Inlägg från: Marge75 |Visa alla inlägg
  • Marge75

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Pysslig skrev 2011-04-26 20:39:43 följande:
    Mamma bajs, Pappa bajs (=mammas bil/Pappas bil)
    Självklart! Vad skulle "mamma bajs" annars betyda om inte mammas bil?!
    asap skrev 2011-04-26 20:11:19 följande:
    Maken brukar svar på frågor av typen "varför är det en anka?" osv. med "för att det är dens DNA". Själv föredrar jag svaret "för att dens mamma och pappa är ankor". Problemet med mitt svar är ju då förstås att det möts med ett....

..varför?

Och så får jag svara "för att DERAS mamma och pappa också var ankor" och sedan kan man ju vara fast i den diskussionen för resten av dagen.
    Ha ha ha ha!
    Kate Lynn skrev 2011-04-26 18:11:13 följande:
    Varför? -DÄRFÖR så klart.
    Jaha, DÅ förstår jag. Selbstverständlich! 
    Eller nä, det gör jag ju inte. Det är inte riktigt klokt. 
    Och varför får ni inte gå privat?!

Cissi - ha ha ha ha! Han har stenkoll! 
    En gång för länge sedan vaktade jag två av mina syskonbarn i en vecka. En kväll hade jag några vänner på middag, en middag som förstås drog ut på tiden. Lite stressad över att barnen skulle komma i säng började jag lägga upp efterrätten till den yngsta tjejen först, hon var då knappt tre. Hon tittade storögt på mig och sa strängt; "Nej, inte jag. Gästerna ska ju ha först!"
    Där fick jag så jag teg!

Johlinn - shit! Det har verkligen lossnat! Vad kul!!

Johanna - skönt att kunna stå till tjänst ...

I morse när jag lämnade på förskolan förvarnade jag om att S hade förvandlats under helgen, och bad dem hålla ett extra vakande öga på honom. Fröknarna såg luttrade ut och svarade att det brukar inte vara något särskilt och inte märkas på förskolan utan bara hemma och att det nog mest var mellan mig och S. I eftermiddags när mormor hämtade berättade fröknarna att S hade ägnat dagen åt att putta barn och vuxna. "Och inte är han rädd för de stora barnen (på de andra avdelningarna) heller!". 
    Inte för att jag tycker om att S puttar barn på dagis, men lite gött kändes det allt att S gör samma illdåd på dagis som hemma, särskilt när fröknarna kom med lite lätt överslätande/förminskande kommentarer på morgonen. Moahahahahaha! (Är jag en ondskefull mor nu?)
    Om inte annat för att jag tänker mig att hans beteende tyder på att han känner sig hemma på förskolan. 
  • Marge75

Dagens i-landsproblem: S har så stora fötter att han det inte går att köpa småbarnsskor till honom längre. Han hade 157 sist vi mätte, så det är storlek 26-27 som gäller för honom. Alla sandaler jag tycker är fina är tydligen "lära gå-skor" (eh, behöver man skor för det?!) och finns inte i så stora storlekar.
    Jag har närt en gigant vid min barm. 
    En gigant som nu har börjat säga något som kan liknas vid ord, förutom "gack!". Sedan i förrgår säger han även "pippla" (flygplan) och emBI (en bil, med stort eftertryck på själva bilen: en BIL). Miniteve går varm, där finns många bilar och bussar och grävskopor.
    Det är för övrigt enda nackdelen med den annars helt fantastiska boken Vi letar konstiga fordon - det finns inte ett enda flygplan med i den. Många fåglar, men inga flygplan. Uselt.  

Johlinn - är du säker på att han försökte byta hink mot boll, det var inte så att han gick med håven och hoppades på att få en boll i hinken? Äta kakan och ha den kvar ...?
    För övrigt har jag svårt att förstå hur tolvåringarna kunde ignorera erbjudandet, jag hade tackat ja DIREKT!

Ela - åh, det låter underbart och inte ett dugg frustrerande!

Barbabra - ha ha ha ha ha! 

