Inlägg från: Marge75 |Visa alla inlägg
  • Marge75

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Ela skrev 2011-03-25 22:22:56 följande:
    Somna - Det är så jävla träffande uttryckt. FY FAN! imorgon har vi och magsjukan kamperat ihop en vecka. Undrar hur vi ska fira det? Genom att bjuda in maken till partajet kanske?
    Det där sista kanske ni kan låta bli med ...? 
    Hur är läget nu? Hänger ni i?

Sara - vad bra att ni pratade med förskolan!
    Piggley Wink skrev 2011-03-26 11:07:43 följande:
    Nu brakade det till i brallan här, sen är det dags att gå ut och njuta av fina solskenet. H är ute och åker sparkcykel för fullt!
    Den första meningen påverkade hur jag uppfattade den andra, och vips så åkte H "sprakcykel"!

Pysslig - bra att börja med kuddarna, så får ni häcken ur!

Cissi - hur är det med maken? Går det enligt plan, och får han komma hem någon gång?

Assar - S fyller två vid midsommar! 
    Hmm ... ett hus! Med trevlig grannar! Gärna!

Johanna - och ljuset! När ljuset kommer tillbaka, det är så man blir religiös!
  • Marge75

Ela - skönt att höra! Och du, det är den 28e idag. Inte många dagar kvar att jäklas på, helt enkelt. 

Fiji - helt galet. Hoppas att det löser sig på bästa sätt, även om en sådan situation knappast kan lösa sig hur det än blir.

• Marge75

Elsis - det låter som lite vällingretur, inte magsjuka. 

• Marge75
    Ela skrev 2011-03-29 20:16:36 följande:
    Dagens gåta: Hur vet man att man är frisk från magsjukan?

Svar: Man hittar chokladfläckar på sin sjalsovande bebis huvud.
  • Marge75

Barbabra - jag vet att det finns förskolor som vänt på ordningen för att barnen är så trötta på lunchen. De äter mellanmål på förmiddagen och sover middag mellan mellanmål och lunch, istället för efter lunch.

• Marge75

Önskar nästan att vi också hade problem med sommartidsomställningen, men den går onödigt problemfritt. S ställde om på en gång vilket förstås är praktiskt på kvällen. Inte lika roligt på morgonen då han vaknade kvart i sex sommartid (=kvart i fem vintertid) i söndags, och sedan har fortsatt med det. Kunde han inte haft lite svårt att hänga med i omställningen och sovit liiiite längre på morgnarna ...? 

Igår köpte jag en ny BH, det var en intressant upplevelse. Jag har alltid varit planka och blev helt fascinerad när jag under graviditeten gick upp till C-kupa och än häpnare när jag under amningen var uppe i E/F-kupa. Helt obscent stort! I höstas köpte jag några 80A som var rätt lagom, men efter vinterns magsjukor är det nu de BHarna som är obscent stora. Alltså - till BH-butiken igår där jag fick hjälp av handfast dam. Hon började med att mäta, utanpå tre lager av tröjor. "Oj, här var det inte mycket" var hennes spontana kommentar ... Och sen slutade det med att jag köpte en BH i storlek ... 70A?! Vänta, det är mindre än när jag gick på gymnasiet?!? Det gör mig inget rent utseendemässigt, men jag är helt fascinerad över min kropp och hur den förändras. 

Damen i BH-butiken berättade för övrigt att hon också varit planka ända tills hon kom i klimakteriet, då fick hon större bröst. Och det är tydligen inte helt ovanligt. Intressant! Det är fascinerande hur dålig koll man har på sin kropp och vad som händer med den i livets olika stadier. Eller var det jag som lyssnade dåligt i skolan? Borde jag veta en massa saker som jag inte vet om? Känns som att det var väldigt mycket med hela menscykeln, ägglossning, hormoner, graviditet och förlossning som jag verkligen inte hade någon aning om heller tidigare, hur mång fler såna överraskningar kommer? 

• Marge75
    Ela skrev 2011-04-02 20:48:23 följande:
    Vi har så märkliga konversationer numera jag och maken.

Jag: Man undrar ju lite varför det ligger en halvtuggad fläskfilébit i soffan.

Maken: Jo, men vad bra att du hittade den redan ikväll.

Jag: Ja, ju förr desto bättre!

