30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Barbabok skrev 2011-01-20 19:55:53 följande:
Måste väl gå, många som jobbar skift har ju delade veckor. Det som däremot förespråkas är väl kontinuitet så att det inte går för många dagar mellan. Schemaändringar önskas iaf. på Js fsk typ 2v innan, men vet du redan nu så är du ju ute i god tid.Alltså ... vi har ju köat i ett år till en plats i januari. I mitten av december fick vi en plats med inskolning i slutet av februari, och meddelandet att om vi tackar nej till den och kräver vår garantiplats i januari så k a n s k e vi skulle kunna få en plats i januari, men då var som helst inom Stockholms kommun. Som är Rätt Stor.
Så vi bet i det sura äpplet, tackade ja till platsen och ställde in oss på det.
Dagen före julafton ringer kommunen och lämnar meddelande på min mobil om att vi - hoppsan - inte kunde få den där platsen som vi blivit erbjudna och tackat ja till. Men vi kunde få en annan plats, samma datum i vår stadsdel.
Så då tackade vi ja till den platsen.
Idag blev vi uppringda av förskolan som förklarade att de inte kan ta inskolningen då när den är planerad, utan ville lägga den två veckor senare. Det förklarade vi att det var det inte fråga om.
Tio minuter senare ringer förskolan upp igen och säger - ja, men kan ni skola in den 25e januari då?
Tja, så nu har vi fått plats den månad som vi önskade, med flera dagars varsel! Och eftersom det är rätt mycket annat som händer under februari så hade vi planerat den månaden ganska ordentligt, och Herr M är inställd på att få vara föräldraledig stora delar av februari. Därav min fråga tidigare.
Jag ska ringa förskolan imorgon och säga att vi gärna skolar in på tisdag, om vi kan få ett flexibelt schema under de första veckorna. Så får vi väl se vilka överraskningar som är kvar för oss på förskolefronten. De kanske ändrar sig och vill ha inskolning nattetid på ett annat dagis och börja i förrgår?
För mig blir det bra, jag tycker att det känns väldigt bra att inte skola in på förskolan EXAKT samma vecka som vi flyttar. Dessutom sitter jag hårt åt på jobbet och är väldigt glad om jag inte behöver pussla med föräldradagar och mormor som barnvakt flera dagar i veckan för att få ihop februari.
Men framförhållningen är ju ett skämt!
Så, nog om oss och våra förskolevändor.
Anna - stort, stort, och alla känslor på hela skalan.
Och så tror jag att det kan vara så att den absolut jobbigaste delen kan vara fram till nu, i osäkerheten, obeslutsamheten, svängningarna mellan hopp och förtvivlan, frustrationen. Självklart är en separation inte underbart och tjofaderittan, men det är inte helt otroligt att det är lättare än tiden innan.
Jag tror på dig! Och på Kasper!
KRAM
Så, nu måste jag lägga ner datorn, hinner inte kommentera mer just nu.
Jo förresten, Somna gör dålig reklam för sig som gäst. Hon var en utomordentlig gäst, inte minst för att hon fick mig att känna mig som en bättre mor! Och för länge tror jag inte att ni stannade?