som jag kom på att man faktiskt kan gå dit. Då hajar ni vilken idénivå jag är på ...
    Vad gör ni efter dagis?

• Marge75
    Ela skrev 2011-08-15 22:17:21 följande:
    Vara ska vara bara.

*klappar mig på axeln för att jag kom ihåg att det inte går att använda likhetstecken på telefonen*
    Och så blev det ett litet poem dessutom!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13