Och sen pysslar man liksom bara vidare.
    Somnat skrev 2011-04-02 08:28:05 följande:
    Här har vi just läst "Är det dags" för tredje gången den här morgonen (G är inne på sin 4:e vid mina fötter). Den är verkligen SÅ bra tycker vi båda. Är han här?, frågar jag. NEJ!, ropar G. Och så blir han så lycklig att han klappar händerna när Han äntligen kommer. Fin bok!
    Eller hur! Lika rafflande varje gång!  
    Boken som fick S att börja intressera sig för innehållet i böcker, och inte bara bläddra. 

Fiolina - en annan bra aktivitetsbok (utöver Knacka på) är "En bok" av Tullet. Den är lite för avancerad för S, men funkar fint ändå. Man ska trycka på prickar och blåsa på boken, och skaka boken och applådera. En höjdare! Och så kan jag inte låta bli att rekommendera Apan fin också i stort pekboksformat. Alldeles lagom komplicerad för S!

Persefone - jag är lättskrämd och ska hålla mig undan från sjörövarna!

Barbabra - härligt med sovmorgon! Här går det åt helt fel håll med morgnarna, det blir bara tidigare och tidigare. Halv fem idag?! Då fick han inte gå upp förrän halv sex, men han var vaken från halv fem. Obestämd

• Marge75
    Ela skrev 2011-04-02 21:10:22 följande:
    Marge, du är hemma ikväll?
    Ja, det känns ... trist ... tråkigt ... tomt ... och alldeles, alldeles UNDERBART!  
  • Marge75

GRATTIS Barbabra! Hoppas att du är mätt på riktigt nu på allt du bakat!

Kate Lynn skrev 2011-04-03 09:07:36 följande:
    Ela - bättre än att hitta bajs under naglarna när man precis ska äta en pizza slice! Rent hypotetiskt naturligtvis.

Åh, vi hade några vänner med en enmånaders på besök, och pratade naturligtvis om vad som blir annorlunda när man får barn. Jag sa något om att man hamnar i helt oväntade situationer som inkluderar bajs, och den nyblivna mamman frågade hur jag menade. Precis då kom jag på att de bajssituationer man hamnar i med en enmånads är i sammanhanget ganska oskyldiga. Jag överlade med mig själv i några sekunder, och tänkte sedan att hon gott kunde få fortsätta vara i sin mammabubbla ett tag till, och att hon troligen bara skulle tro att vi var ovanligt äckliga och ohygieniska om jag drog några incidenter. Så jag sa att jag inte riktigt kunde komma på något just då. 
    Oskyldig

Lycklig - vi håller tummarna för kylbalsamet! 

Nä, sova längre kunde man ju drömma om. Jag undrar om S tror att det är sommartidsomställning den här helgen också, för det är halv fem som gäller för uppstigning, om man frågar honom. Det gör vi nu inte, men han är lik förbannat vaken ... 

Och så kan jag tipsa om att nytvättade overaller håller sig rena och fräscha mycket längre om man inte använder dem utomhus. Vi tvättade igårkväll och orutinerade som vi är fick S gå ut och leka idag ... inte lika nytvättad känsla på overallen nu, kan jag säga. Men S är nöjd! Han fick gunga i stor gunga (inte bebisgunga alltså, utan en sån där man sitter på en bräda). Det är grejer det, hälsar han!

• Marge75
    johlinn skrev 2011-04-03 18:47:24 följande:
    Marge - lite med overaller som med sittvagnar va? Jag tvättar vår tyget till vår just nu, beräknar att den håller sig ren i ungefär fem sekunder när den väl börjar användas igen... 
    Oh nej, sittvagnar är en helt annan femma. De håller sig rena i flera år efter att man rengjort dem.
    *ser extremt övertygande ut*
    Piggley Wink skrev 2011-04-03 19:26:58 följande:
    Marge och Fiji: Vi kör också fleecefodrat galon. Innan vi går in tar vi en tur in i vattenspiltan i stallet och spolar av ungen Sen hänger vi kläderna utanför dörren tills de droppat klart.
    Jag visste väl att det var något vår nya lägenhet saknade!! 
    Den har köksingång, men vattenspilta, där kammar vi noll ... 

Totte bakar ju judiskt bröd till påsk, helt vanligt osyrat bröd. Vad annars? ?-)

Somna - du är gungorna, maken karusellerna?
    Annaloo skrev 2011-04-04 08:21:30 följande:
    Vänta här nu....Menar du att du lånar barnböcker på biblioteket? Som G läser och du sedan kan lämna tillbaks!?!?!?!
    När K "läser" sina favvoböcker ramlar de i bitar...
    Det där känner jag igen!

Fiolina - jag är optimist och tror att hallgolvet var helt ogrusigt även i går kväll!
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13