• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Cilla:
    Sötis-A! Jag längtar till/om G börjar på det sättet. Tyvärr har jag inte märkt några sådana tendenser ännu och det är tydligen likadant på fsk. Han vill leka med en riktig kompis eller vuxen. Tyvärr, tycker jag ibland. Och skäms för att jag inte orkar.

• Somnat

Galia:
    Stackars den lilla rumpan!! Och så tråkigt att jag inte såg det här tidigare. Det är iaf den här sprejen:
    http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=242329

F
    ast jag tror de ändrat trycket. Mitt är iaf grönt. Det är en våt sprej som torkar in efter ett tag, och har den fått torka så sitter den kvar länge.

Älgen:
    Hahaha! Det var tur att jag visste att jag var hemma igår och nattade barn, annars hade jag börjat undra... Vilken rolig dröm! Jag var tvungen att googla Lady D, och vi är verkligen inte så speciellt lika. Hennes åsikter vet jag dock inget om - Är det bra eller dåligt att vara släkt med henne? Frågar du mig tycker jag att du ska fortsätta surfa och drömma!

• Somnat

Vad gäller den första länken (jag har inte läst de andra) så... - Kommer den med några överraskningar? Det har ju för länge sedan publicerats löpmeter om att barn lär sig vad närhet och trygghet är under de första två åren och att det är jättejättejättesvårt att förändra efter den tiden. Någon som kan adoptioner kan säkert mycket mer om dessa teorier än jag. Och med det i tanken är det naturligtvis lätt att säga "barn under 2 år bör tas omhand av sina föräldrar på heltid".
    Men sedan kan man ju lyfta det här på hur många sätt som helst. Tex att det är barnen på ett sätt får ta smällen för att vi lever i ett så pass jämlikt samhälle som vi gör. För ska man vara hemma med barnet blir det den som tjänar minst som stannar hemma. Och i majoriteten av familjerna är det kvinnan. Och så är vi tillbaka i ekorrhjulet som vi alla så väl känner till och kvinnors löner och villkor kommer aldrig i helvete komma ikapp männen. Och så kommer vi att ha barn som växer upp och blir bittra vuxna för att de är fast i roller totalt dikterade av deras kön. Och det känns inte heller så bra...
    Det finns inga lätta svar på de här frågorna och därför att det viktigt att det diskuteras. Om inte minst för att alla ska få upp ögonen för att det går att göra på olika sätt.

• Somnat

Nä, det visste jag inte: Hur ser ersättningen ut för den tiden? Eller är det bara "du har rätt att vara hemma, men du får inga pengar"? Hur många veckor får mammorna?

Visst har vi det bra i Sverige där vi har möjlighet att vara så länge med barnen och samtidigt överleva ekonomiskt. Men inget är så bra att det inte kan bli bättre. Och även i Sverige kan det bli MYCKET bättre. 

• Somnat

PW:
    Visst är det som du säger, vilket jag också skrev, men jag tror problemet snarare är det som Resande tar upp, dvs taket. Eller, en större del av problemet. Jag tror det här är väldigt komplext.

• Somnat

Gabi:
    Ska man skatta på den summan? Det låter ju inte som världens bästa ersättning. Å andra sidan är barnomsorg så dyrt, så det kanske är liten skillnad mellan att vara hemma och att betala för barnomsorg?

PW:
    Jag läste slarvigt. Jag uppfattade det som att du var mest inne på att höja ersättningen för de som tjänar minst. Vilket kanske inte är en helt korkad idé eftersom lågutbildade (och nu drar jag likahetstecken mellan låg utbildning - lågavlönat jobb - arbetarklass vilket naturligtvis är en GROV förenkling) pappor på landsbygd tar ut mindre fl än högutbildade medelklasspappor i storstan.

Taket är på 440.000:- per år, dvs nästan 37.000:- Vilket är en hög lön, men inte helt ovanlig om man är välutbildad, bor i storstad, och har några års arbetslivserfarenhet. Dvs om man är 30+...

• Somnat

PW:
    Intressant fråga. Jag skulle tro att förutsättningarna för det är bättre eftersom det finns mer arbeten för högutbildade i storstäderna. Men det betyder ju inte att det är så i praktiken.

Sedan vill jag återigen poängtera att det inte är hela lösningen. Tjänar man mer, dvs så mycket mer att det faktiskt ger en rejäl skillnad netto, inte "bara" några tusenlappar, så finns ju också möjligheten att planera och spara pengar. Men alla prioriterar inte så.

Jag håller helt med om att det behövs en work shop!!

Piggley Wink skrev 2012-05-11 07:55:53 följande:
    Och nu talar jag ju inte om min familj för som student blir det liksom inte så mycket pengar hur man än vänder sig...
    Nu förstår jag faktiskt inte alls vad du menar...

asap:
    Nej. Men det finns på svt Play. Dock blir jag oftast bara förbannad av att titta. De tar in en rabiat förespråkare "för" och en lika rabiat "emot" och så stänger de in dem i en bur och tittar på skådespelet. Lite som MMA fast med kläderna på...

• Somnat

Jag har märkt att tider när jag har som mest att göra på jobbet sammanfaller med när jag skriver här som mest. Konstigt, det där...

• Somnat

Det var vid en dålig workshop de kom fram till det där med dagisintygen, vi skulle så klart göra det bättre!

Galia skrev 2012-05-11 12:22:41 följande:
    Somna: Tack. Rumpan är fin igen nu, men sån där spray ska absolut inhandlas så vi har hemma till nästa gång. Vad bra att den var kylande också!
    Jag tror att den kylande effekten enbart består i att det är en vätska som dunstar. Inte att förakta, iofs. Men den ger alltså bara en kylande känsla medan det torkar. Jag köpte i samma veva lite vanlig lokalbedövande gel (Xylocaine) som vi hade på rumpan ett tag innan det var dags för bad så det inte skulle svida. Kostade inte mycket, typ 30-40:- så också värt att ha hemma.

• Somnat

G började inte sova en gång per dag förrän han skolades in på fsk när han var 1,5, så man behöver inte stressa. Fö äter han fortfarande en blandning av 6- och 8-månadersvälling (alltså 7 mån! ) för något annat klarar inte hans mage. fast kanske ska vi gå tillbaka helt till 6-mån för i onsdags hade de bytt bajsblöja 4 ggr på dagis (mot normala två)...

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13