• Marge75

smyger in och tipsar gamla kämpare om att det kommit en riktig liten kämparbebis till världen! Kolla in väntartråden så får ni se!  
    *fäller en liten tår* 

• Marge75
    Kate Lynn skrev 2011-05-05 12:51:20 följande:
    Mitt barn är av det artiga slaget just nu.
    "Får jag en hej då-puss innan jag går?"
    "Jag tittar på Bolibompa tyvärr"

S som inte varit någon språkmästare har nu full koll på bilar (BIL!), flygplan (PIPPLA!), cyklar (pekar på vaden, jag tror att det har med pedalerna att göra) och saker som är varma (BAAA!). 
    Allt som han verkligen VERKLIGEN vill ha heter NANA. Väldigt praktiskt. Inte. 
  • Marge75
    Elsis skrev 2011-05-05 21:46:15 följande:
     Jag föreslog att hon kan säga tex päron tack, då blev det "hämta...tack":)
  • Marge75
    Elsis skrev 2011-05-05 22:59:17 följande:
    Barba, A brukar tacka för vår del också när hon ger oss någonting. Hon skulle förresten inte kunna säga fixa eftersom hon inte kan säga x, byxor heter bysk, Max heter mask, och fåglarna flaskar. Igår ville hon ha glass, som hon inte ens äter, till frukost. Jag sade att vi inte äter glass till furkost, och att vi förresten bara har glass när vi har gäster, vilket vi haft kvällen innan. As lösning löd: "pappa....hämta..Gustav".
    Ha ha ha ha ha! Otroligt smart!!!

Här håller vi oss inte med verb över huvud taget, utan delar in världen i Bilar, Flygplan, Cyklar, Hundar, Saker Man Verkligen Vill Ha samt Resten, som inte är värt att benämna.
    Mamma och pappa hör fortfarande till den sista gruppen.
    I gruppen Hundar ingår hundar, hästar och andra fyrbenta djur. Elefant är ett specialfall, det är en hund som räcker ut tungan.
    "FFFFF" (som i VOFFFFF) + uträckt tunga = elefant
  • Marge75
    Mrs Firren skrev 2011-05-06 07:53:04 följande:
    Så han kan, men vill inte. Det funkar ju att säga "uuuh" så varför ändra ett vinnande koncept.
    Nä, precis! If it ain't broken, don't fix it, som det heter!
  • Marge75

Cissi - ah, vilken toppenidé!! Just det, så är det klart att ni glömt att ställa fram mat till honom, det är DÄRFÖR han äter så lite. Behövs ju inga läkare för att komma på det. Obestämd

Och så har jag ett jättebra sovtips. S sover ju aldig hela nätter, men i natt hände det! Så hur lyckades vi? 
    06.00 uppstigning
    08.00 lek i parken
    09.30 IKEA-besök (ja, de öppnar 10, så då åker man hemifrån 9.30)
    11.30 lunch
    12.30 avfärd till utomhusfika och lek och röj med tio andra barn
    16.00 hem från fikat
    16.30 middag hos vänner med barn
    20.00 hemma igen från middag
    20.15 somna

Voilà!

Frågan är hur mycket vi vuxna vann i pigghet .. 

• Marge75

När jag var liten började jag 98% av alla konversationer med
    - Mamma?
    - Ja.
    - Vet du vaaaad?
    - Ja?
    (det svaret var ett stort strategiskt misstag av mamma, att svara "ja" på "vet du vaaaad?" innebar att jag gick tillbaka till ruta 1 ...)
    - Mamma?
    - Ja. 
    - Vet du vaaaad?
    - Nä?
    - Aaaaaaatt ...
    - Vaddå?

- Äh ... jag glömde. 

- Mamma?
    - Ja. 
    - Vet du vaaaad?
    - Nej, vaddå?
    - Aaaaaaatt ...
    - VAD?!
    - Jo, vet du?
    - Nä?
    - ... aaaaaaatt ...

... och så vidare ...

• Marge75
    Ela skrev 2011-05-11 16:47:00 följande:
    När T var yngre kallade hon flygplan för "kluklan". Det lät ungefär som hon var tjenis med Klu Klux Klan. Nu kallar R flygplan för "fyfan". Alltså vad är det med de där flygmaskinerna?
    "Pippa"?

Somna - nej, HEJ DÅ!
    SCHAS, magsjuka!
    Det är MAJ nu.
    Ta hand om er!

Ela - oj, vilken fin intervju!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13