Inlägg från: Marge75 |Visa alla inlägg
  • Marge75

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Gullet73 skrev 2010-12-20 10:58:24 följande:

Hej,
    Här kommer ett litet livstecken från mig. Jag tänkte mest bara meddela att nu är knäcken slut (vad hände?).

Roligt att se dig!! Vad gäller knäcken - har du kollat i din mage?  
  • Marge75

Förresten Barbabra, jag funderade på en sak. S är rätt rejält kobent. Skulle du kunna kolla med er förskola om det skulle hjälpa om vi börjar använda tygblöjor på honom, att benen rätar ut sig då? Det borde ju funka tänker jag om barnen blir hjulbenta av tygblöjorna. 

• Marge75
    {#emotions_dlg.flower}Grattis Ela!!{#emotions_dlg.flower}

CaCC - oj, det låter ju inte alls bra! Och så låter det som att du omedelbart ska sluta läsa Somna utan gråt. 
    Och så ger du dig en stor klapp på axeln, eftersom du är världens bästa mamma till din dotter. Vilka finns i din omgivning som du kan prata med? Finns det någon som du kan använda som moraliskt stöd, som kan peppa dig lite? För som du säger, det är inga jätteproblem ni har, du gör inget stort fel och din dotter verkar vara alldeles alldeles normal. Däremot ska du förstås inte behöva gråta i fyra timmar för att du försökt få din dotter att sova middag - men det går att lösa, på ett eller annat sätt. Men det är inte farligt att du gråtit i fyra timmar heller.
    Äter du? Och sover du något om nätterna?
    S är 18 månader och började gråta otröstligt inför sömn för en vecka sen ungefär, och sen kanske två, tre veckor tillbaka sover han riktigt riktigt uselt. Vi såg då fram emot att åka iväg över jul, för att skaka om i våra rutiner. Om det ni gör nu inte funkar så tänker jag att man inte ska hålla fast vid det stenhårt och tro att det blir bättre bara för att man gör det på ännu mer exakta klockslag. För oss funkar det att göra tvärtom istället. S växer ju och utvecklas, och behöver olika saker. Vi är lite tröga på att hänga med på vad han behöver, men när vi ruskar om i rutinerna brukar det falla på plats på ganska bra sätt. Nu är vi hos svärföräldrarna, och han får somna i våra famnar framför TVn på kvällen. Och då gråter han inte när han ska somna! Självklart är det inte ett optimalt insomningssätt i evigheter framöver, men det har varit svinjobbigt när han har gråtit alldeles hjärtskärande, så det är en seger att han inte gråter! Sen kommer det ändras igen när vi kommer hem igen, då kommer vi inte natta framför TVn, men har kommit ur den destruktiva vanan med att vi lägger honom på ett sätt och han gråter som besatt av det. 
    Så mitt råd är att få en ego-boost av någon som kan stötta dig, och att kasta rutinerna som inte fungerar, och köra på magkänsla i några dagar.
    KRAM

Ja, alltså, vi är hos svärisarna.
    Aooooouuuummmm. 
  • Marge75
    NalleStockholmsplaydateNalle
    7 januari
    Persefone
    Somna
    Annaloo
    Fiolina
    Marge

8 januari
    Lime
    Fiolina
    Pysslig
    Annaloo
    Persefone
    Fiji
    Marge

9 januari:
    Fiolina
    Annaloo
    Somna
    (Jag skulle tro att Pysslig kan här också, men hon kommer inte kolla tråden på en vecka. Hon jobbar iaf den 7:e)
    Persefone 
    Fiji
    Marge
  • Marge75

CaCC - hoppas att du får bra hjälp nu. Och vilken donna du är som ser till att du får hjälp! Heja heja heja!!

Vad tror ni, kan man köra tomattricket på en son som älskar att gräva i sina föräldrars munnar?
    (Och för er som var lyckligt upptagna med att hångla er igenom hela tonårsperioden så kan jag förklara att tomattricket var VeckoRevyns tips till oss som inte fick hångla. Man kunde öva kyssar på en tomathalva, påstod de. Och då tänker jag - kan jag langa fram en tomathalva som sonen kan gräva runt i istället för i min mun när han är trött/ledsen/arg/glad/mammig/koncentrerad/hungrig/mätt?)

• Marge75
    Piggley Wink skrev 2010-12-22 16:16:29 följande:
    Kräks Kräks  H kräktes just över vardagsrumsgolvet  Kräks Kräks
    ... och du kräktes just i tråden!! Förvånad

Kyss

Stackare!
  • Marge75

Hoppas att ni haft en god jul! 
    Jag fick världens grymmaste skruvdragare, maken fick matattiraljer och sonen kök och köksprylar!

CaCC - hur är det, hur gick det?

Somna, jag kan söndag, S sover oftast ungefär samma tid som G - mycket praktiskt! Antingen pallrar vi oss upp tidigt och tar en förmiddagsdate (sssssnark säger sjusovarmamman ... men som absolut offrar sig om det funkar bäst för er andra!), eller så tar vi det vid vid halv tresnåret? 

• Marge75

Härligt att höra av dig CaCC, och vad skönt att du träffade en bra läkare!
    Och jag säger det igen, vilken otrolig styrka du har som ser till att du får den hjälp du behöver, jag är otroligt imponerad av hur du tar hand om dig!

Heeej flufftomten! Kul att se dig igen! 
    Jag förstår inte riktigt heller det här med tiden, för jag vill minnas att du har en pytteliten bebis som är mycket mycket mindre och väldigt mycket yngre än S. Men nu är de ju typ jämngamla! *kliar mig i huvudet*

• Marge75

Gott nytt år, alternativt, hej helt vanliga lördag (det senare skickar jag särskilt till Fiolina!)

Jag tänker inte skriva något om huruvida vi åkt på magsjuka eller inte här i tråden, vill inte riskera att outa något i onödan ...    

Vi skulle fira lugn och städad småbarnsnyår med vänner som inte heller sover om nätterna. Sen fick vi några sista minutengäster som sover om nätterna (och som av en lustig slump har de inte heller småbarn). Jag lyckades utbringa en välkomstskål halvvägs in i varmrätten som skulle visa sig vara det enda tillfället som alla vuxna samtidigt satt ner vid bordet. Småbarnsfamiljerna gick hem både före och efter tolvslaget, men i närheten av det. Sista minutengästerna som inte har barn gick hem vid halv fem. 
    Tack för den ...
    Jag gick och lade mig vid halv två, men fick ta hela natten och morgonen själv - lyckades få sova i tre timmar tills det var dags att vakna för morgonen vid fem. Då hade ju Herr M sovit i en halvtimma, så det var inte läge att be honom ta morgonen. GAAAAAAH. 
    Men jäklar vilken middag det var!

• Marge75

Oj, postades det inlägget?! Spännande! 

Nå, jag har läst och skrattat och gråtit i trådarna, men det är lögn att kommentera eller minnas i vilken tråd jag läste vad. Jag ser fram emot att få umgås med er även det här året! 

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13